گوناگون

انجدان روستای غارهای کم نظیر

انجدان‌ از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک، مرکز استان مرکزی است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف‌شاه در اطراف آن قرار دارند و غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. روستای انجدان از روستاهای کوهپایه‌ای و بسیار زیبای استان مرکزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، ارتفاع انجدان از سطح دریا دو هزار متر است. انجدان معرب واژه انگدان‌ و نام گیاهی است که ماده انگرود یا آنغوزه‌ را از آن می‌گیرند، این گیاه در اطراف روستای انجدان به فراوانی می‌روید و بدین سبب این روستا را بدین نام خوانده‌اند.

شغل عمده مردم آن کشاورزی و دامداری است‌ محصولات آن گردو، گندم‌، جو، یونجه و انگور و مذهب ساکنان انجدان شیعه اثنی عشری است.

بر اساس مستندات تاریخی، بویژه سنگ نوشته‌ها و سنگ‌های قبر موجود، قدمت این روستا به قبل از اسلام برمی‌گردد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درخصوص این روستا به ایسنا گفت: روستای انجدان به جهت آب و هوای مناسب و فضای سبز کم‌نظیر و امکان انجام ورزش صخره‌نوردی همیشه مورد استقبال گردشگران، ورزشکاران و اهالی منطقه بوده است.

سیدحسن حسینی از جاری بودن چشمه‌ی جوشانی در محله‌های این روستا سخن به میان آورد و بیان کرد: این روستا بافت مسکونی متراکم که در شیب و دامنه استقرار یافته است دارد و مردم آن به زبان فارسی و گویش خلج صحبت می‌کنند.

کمپینگ گردشگری روستای انجدان در حال احداث است

سیدمحمد حسینی اظهار کرد: طراحی و ساخت این کمپینگ از سال 89 آغاز شد و امسال مبلغ 200 میلیون تومان جهت تکمیل این پروژه مصوب شده و در صورت تخصیص این بودجه این پروژه تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این کمپینگ فضای سبز ، سکوهای نشیمن، مسیرهای دسترسی پیاده‌روی، آلاچیق و… طراحی شده است.

وی با اشاره به قدمت این روستا بیان کرد: آرامگاه شاه غریب و شاه قلندر که از پیشوایان فرقه اسماعیلیه بوده‌اند و نیز آرامگاه بقعه چهل دختر که مربوط به دوران صفویه‌ است در این روستا واقع شده.

حسینی از آیین‌های کهن مردم استان مرکزی سخن به میان آورد و افزود: آیین معنوی چغچغه‌زنی یکی از رسوم دیرین مردم روستای انجدان است که در عزاداری ماه محرم و در شام غریبان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قدمت این آیین کهن به دوره تیموری و صفویه می‌رسد و مردم عزادار این روستا در روزهای نهم و یازدهم محرم آن را اجرا می‌کنند.

معاون گردشگری در خصوص چگونگی اجرای این مراسم بیان کرد: در روز نهم محرم مردم محله پایین انجدان با سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت می‌کنند و در حالی‌که ابزاری چوبی و خراطی شده به نام چغچغه را در دست دارند با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، آن را به هم می‌کوبند.

وی ادامه داد: این آیین یک مرشد و رهبر دارد که نوحه‌های اصیل و خاصی را قرائت می‌کند و مردم در پاسخ به نوحه‌ها با اشک و مویه چغچغه می‌زنند.

حسینی به همدلی که در آیین‌های کهن ایران نهفته بوده اشاره و اظهار کرد: تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا در این آیین معنوی محرم دخیل هستند و شرکت دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: نمونه‌هایی از آیین چغچغه‌زنی در مناطق روستایی کاشان و ابیانه نطنز نیز مشاهده شده و استان مرکزی به عنوان پیشتاز ثبت این آیین معنوی اسناد معتبر و جزئیات آن را جمع‌آوری کرده و به ثبت آثار معنوی کشور درآورده است.

غارهای انجدان دیدنی‌ هستند

حسن حسینی سخن از غارهای نزدیک انجدان به میان آورد و عنوان کرد: این غارها در ۴۰ کیلومتری شرق اراک، در اطراف روستای انجدان واقع شده‌اند و در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستا جلوه‌ای خاص دارند.

وی ادامه داد: غارهای این دهستان عبارتند از غار آسیلی، غار میانلانون یا کلوچه بالا، غار طاق‌رچه، غار گیوه‌کش و غار شغال‌دره.

این مقام مسئول اظهار کرد: از میان این غارها، غار آسیلی و غار طاق‌رچه دیدنی‌ترند. غار آسیلی که در پنج کیلومتری غرب انجدان واقع شده 5.73 متر طول دارد و در فصل بارندگی منظره زیبای استالاکتیت و استالاگمیت‌های آن پدیدار می‌شود.

با اقداماتی که در روستای انجدان انجام گرفته محله‌های این روستا سنگ فرش شده و جوی آب چشمه گوارای این روستا در محله‌ها جاری است که فضای آرام و بی‌نظیری را به وجود آورده و درب چوبی برخی از منازل بازسازی شده و منظره تاریخی زیبایی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا