گوناگون

استرس‌ ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

‌مدیرگروه قلب دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با پیشگیری اولیه، استعداد و یا ایجاد بیماری قلبی به تعویق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر” رشیدی ” صبح امروز در همایش روز جهانی قلب اظهار کرد: مهم‌ترین کار قلب پمپاژ خون است که در صورت اختلال این اتفاق، در توان فیزیکی و فعالیت بدنی فرد اشکال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی به دو دسته تقسیم می‌شوند، افزود: یکسری بیماری‌ها به عنوان سکته قلبی و دسته دیگر با نام نارسایی‌های قلبی شناخته می‌شوند.

رشیدی بیان کرد: همان عواملی که موجب سکته قلبی می‌شوند بیش از 95 درصد نارسایی قلبی و بیش از 65 درصد تنگی عروق را ایجاد می‌کنند.

این فوق تخصص قلب به دلیل برخی بیماری‌های قلبی اشاره کرد و گفت: برخی از این بیماری‌ها ممکن است بر اثر تنگی و نارسایی دریچه‌ای ایجاد شوند، بعضی هم به دلیل نبض‌های بین دیواره‌ای قلب، بین بطنی و بین دهلیزی به وجود آیند(سوراخ‌های موجود در قلب به صورت مادرزادی ایجاد می‌شوند).

رشیدی اظهار کرد: همچنین برخی بیماری‌های قلبی مربوط به پرده اطراف قلب هستند، پرده‌ای که نقش حفاظت از قلب را بر عهده دارد، دسته‌ای از بیماری‌ها نیز به صورت اختلالات ضربان خود را نشان می‌دهند که اختلالات سیستم قلب نام داشته و علامت آنها تپش قلب است.

مدیرگروه قلب دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: دسته‌ای دیگر از بیماری‌های قلبی مربوط به عروق بزرگ‌تری هستند که از قلب منشاء می‌گیرند که تمامی این موارد می‌توانند به صورت اکتسابی ‌یا مادرزادی باشند.

وی با اشاره به پیشگیری تاکید کرد: بعد از به دنیا آمدن نوزادی قطعاً دیگر نمی‌توان پیشگیری‌های خاص دوران جنینی را انجام داد، اما بیماری قابل درمان است، به جز مواردی که دیگر از دست بشر خارج هستند.

رشیدی سپس به علائم بیماری‌های قلبی اشاره و بیان کرد: مهمترین علامت درد در قفسه سینه و احساس فشردگی و خستگی در وسط سینه است، همچنین ممکن است این علائم همراه با تنگی نفس و خستگی زودهنگام موقع پیاده‌روی باشد.

این فوق تخصص قلب ادامه داد: به علاوه علامت بیماری قلبی ممکن است به صورت تورم اندام‌ها به خصوص اندام تحتانی و پاها باشد، ضمن اینکه افزایش یا کاهش ضربان قلب هم از دیگر علائم محسوب می‌شوند.

وی گفت: تنگی عروق نیز خون‌رسانی به عضله قلب را کاهش داده و در نتیجه فعالیت فرد را مختل می‌کند.

رشیدی یادآوری کرد: علائم بیماری قلبی یا به صورت مزمن است و یا به شکل حاد که در هر صورت مراجعه و درمان زودرس را می‌طلبد.

وی اظهار کرد: برخی علائم خطر بیماری‌های قلبی با مداخله فردی و پزشکی قابل درمان هستند، اما بایستی در کنار این اقدامات نکاتی رعایت شود از جمله اجتناب از مصرف دخانیات.

مدیرگروه قلب دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: مصرف سیگار ضربان قلب را افزایش داده و میزان چربی مفید بدن فرد را پایین می‌آورد همچنین فشار خون بالا موجب آسیب به رگ و تنگی آن شده در نتیجه افراد بالای 30 سال مصرف کننده سیگار نیز مستعد پرفشاری خون هستند.

رشیدی با بیان اینکه 10 درصد جمعیت ما دیابتی هستند، بیان کرد: دیابت همراه با چاقی موجب تغییر در الگوی چربی‌ها شده و در این صورت چربی‌ها به رگ نفوذ می‌کنند و موجب تنگی آن می‌شوند.

وی تصریح کرد: کم‌تحرکی و بی‌تحرکی از دلایل بسیار مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی است، چراکه این افراد دارای سطح چربی مفید پایینی هستند، از این رو پیاده‌روی تند روزانه به مدت نیم ساعت تا 40 دقیقه بسیار کمک کننده است.

این فوق تخصص قلب افزود: با پیشگیری اولیه، استعداد و یا ایجاد بیماری قلبی به تعویق می‌افتد، همچنین استرس‌های روحی از عوامل بالا برنده ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند.

رشیدی به تشخیص بیماری قلبی اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین وسیله شناخت و تشخیص بیماری شرح حال گرفتن و معاینه فیزیکی بیمار است، ضمن اینکه شکایت و علت مراجعه بیمار و گرفتن نوار قلب نیز در اغلب موارد کمک کننده است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا