Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوش مصنوعی

پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی وارد فاز جدید خود شده است

پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی موضوعی است که دانشمندان سال هاست که بر روی آن مطالعه کرده و امیدوارند که بتوانند با استفاده از این فناوری در پیش بینی زلزله کمک بگیرند.

در این میان پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی وارد فاز جدید خود شده و دانشمندان با کمک گرفتن از سیستم جدید هوش مصنوعی بنام ConvNetQuake که شامل شبکه‌ های عصبی حلقه‌ ای برای ردیابی و تشخیص مکان وقوع زمین‌ لرزه است ، توانسته اند که 17 درصد بیشتر از سیستم های سنتی بتوانند در تشخیص زلزله موفق عمل کنند.

بد نیست بدانید که سیستم جدید هوش مصنوعی ConvNetQuake در واقع نخستین شبکه عصبی مصنوعی است که برای تشخیص و تعیین موقعیت زمین‌ لرزه از لرزه‌ نگارها بهره می‌برد.

بنابراین محققان آمریکایی یک سیستم هوش مصنوعی جدید ابداع کردند که با دقت 17 برابری نسبت به روش‌های کنونی می‌تواند وقوع زلزله را تشخیص دهد.

سیستم پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی ، در بررسی فعالیت زمین‌ لرزه‌ در ایالت اوکلاهامای آمریکا ، زلزله را تا 17 برابر بیشتر از آنچه در فهرست زمین‌ لرزه آژانس ایالتی «بررسی زمین‌شناسی اوکلاهاما» ثبت شده ، تشخیص داده است .

پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی

البته باید گفت که زمین‌لرزه‌ ها ، بیش از آنچه مردم فکر می‌کنند ، متداول هستند چرا که هر ساله کالیفرنیای جنوبی به تنهایی ، تقریبا 10 هزار زمین‌لرزه را تجربه می‌کند و این زمین‌ لرزه‌ها اغلب در مرکز آمریکا رخ می‌دهند که احتمالا ناشی از تزریق فاضلاب بوده و حالا پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی می تواند در وقوع حوادث احتمالی ناشی از زلزله تا به امروز حداقل 17 برابر بیشتر از گدشته موثر باشد.

اکنون، یک گروه پژوهشی به سرپرستی تیبات پرول ، دانشمند یادگیری عمیق، روشی برای استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تشخیص زمین‌لرزه یافته‌اند.

الگوریتم خاص ابداع شده توسط این گروه  یا همان پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی ، می‌تواند با توجه به میزان حرکت زمین یا لرزه‌نگارها، تعیین کند که فعالیت لرزه‌ای، فقط صداست یا زمین‌لرزه است.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا