گوناگون

آیین سنتی عزاداری حسینی در تکیه زنجیری شاهرود برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل این اداره اظهار داشت: با فرا رسیدن ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر، آئین سنتی عزاداری سرور و سالار شهیدان در تکیه زنجیری شاهرود با حضور مسئولان شهرستان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

سید‌ مصطفی مجیدی افزود: در مراسم سنتی و آئینی شهرستان شاهرود که قدمتی بالغ بر یکصد و شصت سال دارد عاشقان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با نوحه سرایی و سینه زنی عشق ارادت خود را به سیدالشهداء(ع) و یاران با وفای آن بزرگوار نشان دادند.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های اداره اوقاف شاهرود در حوزه موقوفات با بیان اینکه حدود هفت هزار موقوفه در شهرستان‌های شاهرود و میامی وجود دارد افزود: از ابتدای سالجاری تا کنون ۲۰ وقف جدید در این شهرستان‌ها ثبت شده است.

مراسم یا عباس و مراسم نخل گردانی شاهرود ثبت جهانی می شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با برشمردن موقوفات تکیه بازار گفت: بیشتر این موقوفات از زمان قاجار وقف شده و بعد از انقلاب موقوفات چندانی به آن اضافه نشده است.

مجیدی تصریح کرد: مردم باید تلاش کنند تا با ایجاد موقوفات جدید، عزاداری با شکوه‌تری را برای آیندگان به عنوان یک میراث جاودان به یادگار بگذارند.

وی همچنین از تلاش اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود در راستای ثبت جهانی مراسم یا عباس در روز پنجم محرم شاهرود و مراسم نخل گردانی روز یازدهم محرم خبر داد و افزود: در تلاشیم نمایندگان سازمان جهانی یونسکو روز پنجم و یازدهم محرم در شاهرود حضور یابند و بررسی‌های لازم برای ثبت جهانی این آئین ها را به عمل آورند.

ثبت تکیه زنجیری شاهرود به عنوان آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۰

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با یادآوری اینکه در روز پنجم محرم پیرغلامان تکیه بازار به چاوش خوانی پرداخته و سپس دو بیت از اشعار محتشم کاشانی در این مراسم خوانده می‌شود، گفت: عاشقان ابوالفضل العباس (ع) سپس در قالب هیئتی به سوی مساجد و تکایای دیگر به راه می افتند و در طول مسیر به چاوشی خوانی و خواندن مصیبت می پردازند.

مجیدی افزود: همچنین طبق وقفنامه‌ای که یکصد و شصت سال پیش توسط مرحوم ملاباقر برجای مانده است، واقف تاکید کرد که در شب اول ماه محرم ازمسئولان شهری برای شرکت در مراسم عزاداری دعوت به عمل آید که فلسفه این وقف همراهی نظام حاکم در شرایط خفقان نظام شاهنشاهی با عزاداری محرم بوده است که تا کنون نیز این نیت واقف به اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: تکیه زنجیری مربوط به دوره قاجار است و در تقاطع محله نخل و محله مسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تجمع بزرگ رهروان زینبی در سمنان برگزار می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان نیز در گفتگویی با اشاره به برگزاری تجمع بزرگ رهروان زینبی همزمان با دهه اول محرم و اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی در سمنان گفت: این سوگواره در ۱۵ مکان مذهبی در شهرستان‌های سمنان و سرخه در حال برگزاری است.

حجت الاسلام سید سعید تقوی ادامه داد: این برنامه‌ها که شامل تجمع لبیک یا حسین(ع)، تجمع رهروان زینبی(س)، مراسم عزاداری ابا عبدالله(ع)، مراسم سوگواری حضرت سجاد(ع)، ایستگاه همه واقف باشیم، و … هستند، در ۱۵ بقعه شهرستان‌های سمنان و سرخه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این تجمع در روز دوازدهم محرم امسال برای سومین بار در سمنان اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: در این همایش از ظرفیت‌ هیئت‌های مذهبی، بسیج خواهران، حوزه‌های علمیه خواهران، دانش‌آموزان و دانشجویان و اقشار مختلف مردم استفاده خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان گفت: در این همایش از قاریان ممتاز استانی و کشوری، حضور خطبا و سخنرانان شاخص، شعرای آئینی، مداحان مطرح هیئت‌های مذهبی استفاده خواهد شد.

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۷ بقعه گرمسار و آرادان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرمسار نیز در گفتگویی با خبرنگاران ضمن اشاره به برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در هفت بقعه گرمسار و آرادان در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، گفت: این طرح برای سومین سال پیاپی در ایام سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) در طول دهه اول ماه محرم و دهه آخر صفر در جوار امامزادگان گرمسار و آرادان برگزار می‌شود.

علی اصغر کاشی افزود: این مراسم شامل سخنرانی، مداحی، اطعام عزاداران حسینی، برپایی خیمه‌های معرفت‌، قرائت زیارت عاشورا و دیگر ادعیه وارده و بر پایی دسته‌های عزاداری خواهد بود.

وی با اظهار اینکه برنامه‌های عزاداری حسینی امامزادگان شهرستان گرمسار در طول ماه محرم نیز ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش، طرح سوگواره بصیرت عاشورایی از محل درآمد موقوفات مرتبط با اقامه عزاداری سیدالشهدا(ع)، در شهرستان گرمسار و آرادان همزمان با سایر شهرستان‌‌ها اجرا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گرمساردر خاتمه اظهار کرد: سوگواره بصیرت عاشورایی در آستان مقدس امام‌زاده اسماعیل و شمس‌الدین (ع)، امام‌زاده عاقب (ع) ایوانکی، امام‌زاده پنج تن (ع)، امام‌زاده قوشه گرمسار و امام‌زاده شاه‌نظر(ع)، امام‌زاده علی‌اکبر(ع)، و امام‌زاده عبدالله(ع) آرادان اجرا می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا