گوناگون

آذربایجان غربی ٦٠ درصد صنایع غذایی کشور را داراست

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر صادق اسکندری ظهر دوشنبه در نشست خبری در خصوص عملکرد این سازمان در سالجاری با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی است که در ٦٤٠ واحد صنعتی فعالیت می کند اظهارداشت: بزرگترین واحد پتروشیمی در منطقه با ٩٠ در صد پیشرفت فیزیکی و پتروشیمی میاندوآب با پیشرفت ٢٥ درصد در کنار زنجیره های تولید پتروشیمی در استان ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همچنین استان قطب تولید سیمان در کشور محسوب می شود افزود: این استان در صنعت سیمان از قطب‌های کشور به شمار رفته و سالانه با ٥ میلیون تن تولید و هر روز با سه هزار تن صادرات از صنایع برتر کشور محسوب می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه سه کارخانه سیمان شامل آذرآبادگان خوی، سردار بوکان و سیمان ارومیه در سطح استان به تولید این محصول می پردازند اضافه کرد: این واحدها مجموعا بیش از پنج میلیون تن سیمان در سال تولید می کنند که نزدیک به 50 درصد این تولیدات به خارج از کشور صادر می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اعلام اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و عربستان عمده کشورهای مقصد صادرات سیمان آذربایجان غربی را تشکیل می دهند یادآور شد: یک هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و بیش از پنج هزار به صورت غیرمستقیم در صنعت سیمان آذربایجان غربی فعالیت دارند.

اسکندری ادامه داد: طبق اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، آذربایجان غربی در بخش صنعت و سهم آن از ارزش افزوده کشور در سال نود ٩ درصد است که در این بخش میانگین کشوری ١٤.٥ در صد است.

وی افزود: این استان در بخش معدن که میانگین ارزش افزوده کشور ١٧ درصد است در رقم هفت دهم درصد توقف کرده است و در بخش تجارت نیز از میانگین ارزش افزوده ١٣.٩ درصد کشوری عدد ١٥.٢ درصد را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در سرجمع این سه بخش در کل کشور میانگین ٤٥.١ دهم درصد احصا شده که در استانآذربایجان غربی مجموع ارزش افزوده ٢٣.٥ است .

وی با بیان اینکه در مجموع رتبه صنعت آذربایجان غربی در سال نود ١٩ در بخش معدن ١٥ و در بخش تجارت ١٣ کشور است گفت: هم اینک در هفت محور سیاست‌های سازمان را در قالب نظریه پایه استان آذربایجان غربی تدوین می کنیم.

اسکندری با اشاره به اینکه 21 شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی در این استان وجود دارد یادآور شد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی با سه کشور خارجی هم مرز است امکان ایجاد شهرک صنعتی مرزی نیز در این استان وجود دارد که زیرساختهای آن نیز انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: 10 برنامه درباره زیرساختهای صنعتی و معدنی استان در دست اجراست که این کار را برای شناسایی مزیت‌ها انجام می دهیم و ظرفیت سنجی هر شهرستان در قالب طرح آمایش نیز انجام می شود.

اسکندری ادامه داد: بزرگترین معدن طلا در زره شوران تکاب با ظرفیت استحصال ١٠٠ تن است که تا سقف ١٦٠ تن نیز افزایش می یابد و سالانه ٤ تن ظرفیت تولید دارد.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی ١٦٠ نوع سنگ تزئینی با ٨٠ رنگ منحصر به فرد تنوع مواد معدنی رتبه سوم کشوری را از آن خود کرده و از ٦٨ نوع مواد معدنی شناسایی شده ٥١ نوعش در این استان موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا