گوناگون

استاندار مرکزی: بی‌رغبتی بی‌سوادان به سوادآموزی آسیب‌شناسی شود

استاندار مرکزی بر لزوم بررسی عدم رغبت به سواد‌آموزی و آسیب‌شناسی بی‌سوادی در استان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، محمد حسین مقیمی در شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی اظهار کرد: علی‌رغم ایجاد مدارس در روستاها، اما‌ بیشترین آمار بی‌سوادی مختص به بعد از انقلاب است و باید علت را جویا شد.

وی ضمن تأکید بر عدم رغبت و استقبال بی‌سوادان نسبت به سوادآموزی عنوان کرد: افرادی که در مرحله بی‌سوادی مانده‌اند غالبا افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند که مجبور شده‌اند به جای سوادآموزی به دنبال کسب و کار باشند.

استاندار مرکزی بیان کرد: دلایل مختلف بی‌سوادی را باید آسیب‌شناسی و بر اساس آن برنامه‌ریزی برای رفع بی‌سوادی را انجام داد.

مقیمی در پایان خاطرنشان کرد: دلایل عدم رغبت بی‌سوادان نسبت به سوادآموزی باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه شهریار فولادوند ضمن اشاره به مصوبات شورای عالی پشتیبانی در 30 اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: اجرای برنامه ریشه‌کنی بیسوادی با همکاری دستگاه‌های مؤثر، تهیه پیش‌نویس لایحه اجباری شدن آموزش افراد کمتر از 30 سال و پرداخت 15 درصد از سرانه آموزش به سوادآموزان از مهمترین مصوبات این شورا‌ست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تشکیل شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی پس از تصویب اساسنامه این نهضت، عنوان کرد و عقد قرارداد با افراد حقیقی برای آموزش، همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در قالب همزمانی مهارت‌آموزی و سوادآموزی، آموزش اتباع خارجی، استفاده از ظرفیت واحدهای مختلف آموزش و پرورش و آموزش اولیاء بیسواد را از دیگر مصوبات شواریعالی پشتیبانی نهضت سوادآموزی برشمرد.

وی بیان کرد: نهضت مکلف است مقدمات لایحه ریشه‌کنی بی سوادی در گروه سنی زیر 30 سال را تنظیم کند.

فولادوند ادامه داد: از سال 90 به بعد این نهضت در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی در قالب معاونت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ضمن تأکید بر حساسیت‌زایی صدا و سیما در راستای سوادآموزی عنوان کرد: فنی و حرفه‌ای نیز در کنار حرفه‌آموزی می‌بایست سوادآموزی را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر دو هزار و 386 سوادآموز و از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و 16 نفر سوادآموز جذب نهضت سوادآموزی شده‌اند.

به گزارش ایسنا در ادامه مینایی گزارشی از عملکرد نهضت سوادآموزی از سال 90 تا 92 ارائه داد و گفت: به منظور تبلیغ و ترویج سوادآموزی مبلغ 300 میلیون ریال به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش پیرامون پایش و شناسایی اولیای بی‌سواد اظهار کرد: آمارگیری از کل اولیای بی‌سواد طی دو مرحله انجام شده که در مرحله اول پنج هزار و 104 نفر بی‌سواد شناسایی و از اولیای بی‌سواد شناسایی شده تاکنون 500 نفر تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه شش هزار و 174 نفر هنوز پایش نشده‌اند، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود از مجموع اولیای بی‌سواد هشت هزار نفر بی‌سواد طی دو سال آینده تحت آموزش قرار گیرند.

مینایی گفت: بر اساس سرشماری سال 90 بالغ بر 48 هزار نفر در گروه سنی زیر 50 سال بیسواد اعلام شده است که این تعداد در کشور 10 میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی از نظر بی‌سوادی در رده دهم کشور قرار دارد، جمعیت بیسواد در تمامی گروه‌های سنی استان را 194 هزار نفر اعلام کرد.

معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش، جمعیت باسواد استان مرکزی در تمامی گروه‌های سنی را 84 درصد و جمعیت بی‌سواد استان را 16 درصد عنوان کرد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا