گوناگون

ارزآوری 2. 3 میلیون دلاری سایت میگوی گمیشان

مدیرکل شیلات گلستان گفت: سایت میگوی گمیشان امسال 3.2 میلیون دلار ارزآوری دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گلستان، «سیدجواد قدس‌علوی» در این‌باره افزود: امسال‌،481 تن میگو در سطح مفید 243 هکتار تولید شده است.

وی با اشاره به میزان میگوی تولید شده در سال‌های گذشته، گفت: پارسال، 304 تن و در سال 91 میزان 172 تن و در سال 90 میزان 140 تن میگوتولید شده بود.

مدیرکل شیلات گلستان پیش‌بینی کرد، سال آینده بالغ بر 1000 تن میگو در سطح مفید 500 هکتار تولید شود که این میزان نسبت به امسال 100 درصد افزایش دارد.

قدس‌علوی با بیان این‌که میانگین قیمت هر کیلو میگو در بازار داخلی 17 هزار تومان است، تصریح کرد: 85 درصد میگوی تولید شده در استان به کشورهای دیگر با قیمت 7 تا 8 دلار صادر می‌شود.

وی در خصوص توسعه‌ی سایت میگوی گمیشان، گفت: این سایت 10 هزار هکتاری که شامل دو فاز 4000 و 6000 هکتاری قابل اجراست و نخستین لاین فاز اول در سطح 1000 هکتار در حال بهره‌برداری و احداث و لاین دوم نیز در دست اجرا و آماده‌ی واگذاری به بخش خصوصی است.

به‌گفته‌ی مدیرکل شیلات گلستان، اعتبار عمرانی هزینه‌شده از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت‌های اصلی لاین یک 5. 8 میلیارد تومان است هم‌چنین فاز دوم نیز مطالعات اولیه آن انجام شده و مطالعات اجرایی آن در دست اقدام است.

قدس‌علوی با بیان این‌که فاز یک و دو سایت میگوی گمیشان در یک برنامه پنج ساله اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: مطالعات امکان‌سنجی توسعه‌ی این سایت تا 28 هزار هکتار پیش‌بینی شده تا سال 1404 اجرایی می‌شود.

وی افزود: برای احداث زیرساخت‌های فاز یک و دو به مساحت 10 هزار هکتار در سایت میگوی گمیشان، به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت اختصاص دادن این اعتبار، بیش از 2.5 برابر آن از سوی بخش خصوصی برای ساخت زیرساخت‌های فرعی و استخرها هزینه می‌شود.

مدیرکل شیلات گلستان با اشاره به اشتغالزایی ایجاد شده در این بخش، گفت: پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی کامل فاز نخست و دوم سایت میگوی گمیشان برای 8500 نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شود.

قدس‌علوی پیش‌بینی کرد برای فاز نخست و دوم سایت میگوی گمیشان به 31 واحد تکثیر، مولدسازی، خوراک دام و عمل‌آوری نیاز باشد که با راه‌اندازی این صنایع وابسته علاوه‌بر اشتغالزایی مشکلات بیشتری از مردم منطقه برطرف و ارزش افزوده در محصولات شیلاتی عاید استان شود.

به‌گفته‌ی وی، با توجه به زیاد بودن میزان بیکاری و محرومیت منطقه گمیشان توسعه این سایت نقش بسزایی در محرومیت‌زدایی از مردم این منطقه دارد.

مدیرکل شیلات گلستان خاطرنشان کرد: یک لاین 1000 هکتاری از فاز نخست سایت در قالب شرکت سهامی خاص به مردم منطقه واگذار می‌شود تا مردم منطقه نیز در این سرمایه‌گذاری سهیم باشند و با ایجاد اشتغال برای آنان تا حدود زیادی از میزان صید غیرمجاز کاسته شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا