گوناگون

تولید 7 درصد کل CO2 دنیا توسط کارخانه‌های سیمان

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر رعایت مولفه‌های زیست محیطی در روسازی راه‌ها گفت: روسازی‌های بتنی از قابلیت بازیافت 100 درصدی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، “علی اکبر رمضانیان پور” در همایش بتن و جاده سازی که به همت کارخانجات سیمان صوفیان برگزار شد، اظهارکرد: کاهش استفاده از مصالح طبیعی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، حذف لایه زیرسازی و عدم تغییر شکل سطح صلب روسازی‌های بتنی در بارگذاری وسیله نقلیه از جمله موارد قابل توجه زیست محیطی روسازی‌های بتنی است.

وی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته هزینه‌های استفاده از بتن در راه‌ها به مراتب کمتر از آسفالت است به طوری که هزینه‌های ساخت بتنی در راه‌های فرعی 28 درصد و در برزگراه‌ها 15 درصد کمتر از آسفالت است.

وی ادامه داد: هزینه‌های نگهداری آسفالت بسیار بیشتر از بتنی است و اگر هزینه‌های چرخه عمر را نیز در این هزینه‌ها لحاظ کنیم شاهد تفاوت محسوس خواهیم بود.

تولید هفت درصد کل CO2 دنیا توسط کارخانه‌های سیمان

وی گفت: هفت درصد کل دی اکسید کربن دنیا توسط کارخانه‌های سیمان تولید می شود و ضروری است به سمت مواد جایگزین سیمان حرکت کنیم.

رمضانیان پور با اشاره به انواع متداول روسازی‌های بتنی گفت: روسازی‌های بتنی شامل انواع مختلفی از جمله معمولی، غلتکی، الیافی و متخلخل است و باید دقت شود که انواع مختلف روسازی‌های بتنی باید در جای مناسب خود مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که روسازی‌های غلتکی در مواردی که نباید استفاده شوند به کار گرفته می‌شوند و این نوع عملکرد آبروی روسازی بتنی را خواهد برد.

رمضانیان پور با اشاره به اجرای موفق روسازی بتنی باند پرواز فرودگاه تبریز گفت: این باند با عمر مفید اولیه 20 سال از لحاظ پایداری سازه‌ای ساخته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا