Mihanpostآثار تاریخیپزشکیپیشنهاد سردبیر

آزمایش DNA برای کشف راز مومیایی ۸۰۰ ساله

آزمایش DNA برای کشف راز مومیایی ۸۰۰ ساله که چندی پیش در شهر سالخارد روسیه پیدا شده بود در این کشور آغاز شده است . این مومیایی بصورت طبیعی بوده و از یک پسر یچه شش یا هفت ساله است . برای مشاهده تصاویر و توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

محققان از انجام آزمایش روی جسد کودک دو هدف اصلی دارند . اول پیدا کردن خویشاوندان پسر بچه مومیایی شده و دوم مطالعه روی نوع زندگی و رژیم غذایی مردم در آن زمان ها .جسد این پسر بچه در نزدیکی یک گورستان در شهر سالخارد کشف شده بود .این جسد  بصورت طبیعی در داخل پوست درخت غان و مس مومیایی شده و تمامی اندام های داخلی او هم بطور کاملا طبیعی حفظ شده اند .

برای محققان بیش از هر چیز این مسئله اهمیت دارد که بدانند مردم در قرون وسطی در منطقه سیبیری چطور می توانستند زندگی کنند و در آن آب و هوایی بسیار سرد و کشنده چه غذاهایی مصرف می کردند .

در این پروژه تحقیقاتی از بسیاری از مردم بومی که ریشه اجدادی آنها در شهر سالخارد و اطراف آن  بود خواسته شد که آزمایش DNA بدهند تا بلکه خویشاوندان نسل های مرتبط با این مومیایی مشخص شوند.

دانشمندان حتی در صدد این هستند که بتوانند چهره کودک را بصورت کامل شبیه سازی کنند . طبق گفته دانشمندان این پروژه قسمت های بالایی بدن جسد به خوبی مومیایی نشده و بعضی قسمت ها کاملا نابود شده اند . اما نیم تنه پایینی به شکل بسیار مناسبی سالم است و آنها می توانند از بخش های لگن و مثانه نمونه برداری های خوبی انجام دهند .

تا به حال با بررسی روده کودک مشخص شده که او کرم روده داشته است و ممکن است به دلیل خوردن ماهی خام به این بیماری مبتلا شده باشد .

در اطراف مومیایی یک تبر و همچنین چند حلقه تاج مانند که روی سر قرار می گرفت پیدا شده حالا آنها  جز آثار باستانی منطقه هستند .

کشف کاسه های برنزی و آثار باستانی این شهر نشان می دهد که مردمان این سرزمین در گذشته های دور با ایران هم ارتباطاتی داشته اند .

تحقیقات روی مومیایی ۸۰۰ ساله  در موسسه تیومن روسیه انجام می گیرد و دانشمندان دانشگاه ملی سئول کره جنوبی هم با آنها همکاری دارند.

با هم در میهن پست  تصاویری از کشف مومیایی ۸۰۰ ساله را  تماشا می کنیم.

منبع : dailymail

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا