گوناگون

تاکید یک استاد دانشگاه بر لزوم شناسایی ظرفیت‌هایی خالی و اشباع صنایع غذایی کشور

دانشیار گروه صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: شناسایی ظرفیت‌های خالی و اشباع صنایع غذایی و تبدیلی در توسعه کشور تاثیرگذار است.

سیدهادی پیغمبردوست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: هفت الی هشت هزار واحد صنایع تبدیلی در کشور راه‌اندازی و در این میان 13 هزار پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است.

وی با اشاره به توسعه ناموزون صنایع تبدیلی در کشور تشریح کرد: متاسفانه این توسعه به صورت موزون و هماهنگ انجام نشده و در بخش‌هایی با افزایش ظرفیت و در بخش‌هایی با کمبود و خالی ماندن ظرفیت مواجهیم.

پیغمبردوست ادامه داد: عدم تحقیق و نوآوری در صنایع تبدیلی را باید از دیگر مشکلات حال حاضر در وضعیت فعلی صنایع تبدیلی در کشور قلمداد کنیم.

دانشیار گروه صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: برای مثال 8 الی 9 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود و این در حالی است که 16 میلیون تن ظرفیت کارخانه‌های شیر در کشور است.

وی افزود: تدوین راهکارهایی برای شناسایی واحدهای با ظرفیت کم و اشباع و در پی آن پیشرفت در صنایع غذایی و بهینه‌تَر شدن وضعیت فعلی تولید غذا می‌تواند از مهم ترین برنامه‌های دولت در سال مدیریت جهادی باشد.

پیغمبردوست از میزان ضایعات بخش کشاورزی گفت و تاکید کرد: در حال حاضر شاهد وجود 20 الی30 درصد ضایعات در بخش کشاورزی هستیم که معادل 20 میلیون تن محصول کشاورزی است و ارزشی برابر با 5 تا 10 میلیارد دلار دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا