گوناگون

اصفهان نیاز جدی به دستگاه آنالیز آلاینده‌های آلی کم‌مقدار دارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی امین پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با تاثیر وضعیت کنونی آلودگی هوا در استان اصفهان و شیوع انواع بیماری ها، اظهار داشت: در زمان تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، استاندار اصفهان اعلام کرد که اگردانشگاه علوم پزشکی اصفهان اثبات کند که ریزگردها و آلودگی هوا سبب افزایش بیماری‌های همچون ام اس، سرطان و بیماریهای غیرواگیر دار می شود جلوی آن را خواهم گرفت که پیرو گفته ایشان درخواست مجوز احداث مجهزترین آزمایشگاه را در اصفهان دادیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر مجوز ساخت این آزمایشگاه پس از تائید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحویل وزارتخانه داده شد و هم اکنون مجوز آن دریافت که به استانداری تحویل داده شد.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر برای ساخت این آزمایشگاه و خرید دستگاه آنالیز آلاینده‌های آلی کم مقدار به استانداری رفتیم که آنها پرونده را به سوی محیط زیست، معاونت درمان و معاونت بهداشتی ارجاع دادند که در صورت تائید آنها بر ضرورت ساخت، هزینه اولیه برای ورود این دستگاه اعطا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 مورد از دستگاه‌های آنالیز آلاینده‌های آلی کم مقدار در کشور است که یک مورد آن در اصفهان در یک شرکت خصوصی وجود دارد که در صورت عدم اختصاص اعتبار استانداری شاید نمونه‌ها را با همکاری آنها انجام دهیم.

امین با اعلام اینکه برای استفاده از توان این دستگاه ها در سایر مراکز گفتگو کردیم اما به خاطر حجم زیاد نمونه‌ها حتی دستگاه کفاف و جوابگوی نمونه‌های آزمایشی در آن مکان را نمی داد ، گفت: در سطح کشور این دستگاه ها در  داروخانه، صنایع غذایی، پزشکی قانونی وجود دارد.

وی اعلام کرد: در همین راستا با صنایع وارد مذاکر شدیم تا از آزمایشگاه های مجهز آنها استفاده کنیم که از بین تمام صنایع اصفهان تنها دو تا سه آزمایشگاه قبول کردند که پلی اکریل و حصا از جمله آنهاست.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: نبود متخصص اپیدمیولوژی زیست محیطی یکی از عمده ترین مشکلی است که در سطح کشور با آن روبروایم که تصمیم داریم تعدادی از متخصصان زیست محیطی یا بهداشت را برای دوره های PHD به کشور بارسلونا برای آموزش معرفی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا