Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

اختراع پارچه ای که برق تولید می کند ؟!

اختراع پارچه ای که برق تولید می کند ؟! بله درست است جدیدا محققان پارچه ای تولید کرده اند که می تواند به طور همزمان با دریافت انرژی نور خورشید و حرکت فیزیکی، برق تولید کند. محققان پارچه جدید به ضخامت ۳۲۰ میکرومتر ساختند که با رشته های پشم بافته می شود و می‌توان از آن برای تولید برق استفاده کرد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

البته چند سال است که برای تولید انرژی از پارچه‌ها توسط محققان کارهایی انجام شده است، اما محققان موسسه فناوری جورجیاتک یک گام جلوتر رفته و پارچه ای ابداع کرده اند که می تواند همزمان از انرژی حاصل از نور خورشید و حرکت فیزیکی بهره بگیرد و انرژی الکتریکی تولید کند.

این در حالی است که به کارگیری همزمان این دو روش تولید برق در یک پارچه، زمینه را برای تولید لباس هایی فراهم می کند که می توانند خود یک منبع انرژی برای تامین برق دستگاه هایی مانند تلفن هوشمند و یا سیستم های جهانی موقعیت یابی باشند. و گامی دیگر در عرصه تکنولوژی فناوری های پوشیدنی به جلو برداشت.

اختراع پارچه ای که برق تولید می کند
محققان برای تولید این پارچه محققان از یک ماشین نساجی صنعتی برای در هم تنیدن سلول های خورشیدی ساخته شده از الیاف پلیمر سبک با نانوژنراتورهای تریبو الکتریک مبتنی بر الیاف، استفاده کرده‌اند.

البته باید گفت که روش تولید برق با پارچه و نحوه‌ی کار نانوژنراتورهای تریبو الکتریک بدین صورت است که این نانوژنراتورها با استفاده از ترکیبی از اثر تریبو الکتریک و القای الکتریکی، مقداری انرژی الکتریکی حاصل از حرکت مکانیکی مانند چرخش، لغزش و یا لرزش تولید می کنند.

در این میان محققان پیش بینی می کنند که از تولید این پارچه جدید به ضخامت ۳۲۰ میکرومتر که با رشته های پشم بافته می شوند، می توانند در تولید چادر، پرده و یا پوشاک استفاده کنند.

منبع : azonano

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا