Mihanpostپیشنهاد سردبیرساختنی‌ها

آموزش ساخت قفل هوشمند درب با قابلیت کنترل رفت و آمدها

آموزش ساخت قفل هوشمند درب با قابلیت کنترل رفت و آمدها را در این ساختنی برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم . با استفاده از این قفل هوشمند اگر کسی درب خانه و یا صندوقی که قفل به آن متصل است را باز کند شما به سرعت یک پیامک و یا یک ایمیل دریافت خواهد کرد . برای مشاهده توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید .

قفل هوشمند به شما کمک می کند تا دیگر هیچ نگرانی از بابت حفظ حریم شخصی خود نداشته باشید . همچنین این قفل می تواند بسته و یا باز بودن درب مورد نظر را بصورت ارسال پیامک به شما اعلام کند . اما پیش از شروع این آموزش باید توجه داشته باشید که برای ساخت این قفل هوشمند باید از برد آردوینو ESP8266 استفاده کنید به همین دلیل نیاز است که با مباحث الکترونیکی این برد آشنایی داشته باشید البته تمامی نکات مورد نیاز را برای شما ارائه خواهیم کرد .

ابزار و قطعات مورد نیاز : ۱- هویه ۲- مقاومت یک مگا اهم ۳- مقاومت ۲۲۰ اهمی ۴- یک برد بورد کوچک ۵- برد Huzzah ESP8266 آردوینو ۶- باتری لیتیوم یونی ۳٫۷ ولتی ۷- شارژر USB میکرو لیتیوم پلیمری ۸- کابل سریال USB به TTL ماژول ۹- سوئیچ تماسی آهنربایی ۱۰-قلع با مغزی کلوفون ۱۱- کمی‌سیم ۱۲- جعبه پروژه مشکی

مراحل ساخت : در مرحله اول باید به سراغ برنامه Arduino IDE رفته و آن را آماده سازی کنید . برای این کار در داخل برنامه Arduino IDE روی منو FILE رفته و گزینه Preferences را انتخاب کنید حالا در قسمت URL آدرس زیر را وارد کنید :

http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json

با این کار برد آردوینوی ما در نرم افزار در دسترس قرار خواهد گرفت . از منو TOOLS آن را انتخاب کرده و از داخل منو Programmer گزینه USBTinyISP را انتخاب کنید . حالا با توجه به اسکرین شات های پایین سایر گزینه ها را نیز تنظیم کنید .

در این مرحله از آماده سازی نرم افزار باید مسیر Sketch –> Include Libary –> Manage Libraries را طی کرده و در میان کتابخانه ها adafruit io Arduino را پیدا کنید . توجه داشته باشید که باید نسخه  ۱٫۰٫۱ این کتابخانه را دانلود کنید .

در آخر نیز باید درایور کابل سریال USB به TLL را نصب کنید که اطلاعات مورد نیاز شما در این لینک یافت می شود . پس از نصب درایور شماره پورت کابل را در نرم افزار Arduino IDE وارد کرده و با این کار دیگر برد آماده اتصال به کامپیوتر و بارگزاری کد ها است .

در مرحله بعدی باید در سایت adafruit یک حساب کاربری ایجاد کنید . قفل هوشمند باید بطور منظم اطلاعات موجود در درب و باطری را به جایی انتقال دهد که در آنجا پردازش شده و عمل مانیتورینگ در آن انجام شود . با ایجاد یک حساب کاربری در سایت adafruit  شما می توانید به سادگی این کار را انجام دهید . پس از ثبت نام در این سایت یک کلید AIO دریافت خواهید کرد که باید آن را ذخیره کرده و از آن در کامل کردن کد های قفل هوشمند از آن استفاده کنید . پس از ذخیره کلید باید فید ها را نیز تنظیم کنید برای این منظور در سمت چپ صفحه روی گزینه   Your Feeds  و یک فید door و یک فید battery ایجاد کنید . برای راهنمایی بیشتر به اسکرین شات های زیر توجه داشته باشید .

کار کردن با برد ESP8266 همانند سایر برد های آردینو ساده نیست پس بطور دقیق مطابق راهنما پیش بروید . شما باید یک منبع تغذیه پایدار برای برد ESP8266 آماده کنید برای این منظور به پین های GND و VBat دو سیم لحیم کنید و سایر اتصلات را نیز مطابق تصویر زیر انجام دهید . سپس باید سیم های باتری لیتوم یونی را به برد بورد متصل کنید . اگر تمامی اتصلات را به درستی برقرار کرده باشید برد ESP8266  ابتدا بصورت چشمک زن در می آید و سپس نورش به تدریج کم خواهد شد .

حالا باید با فشار دادن دکمه GPIO 0 و زدن یکبار دکمه ریست ماژول ESP8266 را در حالت بوت لودر قرار دهید . در این صورت آردوینو آماده دریافت کد ها خواهد شد . پس از آن باید کابل سریال USB به TLL را به برد HUZZAH ESP8266 وصل کنید .

در این مرحله به انتهای متن مراجعه کرده و کد های پروژه را دانلود کنید . پس از دانلود کدها باید برخی از مقادیر را تغییر دهید گزینه های  WLAN_SSID و WLAN_PASS را باتوجه به وایرلس خانه تنظیم کنید و AIO_KEY را نیز از اکانت خود در adafruit به برنامه اضافه کنید . حالا می توانید کد ها را در برد اصلی آپلود کنید .

در مرحله بعدی باید سخت افزار قفل هوشمند را تکمیل کنید . پیش از هر کاری ابتدا یک سوراخ روی جعبه پروژه دریل کنید و سیم‌های سنسور آهنربایی را به داخل جعبه هدایت کنید . پین ۱۶ را به RST متصل کرده و  پین ۱۳ را به یک طرف سنسور درب اتصال دهید . سپس پایه  GND را به طرف دیگر سنسور درب متصل کنید .پایه GND را به یک طرف مقاومت ۲۲۰kΩ و پایه VBat را به یک طرف مقاومت۱MΩ وصل کنید . در آخر نیز  پین A را به طرف دیگر مقاومت ۲۲۰kΩ و مقاومت۱MΩ اتصال دهید .

کم کم به مراحل پایانی ساخت قفل هوشمند نزدیک شده ایم . شما باید تمامی قطعات و سیم کشی ها را درون جعبه پروژه جای دهید و آن را برای تست نهایی آماده کنید . کابل یو اس بی را به ESP8266 متصل کرده  و پس از آن Serial Monitor را باز کنید . اگر همه چیز را به درستی بارگذازی کرده باشید و دو طرف آهن ربا نیز به هم متصل باشند باید کدهایی مشابه تصویر سوم را مشاهده کنید سپس حالت های دیگر را نیز مورد آزمایش قرار دهید . اگر تست با موفقیت انجام شد در جعبه را ببندید و آن را در جای مناسب نصب کنید.

در نهایت شما برای ساخت یک اعلان مناسب باید به وب سایت IFTTT مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنید . با استفاده از اطلاعات این وب سایت به Adafruit channel وصل شوید و نوع اعلان مورد نظر خود را از میان حالت های ایمیل و یا پیامک انتخاب کنید . پس از این دیگر هر درب و یا صندوقی که این قفل هوشمند به آن متصل باشد گزارش باز و بسته شدن آن را دریافت خواهید کرد .

دانلود کدهای پروژه

منبع   instructables

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا