گوناگون

بردسکن قطب تولید پسته کشور

فرماندار بردسکن گفت: پسته از مهمترین محصولات باغی شهرستان بردسکن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، محمد اسماعیل یعقوب‌زاده در بازدید از باغات پسته و چند واحد ترمینال ضبط فرآوری پسته روستاهای قوژدآباد و رکن‌آباد این شهرستان افزود: الحمدالله در زمینه ایجاد اشتغال پسته از جمله محصولاتی است که بیشترین ایجاد اشتغال را دارد و به طور میانگین هر واحد زمینه اشتغال قریب به 100 نفر را فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه بردسکن بیش از 40 واحد ترمینال ضبط و فرآوری پسته دارد، گفت: مجتمع فرآوری پسته توانسته است با ارائه خدمات خود اعتماد باغداران را جلب کند.

فرماندار بردسکن گفت: محصول پسته به عنوان یک محصول ملی و صادراتی ارزآوری خوبی برای کشور دارد و مسئولان سازمان جهادکشاورزی باید نگاه ویژه‌ای به این محصول داشته باشند.

یعقوب‌زاده گفت: در بازدیدی که اعضاء انجمن پسته ایران از باغات پسته و مجتمع فرآوری پسته بردسکن داشتند، پسته بردسکن را در دنیا بی‌نظیرعنوان کردند.

وی افزود: کشورهای اروپایی و چین نگاه خاصی به پسته بردسکن دارند و پسته با برند پسته بردسکن شناخته شده است.

وی گفت: با پتانسیلی که بردسکن در زمینه تولید و صادرات پسته دارد این شهرستان را به قطب پسته کشور تبدیل کرده است.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن گفت: در شهرستان بردسکن 40 واحد ترمینال ضبط و فرآوری پسته وجود دارد که ظرفیت آنها 35 هزار تن در سال است.

حمید حاجی‌نژاد افزود: با توسعه واحدهای فرآوری پسته در شهرستان تعداد چرخ‌های دستی پوست کنی پسته از 120 دستگاه به 30 مورد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه درشهرستان بردسکن سالانه 25 هزار تن پسته تر تولید می‌شود، گفت: قریب به 12 هزار تن دیگر پسته تر از شهرستان‌های همجوار برای فرآوری به واحدهای فرآوری بردسکن حمل می‌شوند.

حاجی‌نژاد افزود: با این تعداد واحد فرآوری پسته در شهرستان، بردسکن به قطب فرآوری پسته در استان تبدیل شده است.

وی میزان باغات پسته بردسکن را 10 هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: از این میزان 6500 هکتار آن باغات بارده است.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن تولید محصول پسته بردسکن را 8000 تن پسته خشک عنوان کرد و گفت: شهرستان بردسکن مقام دوم تولید محصول پسته استان را دارد.

حاجی‌نژاد در رابطه با صادرات محصول پسته گفت: خوشبختانه 80 درصد پسته شهرستان به خارج از کشور صادر می‌شود که بالاترین ارزآوری را برای منطقه دارد.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن افزود: با توجه به اینکه پسته محصولی است که به آب کمی نیاز و در مقابل شوری مقاومت دارد باغداران منطقه این محصول را الگوی مناسبی برای کشت قرار داده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد تاسال 1400 سطح باغات پسته بردسکن به 15 هزار هکتار توسعه پیدا کند و از آن طرف از سطح باغات انگور و انار منطقه کاسته شود.

مدیر مجتمع فرآوری پسته نیز در این بازدید، راه‌اندازی دو خط دانه‌بندی و سورتینگ پسته خشک به ظرفیت دانه‌بندی هشت تن در ساعت و ایجاد خط مکانیزه پسته شکنی مجهز به سایزبندی با ظرفیت شکستن یک تن در ساعت را از اقدامات فرآوری پسته در این مجتمع عنوان کرد.

امین‌زاده همچنین به احداث یک سالن استاندارد با بیش از 2000 مترمربع جهت فرآوری و انبارداری مناسب و ایجاد مخزن ذخیره فاضلاب جهت حفظ هرچه بهتر محیط زیست و راه‌اندازی باسکول 50 تنی دراین مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از قابلیت‌های فرآوری محصول پسته در این مجتمع آن است که در حین فرآوری باعث کاهش آفلاتوکسین می‌شود و به محصول پسته مرغوبیت ظاهری می‌دهد.

مدیر مجتمع فرآوری پسته بردسکن گفت: این مجموعه به دو خط فرآوری پسته تر 5000 مجهز است که قابلیت ضبط 10 تن پسته تر را در هر ساعت با سیستم پمپاژ سه اینچ دارد.

وی افزود: این مجتمع فرآوری با به کارگیری قریب به 100 نفر نیروی ثابت و فصلی توانسته است زمینه اشتغالزایی روستاییان را فراهم کند.

وی کسب مقام واحد نمونه استان خراسان رضوی در سال گذشته را یک افتخار برای این مجتمع و شهرستان بردسکن دانست و اظهارامیدواری کرد این مجتمع بتواند در جهت تعالی جایگاه پسته و پسته کاران شهرستان گام بردارد.

مدیر مجتمع فرآوری پسته همچنین از راه‌اندازی خط پسته شکنی تمام مکانیزه دراین مجتمع خبر داد و گفت: این خط قابلیت شکستن 10 تن پسته را در هر شیفت کاری دارد.

وی جمع‌آوری بهینه و بهداشتی مغز و جداسازی همزمان ضایعات و جمع‌آوری بهداشتی، بهینه پسته و سایزبندی دقیق و مکانیزه را از دیگر قابلیت‌های این سیستم و خط در این مجتمع عنوان کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا