گوناگون

آثار سوء روحی روانی محیط‌های نگهداری سالمندان بر این افراد

مدیر سرای سالمندان سنندج گفت: محیط سرای سالمندان تاثیرات منفی فراوانی بر سالمندان دارد و موجب بروز آسیب‌های روحی و روانی بر آنان می‌شود.

«علی قادرمرزی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: هم‌اکنون 65 سالمند در سرای سالمندان سنندج زندگی می کنند که از این تعداد، 20 نفر زن و 45 نفر مرد هستند.

وی افزود: 16 مراقب شبانه‌روزی و 15 پرستار در این مرکز فعالیت می‌کنند و به سالمندان خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

مدیر سرای سالمندان سنندج خاطرنشان کرد: این اداره به سالمندان خدماتی چون نگهداری شبانه‌روزی، تهیه‌ی سه وعده‌ی اصلی غذایی، میان وعده‌ها، ارائه خدمات پزشکی و پرستاری و تدارک برنامه‌های فرهنگی و تفریحی را برای سالمندان ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه 25 تا 30 درصد بودجه این مرکز از یارانه‌ دولتی و بقیه از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود، تصریح کرد: این هزینه صرف تأمین دارو و امکانات لازم برای رفاه هرچه بیشتر سالمندان می‌شود.

قادرمرزی در رابطه با شرایط پذیرش سالمند برای این مرکز اظهار کرد: نداشتن کسی برای نگهداری در منزل، داشتن بدسرپرست و سن بالای 60 سال از جمله شرایط پذیرش افراد است.

وی ادامه داد: در استان کردستان دو مرکز نگهداری از سالمندان وجود دارد که یکی در سنندج و دیگری در سقز دایر است که مرکز سنندج از دیگر شهرستان‌های اطراف، دیواندره، کامیاران، قروه و … سالمندان را پذیرش و به آنان خدمت‌رسانی می‌کند.

قادرمرزی ادامه داد: در صورتی‌که به هر علتی، کسی در این مرکز پذیرش نشود خدمات نگهداری و توانبخشی توسط نیروهای آموزش دیده در این مرکز، در منزل ارائه می‌شود.

مدیر سرای سالمندان سنندج خاطرنشان کرد: سرای سالمندان سنندج برای جلوگیری از تضعیف بیشتر روحیه‌ی سالمندان، از گروه‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های متنوع در این مرکز استقبال می‌کند.

وی ضمن درخواست نگهداری خانواده‌ها از سالمندان در منزل یادآور شد: حضور سالمندان در این مرکز، آثار منفی فراوانی در بر دارد که سبب آسیب‌های جدی روحی و روانی بر آنان می‌شود که خانواده‌ها با راه دادن سالمندان در جمع خود و مراقبت از آنان می‌توانند این آسیب‌ها را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا