گوناگون

بانک اطلاعاتی انجمن ارگانیک فارس راه‌اندازی می‌شود

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با راه‌اندازی بانک اطلاعاتی انجمن توسعه و ترویج محصولات کشاورزی ارگانیک استان فارس، اهداف استانداردسازی محصولات کشاورزی محقق شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، دکترمحمدمهدی قاسمی گفت: این اقدام در جهت افزایش سلامت غذایی، افزایش بهره‌وری با استفاده از شرایط بالقوه موجود در فارس برای تولید برخی از محصولات ارگانیک، پایداری در تولید، عرضه و تجارت، زمینه‌سازی جهت صدور گواهی ملی و بین‌المللی برای محصولات ارگانیک مطابق با استانداردهای بین‌المللی، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی و ایجاد و افزایش صادرات غیر نفتی را محقق می‌سازد .

قاسمی با اشاره به چگونگی تشکیل انجمن ارگانیک در فارس، افزود: با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی، صیفی و سبزی و شرایط اقلیمی ویژه استان و مزیت‌های فراوانی که برای تولید این محصولات وجود دارد، ایجاد بانک اطلاعاتی توسعه و ترویج محصولات کشاورزی ارگانیک در استان فارس را ضروری می‌سازد.

وی نظام‌مند کردن کشاورزی ارگانیک در فارس را یکی از برنامه‌های اصلی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان با همکاری انجمن ارگانیک کشور دانست و افزود: در محصولات سالم فقط باقیمانده‌های سموم مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که محصول ارگانیک تمام زنجیره تولید و با رعایت اخلاق حرفه‌ای و عدم مصرف کودها و سموم شیمیایی محقق می‌شود.

این مقام مسئول گفت: انجمن کشاورزی ارگانیک در استان می‌تواند به بررسی مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای تولید محصولات ارگانیک، فعالیت برای جذب و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای عضویت در انجمن، تشویق و ترغیب صنایع مرتبط با ارگانیک و جذب آن‌ها در انجمن، شناسایی مناطق تولید، تولید کنندگان و دست اندرکاران محصولات ارگانیک دست یافته و نسبت به برنامه‌ریزی بلند مدت اقدام کنند.

قاسمی با بیان اینکه استان فارس با 74 هزار هکتارسطح زیر کشت محصولات ارگانیک در تولید و سطح زیر کشت این نوع محصول در کشور رتبه نخست را دارد، خاطرنشان کرد: از لحاظ شرایط اقلیمی و علمی وضعیت استان فارس در تولید محصولات ارگانیک بسیار خوب است.

این مقام مسئول از تولید محصولات ارگانیک مانند انجیر، بادام، زعفران و… در استان فارس خبر داد و گفت: کشاورزی ارگانیک نیازمند دانش فنی و تخصصی است وکشاورزی ارگانیک در کشورهای گوناگون با نام‌های مختلف شناخته می‌شود که 16 نام برای آن از جمله کشاورزی بیولوژیک وکشاورزی پایدار ذکر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی، اطلاع رسانی، حمایت و تشویق تولید‌کنندگان و فعالان بخش کشاورزی ارگانیک و محصولات دارای شاخص‌های ایمنی زیستی و سلامت، معرفی توانمندی‌ها، پتانسیل موجود در استان، آموزش و ترویج و توسعه نظام کشاورزی ارگانیک بخشی از برنامه‌های راهبردی این سازمان در تولید محصول سالم و ارگانیک است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا