گوناگون

اهميت نقش روابط عمومی در تغييرات اجتماعی/ تاکید بر پیوند تخصص و تجربه

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کاظم‌زاده صبح یکشنبه در همایش نکوداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، با شعار “روابط عمومی رمز پویایی تمدن بشری” در محل مرکز علمی و کاربردی بیارجمند اظهار داشت: امیدواریم برگزاری اینگونه مراسم‌ها امکان تبادل نظر و انتقال تجربيات و ارتباط هر چه بيشتر صاحب نظران و دست اندرکاران هنر هشتم را فراهم آورد.

وی ادامه داد: سعی داریم با برگزاری این مراسم‌ها، گام‌های مهم و ملموسي در راستای آگاهي دانشجويان از روند جهاني شدن روابط عمومي و موقعيت فعلي آن در کشورهاي پيشرفته، تحقيقات و آخرين تحولات در اين زمينه، ايجاد بستری مناسب براي ارايه توانمندی‌های دانشجویان، تجلي استعدادها و ايجاد تعامل و برقراري ارتباطي دو سويه و پويا ميان استادان و دانشجویان این رشته برداریم.

رئیس مرکز علمی و کاربردی بیارجمند با اشاره به اینکه این مرکز اولین مرکز در استان سمنان است که به آموزش دانشجویان رشته روابط عمومی در مقطع کارشناسی می‌پردازد؛ تاکید کرد: ارتباطات عامل مهم تحقق تمدن بشری بوده و اگر ارتباطات نبود امروزه در جایی بودیم که هزاران سال قبل قرار داشتیم.

IMG11294206

پیوند تخصص و تجربه رمز اعتلای دانشجویان روابط عمومی

مدیر گروه روابط عمومی مرکز علمی و کاربردی بیارجمند نیز در این مراسم ضمن ادای احترام به پیام آور عاشورا، حضرت زینب(س) گفت: آن حضرت روابط عمومی برتر تاریخ نینوا بود که مصداق مصرع معروفی است که می‌گوید “کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود…”

دکتر مرضیه رفعتی افزود: از ابتدای خلقت بشر تاکنون، بسیار نام‌ها، آمده‌اند و رفته‌اند برخی ماندگار، برخی بی‌نشان، چه بسیار تمدن‌های کهن و غنی به واسطه عدم ارتباط مناسب و انتقال به آیندگان به مرداب تاریخ سپرده شده‌اند و چه بسیار تمدن‌هایی که ماندگار شده‌اند، نسل به نسل و سینه به سینه، چرا که شرط تعالی فرهنگ و تمدن جریان پویای ارتباطات است.

وی با تاکید بر اینکه انسان فاقد ارتباط، حتی به تصور ممکن نیست؛ تصریح کرد: تعالی انسان، ارتباطی بودن و اجتماعی بودن به هر زبان، در هر مکان و با هر مسلکی را معنا می‌بخشد.

مدیر گروه روابط عمومی مرکز علمی و کاربردی بیارجمند اضافه کرد: ارتباط این عنصر حیات جامعه انسانی، در دوران اخیر شرایطی را ایجاد کرده که در کنار سایر روزها و مناسبت‌های تقویم مثل روز پزشک، روز مهندس و … شاهد روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی باشیم.

رفعتی گفت: بسی مایه مباهات و افتخار است که همگام با سایر کشورهای جهان، این روز بزرگ را گرامی می‌داریم، در دوران گذشته، کمتر کسی دهکده جهانی مک لوهان را متصور بود، اما امروز شاهدیم با ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، مرز، بعد، زمان و فضا مفهومی بی‌پایه و اساس است.

وی ادامه داد: در جهانی زندگی می‌کنیم که سنگ بنای تمدن بشر از اختراع آتش و خط و کتابت گرفته، تا ماهواره‌های قاره‌پیما و سرزمین‌های مجازی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، بر پایه اصل”ارتباط” استوار بوده و اگر ارتباط نبود، هیچ اندیشه و تفکری انتقال پیدا نمی‌کرد.

توان رسانه ای به دنبال گسترش و اعتلای ارزش‌ها و هنجارهای بومی و ملی

مدیر گروه روابط عمومی مرکز علمی و کاربردی بیارجمند گفت: ساکنان امروز دهکده جهانی، به خود می‌بالند که طلایه‌داران عرصه ارتباطات جهانی هستند و ما ایرانیان با فرهنگ ناب و اصیل ایرانی- اسلامی‌مان می‌کوشیم از تمام توان رسانه‌های سنتی و نوین در جهت گسترش و اعتلای ارزش‌ها و هنجارهای بومی و ملی‌مان استفاده کنیم.

رفعتی با اشاره به اینکه به مدد علم،آگاهی، تجربه، تخصص، تعهد و تکنولوژی، ایران اسلامی‌مان را سرافراز می‌کنیم، گفت: مفتخرم که امروز در این جایگاه و در این عرصه، در دل شهر کویری بیارجمند، شاهد پیوند تخصص و تجربه و به ثمر نشستن درخت پربار پیام‌آوران ارتباطات انسانی و روابط عمومی هستیم.

IMG11290552

نقش آفرینی روابط عمومی در فرایند مداوم اصلاحات و تغییرات مثبت اجتماعی

کارشناسی ارشد مجموعه علوم اجتماعی و از اساتید مطرح دانشگاه های شهرستان شاهرود نیز در این مراسم، روابط عمومی را اصلی‌ترین حلقه ارتباطی بین حکومت و مردم دانست و تأکید کرد: روابط عمومی مسئولیتی خطیر در فرایند دسترسی مدیران به افکار عمومی و جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات است.

معصومه ابراهیمی با بیان اینکه روابط عمومی مسئولیت تحقق اصل پرسشگری و توسعه فرهنگ نظارت مردم بر عملکرد مسئولان دارد؛ گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند فضایی را فراهم کرده و مناسباتی را رقم بزنند که مردم بتوانند در اداره امور کشور نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

وی افزود: دوستداران و کارشناسان روابط عمومی می‌بایستی به طور مستمر در بازآموزی، بازسازی و هماهنگ ساختن خود با تحولات و تغییرات اجتماعی و حرفه‌ای کوشا باشند تا از دیگر بخش‌های اجتماعی و از پیکره عمومی دگرگونی‌ها جدا نیفتند.

این استاد جامعه شناسی که مقاله وی در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد سبز پذیرفته شده است تاکید کرد: دانشجویان روابط عمومی می‌توانند در فرایند مداوم اصلاحات و تغییرات مثبت اجتماعی، نقش آفرینی کنند.

بیارجمند توانایی برگزاری همایش‌های ملی را دارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار مهر گفت: برگزاری موفق مراسم نکوداشت روز روابط عمومی توسط دانشجویان این رشته در مرکز علمی و کاربردی بیارجمند، توسعه و ترويج نگرش تخصصي و علمي به روابط عمومي و ارتقاي دانش مسئولان، مديران، کارشناسان و دانشجويان روابط عمومي را بدنبال خواهد داشت.

سید امیر رضا حسینی‌نژاد، ايجاد فضای هم انديشي و تعامل بين متخصصان و دانشجویان رشته روابط عمومي و انتقال تجربيات این دو قشر را از دیگر محاسن برگزاری اینگونه مراسم‌ها دانست.

وی که دارای رتبه برتر در حوزه ارتباطات درون سازمانی در یازدهمین کنفرانس و جشنواره بین المللی روابط عمومی کشور در سال 92  است؛ بهره‌گیری هوشمندانه از ابزارهای مدرن براي ايجاد تغييرات گسترده در روابط عمومي و نشر، گسترش و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومي را ضروری دانست و تاکید کرد: آشنايي با سيستم‌ها و روش‌هاي نوين روابط عمومي و ارايه آخرين تجربيات و دستاوردهای اين رشته از الزامات آموزشی دانشجویان علاقه‌مند به این رشته است.

عضو هیات رئیسه شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان حضور استادان مجرب و متخصص در مرکز علمی و کاربردی بیارجمند را به عنوان یکی از شاخصه‌های برتر این مرکز برشمرد و گفت: با استفاده از تجربیات این عزیزان و دانشجویان این مرکز، کارشناسان، مديران و متخصصان روابط عمومی شهرستان شاهرود و استان می‌توانند ارتباطات، تبليغات و فناوری اطلاعات را از مرحله انتزاع به عمل درآورند.

حسینی نژاد با اشاره به اعتبارات و امکانات محدود مرکز علمی و کاربردی بیارجمند، برگزاری این نکوداشت را یک موفقیت برای اساتید، مدیران و دانشجویان این دانشگاه برشمرد و گفت: اگر از دانشجویان ساعی این مرکز حمایت شوند، بیارجمند توانایی برگزاری همایش‌های مهم ملی را نیز دارد.

نکوداشت روز روابط عمومی راهی برای ارتقای دانش علمی و کاربردی کردن این رشته

مدیر عامل موسسه خبرنگاران و نویسندگان مطبوعات شهرستان شاهرود نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار مهر گفت: برگزاری این مراسم به عنوان نخستين حرکت جدی دانشجویان کاردانی حرفه‌ای روابط عمومی مرکز علمی و کاربردی بیارجمند در سال جاری، علاوه بر دستاوردهای مثبت و نتايج قابل توجه آن، يک فرصت برای کاربردی شدن این رشته است.  

عباسعلی حسین‌پور افزود: برگزاری نکوداشت روز روابط عمومی در این منطقه، به منظور ارتقای دانش علمی، کاربردی کردن رشته روابط عمومی و ايجاد بستر مناسب برای تجربه دانشجویان علاقه‌مند به این رشته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای این مراسم این بود که چه چیزی روابط عمومی هست و چه چیزی روابط عمومی نیست و در جهان امروز تاثیر این حرفه دشوار در ابعاد روابط اقتصادی و  فرهنگ به عنوان زمینه‌ساز “ساختار ایجاد اعتماد اجتماعی” کاملا آشکار است.

این فعال و پیشکسوت رسانه ای استان سمنان تاکید کرد: باید برای دست اندرکاران روابط عمومی مهم باشد که تا چه اندازه برای توسعه جسارت‌های خود در این رشته مهارت نشان دهند و از کلیشه‌هایی که در آن غرق شده‌اند فاصله بگیرند.

IMG11290746

ارتباطات اساس کار در روابط عمومی است

 عضو سابق شورای مرکزی خانه مطبوعات استان سمنان نیز در این گفتگو اظهار داشت: بسیار خرسندیم که تلاش‌های دلسوزانه استادان و اعضای هیئت امنا مرکز علمی کاربردی بیارجمند به ثمر نشسته و  شاهد اجرای موفق ویژه برنامه‌ روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی توسط دانشجویان کاردانی این مرکز در دورترین مرکز آموزش عالی استان سمنان هستیم.

محمدرضا دباغان با تاکید بر اینکه ارتباط اساس کار در روابط عمومی است افزود: “روابط عمومی” موضوع یک مراسم با حضور استادان، متخصصان و کارشناسان ارتباطات بود که تلفیق این دو در این ایام، موفقیت برگزار کنندگان آن را در بر داشت.

وی ادامه داد: بدون شک عملکرد برگزارکنندگان این مراسم به حدی رضایت بخش بود که بتوان از تفاوت ملموس تغییر سرفصل‌های آموزشی کاردانی حرفه‌ای در مراکز علمی و کاربردی سخن گفت.

عضو هیئت مدیره موسسه خبرنگاران و نویسندگان مطبوعات شهرستان شاهرود تصریح کرد: فضاسازی مناسب، تدوین و تنوع برنامه‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت، دقت در چینش برنامه‌ها و نوع نگاه برگزارکنندگان به موضوع مراسم، از نکات حائز اهمیت و قابل تحسین مجریان مراسم بود اما اجرای نامناسب مجری برنامه شیرینی مراسم را به کام برگزارکنندگان و میهمانان تلخ کرد.

وی تاکید کرد: در پایان این مراسم یاد گرفتیم که روابط عمومی، توسعه، اخلاق رقابت، رفاه و نهایتا آرامش و رستگاری، اثرهایی است که با یکدیگر پیوند خورده اند و انتها ندارند.

گفتنی است نکوداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیارجمند برگزار شد.

تقدیر و تجلیل از 14 استاد رشته روابط عمومی و 12 دانشجوی ممتاز این رشته، رونمایی از تندیس و تمبر یاد بود این مراسم و اولین تریبون آزاد مرکز علمی کاربردی بیارجمند با موضوع “ضرورت تغییر نگاه مدیران به روابط عمومی” از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین بعد از این مراسم نمایشگاه “تاریخچه وسایل ارتباطی از گذشته تا به امروز” که به همت دانشجویان کارشناسی روابط عمومی مرکز علمی و کاربردی شهرداری بیارجمند برپا شده بود نیز افتتاح و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت.

………………………………………..
گزارش از محمد حسن مقدم نیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا