Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ماهواره گایا تصویری از یک میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را ثبت کرد

ماهواره گایا تصویری از یک میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را در حالی به ثبت رسانده و به تازگی توسط ستاره‌شناسان منتشر شده است که این تصاویر به هنگام رصد بخش خیلی ، خیلی ناچیزی از ستاره و سیاره های موجود در فضا توسط ماهواره گایا به دست آمده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ماهواره گایا سازمان فضایی اروپا در دسامبر ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد و از آن زمان به بعد با  چرخش در مدار خورشید، با استفاده از دوربین میلیارد پیکسلی خود از سایر کهکشان ها تصویربرداری می‌کند که در این میان  ماهواره گایا با مونتاژ دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری، موقعیت دقیق و درخشش یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون ستاره را مشخص کرده است.

جالب است بدانید که دوربین ماهواره گایا که در نوع خود یکی از بزرگترین نمونه دروبین های رصد فضایی به شمار می‌رود می‌تواند یک تار موی انسان را از فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری مشاهده کند.

تصویر ماهواره گایا از کهکشان راه شیری
تصویری از ماهواره گایا قبل ازسال به فضا

حالا دانشمندان سازمان فضایی اروپا از این تصاویر استفاده کرده و یک نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری را ایجاد کرده‌اند. این نقشه مساحتی در حدود ۱۰۰ هزار سال نوری را پوشش می‌دهد و شامل بیش از یک میلیارد ستاره است. این نقشه ۱۰۰ برابر کامل‌تر از همه نقشه‌های موجود از راه شیری است.

البته باید گفت که در این نقشه،‌ موقعیت و حرکت هر ستاره ترسیم شده که به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد فواصل آن‌ها را از زمین تعیین کنند. داده‌هایی در مورد دما، درخشش و ترکیبات شیمیایی حدود دو میلیون نمونه از درخشان ترین ستاره‌ها نیز در این نقشه آمده است.

تصویری از یک میلیارد ستاره کهکشان راه شیری
برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید

بنابراین با توجه به خارق العاده بودن دوربین ماهواره گایا و  داشتن این سطح از دقت،‌ نقشه مذکور تنها یک درصد از تعداد برآورد شده کل ستارگان کهکشان راه شیری را در برگرفته است. از این رو ماهواره گایا همچنان تا دو سال دیگر به کار خود برای رصد کهکشان ادامه خواهد داد.

در این میان اطلاعات بدست آمده از این ماموریت برای درک منشا و تکامل کهکشان راه شیری، کشف هزاران جهان جدید، تشخیص سیارک های تهدیدآمیز برای زمین، یادگیری در مورد توزیع ماده تاریک و حتی آزمایش نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین استفاده خواهد شد.

منبع : sputniknews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا