گوناگون

آغاز ذخیره سازی گاز در بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز خاورمیانه

81157633 5683634

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود سامی وند روز جمعه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: پروژه ذخیره سازی در شوریجه یکی از بزرگترین طرح های عظیم خاورمیانه است که از اواخر سال 1389 آغاز شده است.

وی گفت: این ذخیره سازی به گونه ای است که در ابتدای سال 1391 کار جدی آماده سازی آغاز و همچنین میزان تولید میدان گازی سراجه 560 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: ایران با بهره برداری کامل از پروژه های ذخیره سازی به رتبه سوم جهان دست خواهد یافت.

وی ادامه داد: برای اولین بار سطحی سنجی بر روی نمک در کشور و این پروژه در گنبد نمکی کاشان انجام شده است.

سامی وند افزود: ظرفیت ذخیره سازی در سراجه و شوریجه 17 میلیون مترمکعب در مخازن گاز طبیعی است و در حال حاضر نمی توانیم ظرفیت بیشتر را پیش بینی کنیم.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در خصوص واردات گاز از ترکمنستان نیز گفت: صادرات گاز و واردات آن به کشور از دیگر کشورها با توجه به سیاست اقتصادی صورت می گیرد چرا که ایران می تواند خریدار و فروشنده گاز باشد بنابراین واردات از ترکمنستان ادامه می یابد.

سامی وند تصریح کرد: این ذخیره سازی می تواند نیاز استان های شمالی کشور را برطرف کند و برای صادرات در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار میلیارد مترمکعب در دو فاز ذخیره سازی گاز داریم، اما در استان های گرگان و فارس چند مخزن برای ذخیره سازی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی افزود: برای ذخیره سازی از مخازن کوچک و مینی ال.ان.جی ها نیز استفاده می شود.

اقتصام(3)2022**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا