Mihanpostپژوهشیپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

آیا انقراض کرکس ها زندگی انسان ها را به خطر خواهد انداخت ؟!

انقراض کرکس ها زندگی انسان ها را به خطر خواهد انداخت ؟! بله پاسخ این سوال با دلایلی علمی واضح و روشن است. چرا که در سال ۲۰۰۴ بود یک پژوهشگر مطالعه ای را منتشر کرد که در آن به بررسی ریسک های انقراض تمامی گونه های پرندگان در سرتاسر جهان پرداخته شده بود. وی این نکته را دریافت که در میان تمام پرندگان، کرکس ها بیشتر از هر گروه دیگری در معرض خطر انقراض قرار دارند که این امر مشکلات زیادی را برای نسل بشر به وجود خواهد آورد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

انقراض کرکس ها اگر چه تا به حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما کرکس ها و بخصوص کرکس های ابلق که روزگاری در آسمان ها چرخ می زدند سال ۲۰۱۵ به علت کاهش چشمگیر تعدادشان در سرتاسر آفریقا، در فهرست شدیداً در معرض انقراض قرار گرفتند. کرکس های ابلق در درجه اول به خاطر سموم موجود در لاشه هایی که منبع تغذیه شان است از دست می روند.
کرکس ها، از جمله کاراکترهای کارتونی در بیابان های خشک هستند که غالباً آرزوی ندیدنشان را می کنیم، زیرا کرکس هایی که در آسمان چرخ می زنند به طور سنتی نمادی از مرگ و نیستی دانسته شده اند. اما فارغ از هر شوخی، کرکس ها در برخی از نقاط جهان با خطر انقراض کامل مواجهند و بر طبق گزارش جدیدی که زیست شناسان دانشگاه یوتا منتشر ساخته اند انقراض این پرندگان عواقبی جدی را برای اکوسیستم و نیز جوامع انسانی در پی خواهد داشت.

انقراض کرکس ها

اولین عامل تهدیدکننده کرکس ها وجود سموم در لاشه های مصرفی این جانداران است. در بسیاری از قاره ها، کرکس ها قربانیان بدشانس لاشه های مسموم هستند، مخصوصاً از این جهت که یک دو جین یا حتی صدها کرکس می توانند همگی از یک لاشه تغذیه کنند. جمعیت بیشتر گونه های کرکس در سرتاسر جهان یا رو به کاهش و یا در شرف انقراض کامل قرار گرفته است.
به گفته زیست شناسی به نام ایوان بوچلی و چاغان شکرجی اوغلو از دست رفتن کرکس ها موجب فراوان شدن سایر لاشه خواران می شود که این مسئله باکتری و ویروس های موجود در لاشه جانوران را به شهرهای محل سکونت انسان ها منتقل خواهد کرد.

بنابراین بهترین کار این است که همین الان بر روی حفاظت از کرکس ها تمرکز شود، تا از آسیب های غیرقابل محاسبه ای که برخاسته از آبشارهای تغذیه ای بوده و افزایش شمار بیماری های انسانی در کشورهای درحال توسعه بتوان جلوگیری نمود.

منبع  nationalgeographic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا