گوناگون

انجام فعالیت گسترده معدنی از دستاوردهای مهم سفر کاروان تدبیر و امید به استان است

81130367 5637680

به گزارش روز یکشنبه سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان،ˈنادر میرشکارˈ افزود: در سفر وزیر به استان تفاهمنامه جداگانه ای با سازمان های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) امضا و مقرر شد در مناطق مستعد اکتشافی در اختیار، عملیات سیستماتیک اکتشافی انجام و در صورت دستیابی به ذخایر اقتصادی نسبت به استخراج و احداث کارخانه فرآوری اقدام لازم صورت پذیرد.

وی گفت: مجموع مناطق مشمول این تفاهم نامه ها حدود 45 هزار کیلومتر مربع را شامل می شود.

وی اظهار داشت: وجود هفت بازارچه مرزی فعال از 9 بازارچه رسمی مصوب، بیش از 100 شرکت تعاونی مرزنشینان، هزار و 300 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و جمعیتی بالغ بر یک میلیون مرزنشین، مسوولان را بر آن داشت تا موافقت خود را برای ارائه پیشنهاد به سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اصلاح مصوبه مبادلات مرزی مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرز به 30 کیلومتری، اعلام کنند.

وی مسائل مالیاتی را از عمده مشکلات بخش اقتصادی سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: در این سفر مقرر شد در خصوص اعمال معافیت مالیاتی بیش از سایر استانها برای واحدهای تولیدی استان و همچنین مشمول شدن زاهدان از قانون عدم معافیت مالیاتی شهرک های صنعتی واقع در شعاع کمتر از 30 کیلومتر اقداماتی صورت گیرد که این موضوع از طریق استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در دست پیگیری قرار گرفته است.

رییس سازمان صعنت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: استان از لحاظ معدنی دارای ذخایر متنوع و استراتژیک از جمله مس، آنتیموان، تیتانیوم و آهن است و بر همین اساس نیز تصمیماتی گرفته شد تا حقوق دولتی دریافتی از معادن استان کاهش یابد تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای طرحهای بزرگ معدنی در طرح فرآوری تیتانیوم در منطقه فنوج و آنتیموان در سایر مناطق استان با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اقدامات لازم به عمل آید و سازمان زمین شناسی نیز تهیه نقشه های زمین شناسی 100000/1 (1 صد هزارم) را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: طرح فولاد نیز به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات این سازمان برای طرح در سفر رییس جمهوری، مقرر شد سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بررسی های لازم را انجام دهد و در صورت نتایج اکتشاف و رسیدن به ذخایر مطمئن این طرح در استان اجرا شود.

میرشکار تصریح کرد: شرکت صنایع بافت بلوچ مجددا در اختیار ˈایدروˈ قرار گیرد و به یک کارخانه قوی شامل نساجی ، بافندگی و ریسندگی با ماشین آلات جدید ایجاد و احیا و به عنوان یک صنعت مادر در منطقه فعال شود.

وی بررسی امکان اجرای کارخانه سیمان دو میلیون تنی و کارخانه لاستیک اتومبیل و نیروگاه های خورشیدی و بادی و طرح های پیشنهادی و پتروشیمی توسط شرکتهای ˈایدرو و ایمیدرو ˈ با مشارکت بخشهای خصوصی که از تاکیدات مقام عالی وزارت بود از جمله برنامه های مهم این سازمان در آینده عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان دارای 300 کیلومتر مرز آبی و دو بندر مهم است مقرر شد بخشی از گندم مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار وارد شود و در زمینه آرد مصرفی مردم نیز سهمیه تخصیصی آرد استان از 24 هزار تن به 30 هزار تن از طرف مقام عالی وزارت مورد تاکید قرار گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و اهداف تعریف شده در سند چشم انداز بیست ساله ، نظام جمهوری اسلامی ایران به اقتصاد اول منطقه تبدیل شود.

وی افزود: این مهم ایجاب می کند که از امکانات موجود، قابلیت ها، توانمندیها و ظرفیتهای منحصر به فرد استانهای مرزی با رفع موانع ، چالشها و مشکلات فرآوری و حمایت ازفعالان اقتصادی که به حق امروزه کسانی که در عرصه صنعت ، معدن و تجارت و سرمایه گذاری فعالیت می کنند سربازان جبهه اقتصادی کشور هستند، در راستای نیل به این اهداف استفاده بهینه شود. ک/1

7312 / 653

انتهای پیام /*

Contact the editor:
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا