گوناگون

افزایش سرانه مطالعه با مشارکت همگانی امکان‌پذیر است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: مشارکت همگانی باعث افزایش سرانه مطالعه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان امیرالله شمقدری درنشست هم‌اندیشی راهکارهای افزایش سرانه مطالعه که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کشور عنوان کرد: بزرگترین درد جامعه پایین بودن سرانه مطالعه است و ما شاهدیم که حتی افرادی مهارت کتاب خواندن راهم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: انتقال داده‌های اطلاعاتی یک روش بسیار مهم در جهت افزایش سطح مطالعاتی جامعه است و اگر دستگاه‌های فرهنگی در کنار هم باشند و مردم نیز در این زمینه خود را مکلف بدانند اتفاقات موثری خواهد افتاد.

شمقدری در رابطه با وظایف هر فرد در این زمینه اظهارکرد: بسیاری از افراد خود اهل مطالعه هستند اما این تنها کافی نیست بلکه باید تلاش کنند تا دیگران را نیز به این کار دعوت کنند.

وی ادامه داد: پژوهشی در سطح استان با هدف تعیین میزان مطالعه مدیران برگزار شد که بر اساس آن ۸۰ درصد آنها کتابخانه شخصی داشتند، ۵۰ درصد اهل مطالعه بودند اما هیچ کدام تلاشی درجهت دعوت کارکنان خود به مطالعه نداشتند.

شمقدری ضمن بیان فعالیت‌هایی که تا کنون در جهت ترویج کتابخوانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته در مراسماتی مانند ماه محرم رمضان بسیاری از اعیاد و… در زمان کوتاه ۵ تا۱۰دقیقه یک فرد کتاب‌شناس در هر جلسه کتابی را معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این راستا قرار دادن بسته مطالعاتی در اختیار حجاج است که در طول سفر به مطالعه آن بپردازند.

در ادامه این جلسه یک کارشناس کتاب در خصوص راهکارهای بالا رفتن سطح مطالعه گفت: برای افزایش سرانه مطالعه کشور باید بسترهای فرهنگی آماده شوند و دسترسی به کتاب آسان گردد.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد مشخص کردن مکان کتابخانه‌ها و فرهنگسراها در نقشه‌های آنلاین است.

این کارشناس کتاب تصریح کرد: کتاب‌های مفید باید خلاصه‌های مفید داشته باشند و از طرف دیگر کتاب‌های دیجیتال در اختیار عموم قرار گیرد، اپلیکیشن موبایل کتاب‌های مفید ساخته شود و برگزاری مسابقاتی که مردم را به سمت مطالعه سوق دهد نیز می‌تواند مفید باشد.

طوسی تصریح کرد: در این زمینه سازمان‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند و بودجه لازم برای انجام فعالیت‌های جدید را در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار دهند.

حافظی کارشناس نهاد کتابخانه‌های استان نیز در ادامه این جلسه به فعالیت‌های انجام شده در این راستا اشاره کرد و گفت: فایل‌های PDF کتاب‌ها از ناشران خریده می‌شود و در اختیار کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد تا مردم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: همچنین به تازگی بخشی به نام نورسیده‌ها نیز در کتابخانه‌ها راه‌اندازی شده است و کتاب‌های جدید در آنجا معرفی می‌شوند تا مردم بهتر با آن‌ها آشنا شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا