گوناگون

کشاورزی سازگار، راه حل مدیریت بحران آب

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تغییر در فرهنگ عمومی و تخصصی استفاده از منابع آب و تبعیت از قوانین و اصول حاکم بر طبیعت رمز موفقیت در حل بحران آب است.

دکتر «سیدحمیدرضا صادقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: بحران آب در کشور در حال رخداد است و در صورتی که تامل جدی راجع به آن نشود، به یک معضل ملی تبدیل خواهد شد و نظر به این که این بحران ایجاد شده عمدتاً حاصل بهره‌برداری و مدیریت نامناسب منابع انسانی است، بنابراین رعایت مفهوم سازگاری با شرایط کلی حاکم بر کشور و هم سو شدن با پتانسیل‌های طبیعی راه حل اساسی و بنیادی تخفیف و مدیریت این معضل اساسی است.

وی با بیان اینکه ‌ تغییر در فرهنگ عمومی و تخصصی استفاده از منابع آب و تبعیت از قوانین و اصول حاکم بر طبیعت رمز موفقیت در این راه است، تصریح کرد: قاعدتاً در قالب طرح‌های مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و متشکل از روش‌های مختلف آبخیزداری،‌ استحصال آب و تغییر الگوی مصرف و بهینه‌سازی سامانه‌های بهره‌برداری آب قابل حصول است و این روش اگرچه ممکن است چند سال طول بکشد، اما روشی پایدار و قابل اطمینان خواهد بود.

صادقی جداسازی آب شرب از آب بهداشتی را ضروری دانست و تصریح کرد: بحث پلیس آب و جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در بسیاری از کشورها نیز انجام شده و تاکید می‌کنم که این گونه اقدامات تنها در درازمدت و همزمان با فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب بسیار سودبخش است.

استاد گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت‌مدرس با اشاره به بحث آب‌های مرزی عنوان کرد: اختلال در نظم طبیعی زیست بوم‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور،‌ علمی،‌ منطقی و اخلاقی نیست. زیرا تعادل عمومی کل کره زمین در گرو حفظ و سلامت تمام بخش‌های آن است. پس باید از منابع داخلی‌ یا سایر منایع بر اساس توافقات بین‌‍المللی و با رعایت تعادل اکولوژیک استفاده کرد.

وی بر ضرورت تکمیل طرح جامع برای تامین اطلاعات مبنا و پایه برای سایر طرح‌ها تاکید کرد و گفت: تکمیل و اجرای این طرح مشروط بر آن که جامعیت در مراحل مختلف آن مد نظر کامل قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مصرف بیش از حد آب در کشاورزی گفت: کشاورزی سازگار، چیزی که شاید برخی از کشورها حدود بیست سال پیش کار مرتبط با آن را آغاز کرده‌اند، می‌تواند در این زمینه برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب و هدر رفتن آن مورد تاکید قرار گیرد.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: وجود عزم جدی به ترتیب در مدیران،‌ سیاست‌گذاران،‌ کارشناسان و مردم برای توفیق در مدیریت مشکلات اساسی به وجود آمده در رابطه با موضوع آب حیاتی است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا