Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

آمار دامنه اینترنتی در ایران اعلام شد

آمار دامنه اینترنتی در ایران در حالی توسط مرکز ثبت پسوندها و دامنه های اینترنتی رسما اعلام شد که طبق این آمار ۸۱۲ هزارو ۲۱۷ دامنه با هویت ایرانی به ثبت رسیده است . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

فعالیت در حوزه فضای مجازی توسط کاربران ایرانی به شدت مورد استقبال قرار گرفته و بسیاری علاقه دارند تا در این فضا سهمی داشته باشند به همین علت ثبت دامنه ها به میزان قابل توجهی بالا رفته است . بطوریکه در شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ بیش از ۶۰ هزار دامنه که ثبت کنندگان شان ایرانی بوده اند در اینترنت ثبت شده و آمار بسیار بالایی محسوب می شود .

 عدد دامنه های فعالی که با پسوند sch.ir به ثبت رسیده اند در حدود ۳۳۶ دامنه بوده و آنهایی که دارای پسوند gov.ir هستند چیزی در حدود ۲۷۷ دامنه است ، همچنین  ۳۱۵  دامنه با پسوند org.ir ثبت شده ، از دامنه  id.ir هم  ۴۲۳ دامنه ثبت شده  و net.ir هم تنها با ۴۱  دامنه در انتهای این لیست قرار دارد  .

جالب اینجاست که بدانید تنها ۹ هزار از مجموع ۸۱۲ هزار دامنه ثبت شده در ایران غیر فعال هستند و بقیه آنها کم و بیش فعال بوده و در حال ارئه می باشند . دامنه دات آی آر بیشترین دامنه اینترنتی در ایران بوده و دامنه دات نت هم دارای کمترین مقدار است .

آمار دامنه اینترنتی در ایران

از طرف دیگر هم در مورد پسوندهای ثبت شده دامنه  co.ir  با  ۳ هزار و ۸۳۶ دامنه بیشترین میزان را دارد و پس آن تعداد ۲هزار و ۱۵۶ دامنه با پسوند ایران دامنه و  ثبت شده  ، پسوند ac.ir هم که برای سازمان های آموزشی کشور می باشد حدود هزار و ۵۳۰ دامنه اعلام شده .

در سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۰۰ هزار دامنه ایرانی  ثبت‌ شد ، در سال ۱۳۹۲ تعداد کل دامنه های ثبت شده  با هویت ایرانی به  ۴۰۰ هزار رسید و در سال ۱۳۹۳ هم شاهد یک رشد چشمگیر در فعالیت های اینترنتی بودیم که تعداد دامنه ها را به  ۶۰۰ هزار رساند ، در سال گذشته نیز این تعداد به  ۷۵۰ هزار دامنه رسید .

در نهایت برای جمع بندی فعالیت دامنه اینترنتی هم باید بگوییم که ایران با این تعداد دامنه ثبت شده و فعال در منطقه بزرگترین قطب فعال در فضای مجازی محسوب می شود  حتی ایران در این زمینه از کشور هایی مانند  سنگاپور، مالزی، هنگ‌کنگ، ترکیه، اسلواکی، یونان و فنلاند نیز جلو تر است و با وجود رشد سالانه  ۴۵ درصدی کشور در کل جهان رتبه چهام را دارد .

منبع : mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا