گوناگون

آیت الله آملی لاریجانی:ساختارهای جدید قوه قضاییه بدون دیوان سالاری خواهدبود

81208114 5772692

به گزارش خبرنگار ایرنا٬ آیت الله صادق آملی لاریجانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی که پنجشنبه شب از شبکه اول سیما پخش شد افزود: در کنار عدم توسعه بی رویه یک دستگاه اجرایی ما نیازهایی را درطول زمان داریم که این نیازها الزام می کند برخی تشکیلات جدید ایجاد شود .

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه برای اصلاح ساختارها در دستگاه قضایی چند گام اساسی برداشته شد؛ افزود: یکی از کارهای لازم در قوه قضاییه بحث برنامه محوری بود که این مساله در دستگاه قضا جدی گرفته شد و به منظور تدوین برنامه ها معاونت راهبردی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: این معاونت اقدام به تدوین برنامه های یکساله برای دستگاه قضا بر اساس برنامه پنجم توسعه کرد و 19 راهبرد در 5 فصل بر اساس برنامه قوه قضاییه تنظیم شد.

رییس قوه قضاییه از دیگر تشکیلات جدید در این دوره را ایجاد معاونت پیشگیری از وقوع جرم خواند و گفت : بحث پیشگیری ازجرم برای کل نظام وقوه قضاییه بحث مهمی است.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد : پیشگیری ازجرم یعنی انجام اقداماتی که علل وعوامل سبب جرم پدید نیاید یا کم شود و این کار فقط مختص قوه قضاییه نیست زیرا برخی اوقات دستگاه های اجرایی نیز در بوجود آمدن جرم درگیر هستند.

وی تصریح کرد: براین اساس اقدامات قوه مجریه در موضوعاتی مانند بوجود نیامدن مشکلات اقتصادی و نیروی انتظامی در مباحثی مانند مواد مخدر می تواند در بوجود نیامدن جرم موثر باشد و در پیشگیری از وقوع جرم به قوه قضاییه کمک کنند.

وی با بیان اینکه بسترهای وقوع جرم باید از بین برود گفت: مقوله پیشگیری از وقوع جرم مقوله فرا قوه ای است و یکی از وظایف دستگاه قضایی به لحاظ قانون اساسی پیشکیری از وقوع جرم است اما دایره این پیشگیری مشخص نشده ومیزان وظایف قوه قضاییه مشخص نیست.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه هم اکنون لایحه پیشگیری از جرم پس از سرنوشت طولانی که پیدا کرد در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سر می برد افزود: امیدواریم این لایحه هر چه زودتر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب شود.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد : خوشبختانه وجود بافت های ایمانی ؛ مساجد ؛ روحانیت و بسترهای دینی واخلاقی کمک بسیار خوبی برای بحث پیشگیری از جرم هستند اما طراحی و اقدام می خواهد.

رییس قوه قضاییه از دیگر ساختارهای جدید دستگاه قضایی را ایجاد معاونت فرهنگی عنوان کرد و گفت: این معاونت عمدتا معطوف به داخل قوه است براین اساس حتما باید درآسیب هایی که در داخل قوه قضاییه وجود دارد تامل ودرنگ شود تا منشا آسیب ها مشخص شود .

به گفته وی معاونت فرهنگی تمام وجوه فرهنگی داخل قوه وبرخی بخش های بیرونی قوه قضاییه را پیگیری می کند.

***استخدام 4 هزار قاضی

رییس قوه قضاییه گفت : ما حدود 8 هزار قاضی در سال 88 داشتیم واگر بتوانیم 4 هزار قاضی را نیز جذب کنیم دست دادگاه ها باز شده وپرونده ها در مدت زمان کمتری مورد رسیدگی قرار می گیرد.

به گفته وی ٬ بحث بازسازی و ارتقای نیروی انسانی از طریق آموزش های بدو خدمت و ضمن خدمت٬ کارآیی بسیاری دارد.

لاریجانی در آستانه هفته قوه قضاییه مقام شهدای هفتم تیر و بخصوص آیت الله بهشتی را ارج نهاد افزود:بحث سلامت و کارآمدی٬ عام ترین و جامع ترین عنوان برای فعالیت دستگاه قضا است و هدف غایی تر نیز بحث عدالت است.

آیت الله لاریجانی توضیح داد: بحث کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی مهمترین هدف بعد از عدالت در دستگاه قضا است. عواملی که در این دو مهم موثر هستند معلول موارد موثری است.

وی گفت که این طور نیست که فقط یک مسئله٬ موضوع کارآمدی قوه قضاییه را تضمین کند اما مهمترین رکن در حصول این دو امر٬ نیروی انسانی در قوه قضاییه است.

وی با یادآوری این که مسئله نیروی انسانی ذهن بنده را قبل از ورود به قوه قضاییه مشغول کرده بود، اظهار کرد: وقتی ناکارآمدی ها و حتی عدم سلامت را بررسی می کنیم به عدم نیروی کافی و کارآمد می رسیم.

رییس قوه قضاییه گفت: بحث اطاله دادرسی مطرح است و این پرسش مطرح می شود که چرا رسیدگی به پرونده ها به طول می انجامد؟ یکی از مهمترین دلیل این مسئله٬ کمبود نیروی انسانی است اگر تعداد قاضی و شعبات ما بیشتر باشد بجای اینکه نوبت رسیدگی به پرونده ها را دو ماه و یا سه ماهه ثبت شود این امر در مدت زمان کمتری انجام خواهد شد.

وی با تقدیر از همراهی مقام معظم رهبری برای حل این مسئله یادآور شد: با مقدماتی که در برنامه پنجم فراهم شده اجازه یافتیم چهار هزار قاضی به دستگاه قضایی اضافه کنیم.

وی اظهار کرد: استفاده از فن آوری های نوین و نظارت های مستمر را در دستور کار قرار دادیم.علاوه بر این بحث پژوهش های دستگاه قضایی برای بهینه سازی دستگاه قضایی و اصلاح ساختارها را برای سلامت دستگاه قضایی انجام خواهیم داد و در این جهت گام های موثری برداشته شده است.

آیت الله صدق آملی لاریجانی درپاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه دستگاه قضایی درراستای ارتقا سلامت وکارآمدی قوه قضاییه که درسال گذشته در دیدار رییس و مسولان عالی قوه قضاییه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت؛ اظهارکرد : این دو عنوان که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد تقریبا عام ترین وجامع ترین عنوان است و یک هدف غایی نیز وجود دارد که بحث عدالت است.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در سلامت و کارآمدی قوه قضاییه دخیل هستند گفت: اینگونه نبست که فقط یک عامل در بحث ارتقای سلامت و کارآمدی قوه قضاییه دخیل باشد و یکی از مهمرتین رکن ها دراین زمینه موضوع نیروی انسانی است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: به طور قطع اگر تعداد قضات و شعبات بیشتر باشد کمتر شاهد اطاله دادرسی خواهیم بود بنابراین مهمترین عامل در سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی بحث تامین نیروی انسانی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه به منظور تامین نیروی انسانی در 5 سال گذشته تلاش های خوبی صورت گرفته است افزود: با عنایت رهبر معظم انقلاب وتوصیه هایی که ایشان به دولت ومجلس داشتند بر حسب برنامه پنجم توسعه اجازه یافتیم چهار هزار قاضی به دستگاه قضایی جذب کنیم.

رییس دستگاه قضایی یادآور شد : پیش از این قوه قضاییه حدود هشت هزار قاضی در سراسر کشور داشت که با جذب این چهار هزار نفر جمعیت قضات 50 درصد افزایش می یابد ودست دادگستری ها ومحاکم در رسیدگی به پرونده ها باز می شود.

وی اظهارداشت: در کنار موضوع نیروی انسانی بحث استفاده از فناوری های نوین و تشدید و توسعه نظارت ها نیز در دستگاه قضایی توسعه خوبی داشته است.

آیت الله آملی لاریجانی بهینه سازی اطلاعات ازطریق فعالیت های پژوهشی واصلاح ساختارها را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای ارتقای سلامت وکارآمدی دستگاه قضایی عنوان کرد.

***ایجاد 40 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران

آیت الله آملی لاریجانی از مهمترین اصلاحات ساختاری قوه قضاییه را تاسیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات خواند وگفت: ما در روزگاری قرار داریم که باید از توان فناوری های نوین برای پیشبرد امور استفاده کرد.

وی یکی ازمشکلات دستگاه قضایی را نداشتن آمار دقیق عنوان کرد واظهارکرد: مدیران برای رسیدگی به وضعیت ستادی واجرایی نیاز به آمارهای روشن ودقیق دارند و باید بدانند چه میزان پرونده به محاکم وارد و خارج می شود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه باید بدانیم یک قاضی در روز؛ ماه و سال چه تعداد پرونده رسیدگی می کند وپراکندگی قضات درکشور چگونه است ادامه داد : در بدو ورود به قوه قضاییه مشکل اطاله دادرسی وبحث تاخیر در اجرای حکم مطرح بود و یکی از شکایت های مراجعه کنندگان اجرا نشدن احکام پس از قطعیت حکم بود.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد : هم اکنون با بهره برداری ازفناوری های نوین آمار خوبی از ورودی وخروجی پرونده ها وجود دارد وما امروز می دانیم یک قاضی چگونه کار می کند .

وی با بیان اینکه سامانه های متعددی در قوه قضاییه وجود دارد افزود : در حال حاضر دو سامانه خدمات خوبی را به مردم می دهند که یکی از این ها سامانه خدمات الکترونیک قضای است.

رییس قوه قضاییه گفت : در این قسمت مردم از طریق پیشخوان های خاص بجای مراجعه به شعبات دادسراها و دادگاه ها می توانند از خدمات الکترونیک قضایی استفاده کنند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت : در تهران 50 دفتر خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد و راه اندازی این دفاتر در سایر استان های کشور نیز شروع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از خواسته های قضایی تحت این سامانه قرار دارد افزود : در مورد مباحث کیفری فقط شکایت های مربوط به چک تحت پوشش این سامانه قرار دارد و علت هم این است که برای ارایه شکایات از طریق دفاتر الکترونیک قضایی باید هماهنگی لازم بین کلانتری ها ایجاد شود.

به گفته رییس قوه قضاییه ازدیگر سامانه های فعال در دستگاه قضایی سامانه مدیریت پرونده های قضایی است که از طریق این سیستم تمام شعب با یکدیگر مرتب هستند و از مرکز می توان آرای شعب قضایی را رصد کرد.

*** تاسیس بانک جامع اطلاعات زندانیان

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در قسمت های مختلف تاثیر خوبی داشته است گفت: در بحث ثبت اسناد نیز فناوری اطلاعات تاثیر خوبی داشته وامروز اسناد به صورت الکترونیکی در دفاتر به ثبت می رسد وهمین مساله موجب شده میلیون ها برگ کاغذی و اوراق بهادار قضایی حذف شود.

وی ادامه داد: در سازمان زندان ها نیز استفاده خوبی ازفناوری اطلاعات صورت گرفته و بانک جامع اطلاعات زندانیان تاسیس شده است به طوری که اطلاعات تمامی کسانی که وارد زندان می شوند در این سامانه ثبت می شود.

رییس قوه قضاییه گفت : یک کار جدید دیگر بحث حبس خانگی است و در این راستا استفاده از پابندها ودستنبدهای الکترونیک آغاز شده و از این پابندها و دستبندها امسال درتهران و اصفهان استفاده می شود.

*** فراخوان 110 هزار نخبه برای جذب در دستگاه قضا

رییس قوه قضاییه همچنین درپاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای سطح دانش علمی و اخلاقی کارکنان قوه قضاییه صورت گرفته است؟ گفت : این مساله از بدو جذب قضات مورد توجه قرار گرفته ومعاونت آموزش قوه قضاییه گام های بلندی در این راستا برداشته است.

آیت الله آملی لاریجانی یکی ازاقدامات مهم دراین دستکاه را نخبه گزینی دانست وگفت:در این راستا بجای فراخوان عمومی سراغ افراد نخبه رفتیم و از ابتدای حضور در دستگاه قضایی در سال 88 این مساله مورد پیگیری قرار گرفت ومعاونت آموزش از طریق فراخوان نخبه ها را از دانشگاه و حوزه با تسهیلاتی به قوه قضاییه دعوت کرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه حدود شش هزار نفر از افراد نخبه فراخوان شدند افزود: در این دوره حدود 110 هزار نفر در فراخوان شرکت کردند از این تعداد چهار هزار نفر انتحاب شدند که از این تعداد نیز مصاحبه به عمل آمد.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین درخصوص تعداد قضات نسبت به پرونده ها گفت: به رغم تلاش های صورت گرفته برای جذب قضات و اضافه شدن دو هزار و 500 قاضی هنوز میزان تراکم پرونده ها زیاد است.

وی تصریح کرد: در عین حال که قضات تلاش می کنند فشار زیادی روی آنهاست و باید کاری کنیم با جذب نیرو قضات بتوانند با آرامش به پرونده ها رسیدگی کنند.

***لایحه پلیس قضایی بنا به علل نادرست در دولت قبل بایگانی شد

رییس قوه قضاییه همچنین درخصوص محورهای اصلی برنامه های راهبردی قوه قضاییه گفت: در ذیل اهداف اصلی و نهایی برای قوه قضاییه 19 راهبرد اصلی در 5 فصل شامل نظام قضایی. نظارت. نظام اداری. امور اجرایی و راهبردهای عمومی تعریف شده است.

وی به تشکیل پلیس قضایی اشاره کرد وگفت : لایحه پلیس قضایی دو سال پیش به دولت ارسال اما متاسفانه بنا به علل نادرست در دولت بایکانی شد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت : قوه قضاییه موظف بود در سال نخست برنامه پنجم توسعه لایحه پلیس قضایی را ارایه کند که این لایحه در زمان خود ارایه شد اما برخلاف قانون بایگانی کردند.

رییس قوه قضاییه افزود: این لایحه مجددا در قوه قضاییه در حال آماده شدن است تا از طریق دولت به مجلس ارسال شود .

وی تاکید کرد: تشکیل پلیس قضایی کار بسیار مهمی است زیرا ظابطان دستگاه قضایی نباید هر روز تغییر کنند و باید در حد محدودی باشند و نباید از سرباز وظیفه برای برخی کارهای مهم مانند نقل و انتقال محکومین استفاده شود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر ضابط قضایی در حد محدود و معدودی باشد و آموزش های خاص را بگذراند می تواند در ابلاغ اوراق قضایی و نقل وانتقال محکومین از این ظابطان استفاده کرد .

آیت الله لاریجانی همچنین به اصلاح فرایند تقدیم لوایح اشاره کرد وگفت: در این راستا یک ماده واحده به صورت طرح به محلس ارسال شد تا لوایح قضایی مسکوت نماند که این طرح مورد تصویب مجلس شورای اسلامی وتایید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه لوایح قضایی باید بدون دست کاری دردولت به مجلس ارایه شود گفت : بر اساس ماده واحده ای که در مجلس تصویب شد اگر لوایح قضایی ظرف مدت سه ماه توسط دولت به مجلس ارسال نشود رییس قوه قضاییه می تواند مستقیما لایحه را ارسال کند که البته مدت سه ماه یاد شده تا سه ماه دیگرنیز قابل تمدید است.

*** نظارت پنهان ناظران دادسرای انتظامی قضات بر محاکم

رییس قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته برای افزایش نظارت ها در دستگاه قضایی گفت: خوشبختانه نظارت های قوه قضاییه خیلی شدیدتر از توقعاتی است که گاهی اوقات مردم از ما دارند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در دستگاه قضایی از چند ناحیه نظارت وجود دارد که یکی از این نظارت ها نظارت دادسرای انتظامی قضات است.

وی گفت: این دادسرا نظارت مستمر؛ نوبه ای ونظارت های موردی وویژه دارد و اخیرا نیز کار بسیار خوبی صورت گرفته که انجام نظارت های پنهان است.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد : براین اساس معاونین دادسرای انتظامی قضات به صورت پنهانی به شعب می روند و درصورت وجود تخلف با متخلفین برخورد می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: همچنین معاونت نظارت دردیوان عالی کشور راه اندازی شده است که این نیروهای این معاونت به استان های مختلف کشور سفر می کنند و پرونده های شعب را به صورت انتخابی مورد بررسی قرارمی دهند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه گمان نشود ما در برخورد با فساد در دستگاه قضایی بی تفاوت هستیم گفت: به دلیل اینکه اینگونه موارد معمولا اعلام نمی شود گمان می شود برخورد نمی کینم ولی در این چند سال سعی داشته ام و لو بدون ذکر نام اعلام شود با چه تعداد از قضات متخلف بردخورد شده است.

شبک9140/1983 ** 1917**1859

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا