گوناگون

مباحث پژوهشی و علمی کشور متناسب با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیش می‌رود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی پیش از ظهر پنجشنبه در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری آسیا تاکید کرد: در طول تاریخ دانشمندان ایرانی در پیشرفت اصول و مبادی علم و فناوری در جامعه نقش ممتاز و کلیدی داشتند و شکی نیست که احیای این نقش در توسعه و ارتقاء جایگاه علمی ایران در سطح جهان در عرصه های پژوهشی و فناوری مبتنی‌بر تلاش‌های مستمر متفکران، نخبگان علمی و فرهیختگان خواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری که با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری جمهوری اسلامی به اوج رسیده و با حمایت محققان و فناوران فرهیخته دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و با همت محققان و فناوران فرهیخته، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری امید به احیای این نقش تاریخی هر چه بیشتر شده است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه‌های اخیر توسعه ملی، برنامه‌های مترقی و پیشرفته‌ای هستند که به پشتوانه آن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسید، لیکن نکته اساسی و ضروری در تغییر نگرش ها است.

نجفی تاکید کرد: تصویب قانون و پیشنهاد برنامه‌های توسعه ای نقطه آغازین این حرکت است که اجرای آن نیازمند عزم عمومی نهادها، موسسات دانشجویی، پژوهشی و مستلزم مشارکت موثر مردم و سازمان‌های مردم نهاد در فرایند توسعه است.

وی تاکید کرد: البته وظیفه و نظارت سازمان ها و نهادهای مسئول در این زمینه طراحی ساز و کارهایی است که این امر مهم را محقق سازد و سهم اقتصاد دانش بنیان را در مجموعه فعالیت های ملی افزایش دهد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروزه واقعیت های جهان با ابزار ما برای ادراک این واقعیت ها در حال تغییر و تحول است.

وی افزود: علم و به تبع آن فناوری علاوه بر آنکه ما را بیش از پیش با این واقعیت ها آشنا می سازد، در تعیین اهداف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی سیاست های خارجی و مقدم بر آن تعیین حوزه های منافع ملی و امنیت ملی کشورها موثر است.

نجفی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری می تواند نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا کنند، گفت: پارک های علم و فناوری با سیاستگذاری منطقه ای، نظارت بر نحوه مدیریت فعالیت های علمی، فناوری و تامین اهداف اقتصاد دانش بنیان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بدون شک راهکار علمی پیمودن مسیر تولید علم تا خلق ثروت، اولویت بخشیدن به پژوهش، نوآوری و درک اهمیت آن در دوران جدید است.

وی تصریح کرد: انجمن پارک های علم و فناوری آسیا و انجمن پارک ها و مراکز رشد ایران می توانند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی و شبکه‌سازی برای پیمودن مسیر دشوار تجاری‌سازی در فضای رقابت، خلاقیت و نوآوری در آغاز دوران جدید تحول فناوری را ایفا کنند.

نجفی ادامه داد: با درک این ظرفیت و در راستای تحقق جهش علمی و فناوری پیش بینی شده در برنامه‌های راهبردی ایران، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تلاش کرده است، همواره با برنامه‌ریزی حرکت کند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بر این باوریم که مراودات بین المللی و ایجاد زمینه های همکاری پایدار و درازمدت در حوزه علم و فناوری در میان کشورهای آسیایی جریان خلاقیت و نوآوری جهانی را شتاب بخشیده است و به ما قدرت می دهد که درک بهتری از توانایی های یکدیگر در عرصه فعالیت های بین المللی داشته باشیم و با هم‌افزایی هر چه بیشتر منافع مشترک میان کشورهای منطقه را دنبال کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا