Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

آیا مریخ بعد از عصر یخبندان شکل گرفته است ؟

آیا مریخ بعد از عصر یخبندان شکل گرفته است؟ بله این اعتقاد جدید دانشمندان است چرا که تصاویری که به تازگی از طریق رادار از یخبندان‌های مریخ تهیه شده است بیانگر آن است که این سیاره بعد از عصر یخبندان شکل گرفته است. عصر یخبندان از دوره‌هایی است که زمین با تغییرات شدید آب و هوایی روبه‌رو شد و در آن بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی نابود شدند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

یخبندان‌ های مریخ از حدود ۳۷۰ هزار سال پیش آغاز شد که پایان آخرین عصر یخبندان را نشان می‌داد. محققان با استفاده از تصاویر به دست آمده از ماهواره‌ هایی که به دور مریخ می‌چرخند، مشخص کردند که حدود ۸۷ هزار کیلومتر مکعب یخ از پایان عصر یخبندان در این قطب یخی مریخ تجمع یافته است که بیشتر در منطقه قطب شمالی مریخ وجود دارند.

دانشمندان به تاریخ آب و هوای مریخ علاقه زیادی دارند و از این رو، شواهد محکمی به دست آورده‌اند دال بر آن که زمانی اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها روی سطح آن جریان داشتند که چشم‌انداز زیبایی را ایجاد می‌کردند.

به گفته دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی در «بولدر» کلورادو ، محققان در حال حاضر، از شبیه‌سازی‌ های کامپیوتری برای اندازه‌گیری یخ‌ های جدید استفاده می‌کنند تا به نمونه‌ دقیق‌ تری از آب و هوای مریخ دست یابند.

آیا مریخ بعد از عصر یخبندان شکل گرفته است ؟

بر اساس این تحقیقات، این اولین باری است که محققان لایه خاصی از یخ‌های مریخ را با دوره خاصی از زمان ارتباط داده‌اند.

به گفته دانشمندان، هر روز در سطح مریخ مانند عصر یخبندان است. طبق اظهارات ناسا، دمای هوای مریخ ظهرهای تابستان در خط استوا به بالاترین حد خود و حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در پایین‌ترین حد خود در قطب مریخ، به منفی ۱۵۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

عصرهای یخبندان در مریخ برخلاف کره زمین، زمانی رخ می‌دهد که قطب‌های یخی گرم‌تر از حد متوسط باشند و آب یخ‌زده در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر ثبات بیشتری دارند. دانشمندان شیب‌هایی را در لایه‌هایی از یخ در قطب یخی شمالی مریخ کشف کردند.

سایر لایه‌ها نیز جریان یخ را در مسیر‌های معکوس نشان می‌دهد. چرخه‌های آب و هوایی با تغییرات مدار و چرخش مریخ آغاز می‌شود که بر میزان نوری که از خورشید به سطح مریخ می‌تابد، تأثیر می‌گذارد و این تغییرات از آن جهت حائز اهمیت است که تغییرات انحراف این سیاره تا بیش از ۶۰ درجه است و این در حالی است که زمین تنها دو درجه انحراف دارد.

منبع  newsgram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا