گوناگون

فریادی که در گلو می‌شکند

گوشهایش توان شنیدن ندارد اما احساسات ما را درک می‌کند، خوشحال می‌شود، ناراحت و عصبانی می‌شود و دوست دارد احساسات خود را با بلندترین صدا بیان کند ولی فریاد او در گلو شکسته می‌شود.

او از دل و جان فریاد می‌زند اما فریاد او را بسیاری از ما نمی‌شنویم و این دردی است جانسوز که بیشتر عذابش می‌دهد. اگر ما صدای آنها را می‌شنیدیم اگر فریاد آنها در گوش سنگین ما اثر می‌کرد می‌دیدیم که چه شکایت‌هایی دارند که شاید بسیاری از ما هرگز به آنها فکر نکرده‌ایم و حتی زحمت فکر کردن را به خود نداده‌ایم.

هشتم مهرماه هر سال بهانه‌ای برای یادآوری گروهی است که شنیدن حرفهای دلخراش و زخم زبان‌ها در دنیای ساکت آنان جایی ندارد و برای بیان خواسته‌هایشان دست‌ها به جای زبان به کمک می‌آید و همان‌هایی که از همه نظر مانند ما هستند و راه می‌روند، می‌بینند، بازی می‌کنند، کار می‌کنند، ازدواج می‌کنند، درس می‌خوانند و .. اما تنها سکوت دنیایشان را فراگرفته است و قادر به سخن گفتن نیستند.

شنوایی یکی از حواس برتر انسان است، محروم‌بودن از این حس فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست، بلکه نتیجه این محرومیت، موجب دست نیافتن به بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی فردی و اجتماعی می‌شود تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور کند.

هلن کلر یکی از موفق‌ترین افراد استثنایی در جهان است که با وجود نابینایی و ناشنوایی موفقیت‌های فراوانی کسب کرده است و در اهمیت حس شنوایی می‌گوید: “اگر این فرصت به من داده می‏‌شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می‏‌دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم.”

تحصیل 191 دانش‌آموز ناشنوا و 223 کم شنوا در قم

علیرضا کبیری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، با گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان گفت: 191 دانش‌آموز ناشنوا و 223 دانش‌آموز کم شنوا در قم تحصیل می‌کنند.

وی ادامه‌داد: اداره آموزش و پرورش استثنایی شامل هفت ‌گروه کم‌توانان ذهنی، نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان و کم‌شنوایان، افراد دارای مشکلات جسمی و حرکتی، اشخاص دارای مشکلات یادگیری، چند معلولیتی‌ها و افراد مبتلا به اختلالات رفتاری است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم افزود: طبق آمار نزدیک به 300 دانش‌آموز کم‌شنوا در کنار سایر دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و از خدمات آموزشی استفاده می‌کنند.

دانش‌آموزان ناشنوای دیروز، معلمان ناشنوایان امروز

کبیری دانش‌آموزان ناشنوای دیروز را معلمان ناشنوایان امروز خواند و گفت: در حال حاضر طبق آخرین آمار 191 دانش‌آموز ناشنوا در چهار مدرسه ویژه ناشنوایان در حال تحصیل هستند که در آینده نیز اینها همانند معلمان خود، دانش‌آموزان ناشنوا آینده را آموزش خواهند داد.

به گفته وی، از این تعداد 45 دانش‌آموز پسر در دوران ابتدایی و 64 دانش‌آموز پسر در مقطع راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل هستند.

کبیری گفت: در این ارتباط 47 دختر ناشنوا در مقطع ابتدایی و 35 دانش‌آموز دختر ناشنوا در راهنمایی و متوسطه تحصیل می‌کنند.

تحصیل 290 دانش آموز کم شنوا در مدارس عادی

وی با اشاره به 1700 دانش‌آموز استثنایی در مدارس قم گفت: از این تعداد 290 نفر آنان در مدارس دیگر تحصیل می‌کنند و بقیه در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید تلاش کردیم تا با بهبود وضعیت امکانات مدارس استثنایی، زمینه ارتقای کیفیت آموزشی را فراهم کنیم.

وی یادآور شد:هوشمند‌سازی مدارس استثنایی یکی از برنامه‌های مهم در آموزش و پرورش است که امیدواریم در این زمینه بتوان سطح علمی دانش‌آموزان را افزایش دهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا