گوناگون

بازار نفت و فرآورده های نفتی آسیا در ماه های فوریه و مارس

81130361 5637664

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، براساس تحلیل منتشر شده در شماره 22 ماهنامه ایران پترولیوم، در طول ماه های فوریه و مارس سه قیمت بازار نفت خام شامل قیمت نفت وست تگزاس اینترمدئیت، نفت برنت دریای شمال و نفت دبی با نرخ های مختلفی افزایش یافتند.

** عوامل افزایش یا کاهش قیمت نفت

در آمریکا به دلیل سرد شدن بی سابقه هوا که منجر به بالا رفتن تقاضا برای سوخت حرارتی شد، ذخایر نفت کاهش یافت و قیمت را بالا برد.

یک خط لوله جدید در سواحل خلیج فارس موجب شد قیمت نفت وست تگزاس اینترمدئیت در مقابل نفت برنت دریای شمال و نفت دوبی افزایش یابد و این امر سبب شد اختلاف قیمت نفت این فرآورده بیشتر کاهش یابد.

آمریکا احتمالا الزامات واردات نفت برای سال 2014 را کاهش داده بنابراین پیش بینی می شود تولید نفت در آمریکای شمالی بیشتر شود.

از آغاز ماه مارس به دلیل برنامه تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها در ماه های مارس و آوریل، رونق بازارهای آسیا روبه کاهش گذاشت.

فصل تعمیر و نگهداری موجب کاهش فرصت های آربیتراژ (خرید از یک بازار مالی و فروش در بازار مالی دیگر به قیمت بالاتر) در بازارهای مالی از اروپا تا آسیا شد.

افت قیمت نفت برنت به تثبیت قیمت نفت در بازار دوبی و کاهش اختلاف قیمت نفت دریای شمال و نفت وست تگزاس اینترمدئیت منجر شد.

** تاثیر کاهش تحریم های ایران بر بازارهای نفت

ایران قراردادهای جدید نفتی برای سرمایه گذاران طراحی کرد.

سرویس خبری وزارت نفت ایران درباره مدل جدیدی برای توسعه میادین نفتی گفت: برخلاف نسل قبلی قراردادها که از پیمانکاران می خواست پس از پنج سال از توسعه میادین نفتی جدید، ایران را ترک کنند، در قراردادهای جدید، پیمانکاران خارجی برای 20 تا 25 سال اجازه کار روی میادین را دارند.

مهدی حسینی مشاور ارشد وزارت نفت به شانا گفته است، در نسل جدید قراردادهای نفتی، پرداخت در مراحل مختلف صنعت نفت شامل اکتشاف، توسعه و تولید، به روشی منسجم و یکپارچه انجام می شود.

خرید نفت ایران از زمانی که برخی تحریم ها علیه صادرات نفت لغو شد، افزایش پیدا کرد.

خریداران آسیایی نفت ایران خرید نفت از کشورمان را در ژانویه گذشته 22 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دادند.

این در حالی است که مشتریان غربی نیز علاقه مند خرید و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران هستند و انتظار زمانی را می کشند که تحریم ها لغو گردند.

بنابه گزارش رویترز چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه ژانویه در مجموع یک میلیون و 250 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کردند در حالی که در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و 30 هزار بشکه خریداری کرده بودند.

خرید نفت چین از ایران در ماه ژانویه در مقایسه با ژانویه 2013 معادل 82 درصد افزایش یافت. واردات نفت هند از ایران در همین مدت رکورد زد و به بالاترین سطح خود از فوریه 2012 رسید. واردات نفت هند از ایران در ژانویه گذشته در مقایسه با ژانویه 2013 معادل 44 درصد افزایش و بیش از دو برابر واردات آن در دسامبر 2013 بود.

با توجه به آنچه گفته شد، افزایش واردات نفت از ایران ممکن است عامل بازدارنده افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی باشد و جلوی صعود قیمت را گرفته باشد.

به علاوه با کاهش تحریم های اروپا علیه ایران، کشورمان قادر به افزایش صادرات و تولید بیشتر است.

** بازار فرآورده های نفتی در آسیا

در بازار فرآورده های نفتی سنگاپور (پیشتاز بازارهای آسیا)، به دنبال افزایش قیمت نفت خام در ماه فوریه و مارس، میانگین قیمت برای بیشتر فرآورده های نفتی افزایش یافت.

در طول ماه های یادشده قیمت بنزین به طور مداوم افزایش یافت. قیمت پایه بنزین سنگین (نفتا) پس از تجربه یک افزایش شدید در اوایل سال میلادی 2014، در آستانه فصل تعمیر و نگهداری، شکننده بود و بازار نفت فیول نیز در دو ماه یادشده در حالی به افول خود ادامه داد که تقاضا کاهش و عرضه افزایش یافت.

بازار فرآورده های میان تقطیر در ماه فوریه افزایش یافت و در طول ماه مارس یک کاهش اساسی را تجربه کرد.

گاز مایع یا ال.پی.جی شامل پروپان، بوتان و بوتادین است که همه از محصولات فرعی تولید نفت و گاز طبیعی هستند.

گاز مایع نفتی دارای استفاده های متنوعی از قبیل سوخت برای پخت و پز، سوخت حرارتی، مواد اولیه پالایشگاه ها و کاربردهای شیمیایی است.

پیش بینی می شود با پایان تقاضای زمستانی، قیمت پروپان و بوتان و گاز مایع به طور فصلی کاهش یابد.

کاهش قیمت های پایه شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو در این زمینه از شواهد این پیش بینی است.

قیمت قراردادی (قیمت درج شده در قرارداد) یا صادراتی عربستان سعودی در این زمینه در ابتدای هر ماه برای استفاده در طول ماه اعلام می شود.

از آنجا که عربستان سعودی عرضه کننده اصلی گاز مایع نفتی برای خریداران آسیایی است، قیمت قراردادی عربستان سعودی یک قیمت پایه اصلی در سطح بین المللی است که برحسب دلار آمریکا در هر تن بیان می شود. این قیمت پایه در نخستین روز کاری هر ماه تعیین و اعلام می شود.

عربستان سعودی بتازگی اعلام کرده قیمت قراردادی آن برای پروپان در ماه مارس 855 و برای بوتان 870 دلار در هر تن است. کرایه حمل گاز مایع نفتی به طور جداگانه، در طول ماه فوریه مرتب کاهش پیدا کرد.

بنزین سنگین به عنوان یک ماده اولیه شیمیایی در تولید محصولات پتروشیمی مانند اتیلین، پروپیلین و پایرولیسین استفاده می شود. به علاوه از بنزین سنگین در تولید بنزین نیز استفاده می گردد.

تقاضا برای این محصول به دلیل حاشیه امن تولید محصولات پتروشیمی در طول ماه های ژانویه و فوریه بالا بود اما احتمالا در ماه های فوریه و مارس با کاهش تقاضا روبرو شده است.

از سوی دیگر، در حالی که در دو ماه نخست سال، جریان قدرتمند آربیتراژ از غرب به شرق حرکت می کند، در ماه آوریل به دلیل کاهش اختلاف قیمت نفت وست تگزاس با نفت برنت، این جریان ضعیف تر می شود.

پیش بینی می شود در ماه های آینده با توجه به عرضه فراوان نفت از سوی خاورمیانه، قیمت بنزین سنگین در بازار آسیا نسبتا بدون تغییر باقی بماند.

در طول ماه فوریه، شکاف قیمتی بنزین در آسیا (اختلاف قیمت بنزین در بازارهای سنگاپور و دوبی) به دلیل تشدید تقاضای بنزین در آستانه سال نو چینی افزایش یافت.

شکاف تولید نیز در طول ماه مارس به دلیل رشد فصلی واردات اندونزی افزایش یافت.

به علاوه انتخابات ریاست جمهوری در اندونزی در 9 آوریل تقاضا برای نفت فیول در این کشور را افزایش می دهد و بازار را رونق می بخشد.

از جانب عرضه، تعمیر و نگهداری چند بنزین سازی در آسیا بازار را تحت فشار قرار داد.

در ماه های آینده همزمان با خاموش شدن خط تولید بنزین سازی های فورموسا و سی.پی.سی تایوان پیش بینی می شود صادرات بنزین این کشور به شدت کاهش یابد.

** فرآورده های میان تقطیری: نفت گاز و سوخت هواپیما

بازار نفت گاز و سوخت هواپیما در طول ماه فوریه عملکرد خوبی داشت.

تقاضای زیاد نفت گاز از آفریقا و منطقه دریای سرخ در ماه فوریه موجب رونق بازار شد. بنابراین برخی فرصت های آربیتراژ از آسیا به غرب ایجاد گردید. علاوه بر این، تقاضای خریداران آسیایی شامل مالزی، ویتنام و فیلیپین به رونق بازار افزود.

در بازار سوخت هواپیمای آسیا، سردی هوا در ژاپن موجب رونق بازار در طول ماه فوریه شد. در این میان، کاهش ذخایر ژاپن به افزایش بیشتر قیمت کمک کرد.

با شروع ماه مارس، بازار نفت گاز و سوخت هواپیما هر دو از رونق افتاد. بازار نفت گاز به دلیل افزایش صادرات این محصول توسط چین کم رونق شد.

پیش بینی می شود بازار نفت گاز در دو ماه آینده پر رونق باشد. گمان می رود نیاز واردات کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و کشورهای غیر عضو این سازمان در آسیا احتمالا موجب افزایش تقاضا و رونق بازار شود.

** نفت فیول

بازار نفت فیول در هر دو پایه 180 و 380 سی.اس.تی در طول ماه های فوریه و مارس ضعیف شد. ذخایر زیاد اروپا مقداری فرصت آربیتراژ از اروپا به آسیا فراهم کرد. به علاوه تقاضای نفت فیول از سوی انبارهای بزرگ سنگاپور به دلیل تقاضای فصلی، به پایین ترین سطح در مقایسه با سال گذشته رسید. دلیل این امر فعالیت کم این انبارها در آستانه سال نو چینی بود. با شروع مارس تقاضای نفت فیول این انبارها بالا رفت. از سوی دیگر، کاهش صادرات نفت فیول از سوی هند نیز تا حدودی بازار را حمایت کرد.

اقتصام(6)1063**1558

انتهای پیام /*

Contact the editor:
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا