گوناگون

تبخیر آب در سمنان سه برابر متوسط جهان

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان، با بیان اینکه سالانه 45 میلیارد مترمکعب صرف تغذیه آبخوان‌ها می‌شود، گفت: سالانه 5 میلیارد مترمکعب آب کسری مخزن ایجاد می‌شود چراکه با وجود اینکه 45 میلیارد مترمکعب صرف تغذیه آبخوان‌ها می شود سالانه 50میلیارد مترمکعب از آبخوان‌ها برداشت می شود.

اتابک جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک واقع شده، افزود: 70 درصد بارندگی‌های کشور فقط در 25 درصد اراضی کشور اتفاق می‌افتد و جدای از این 75 درصد بارندگی‌های کشور در فصول غیر زراعی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس منابع آبی گفت: از مجموع 410 میلیارد مترمکعب نزولات جوی در کشور، 280 میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود بنابراین 135 میلیارد مترمکعب با پتانسیل تجدیدپذیر باقی می‌ماند که 90 میلیارد مترمکعب آن در رودخانه‌ها و منابع سطحی جاری شده و 45 میلیارد مترمکعب آن صرف تغذیه آبخوان‌ها می شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان، با اشاره به درجه بالای حرارت در بسیاری از استان‌های کشور و از جمله در استان سمنان، تصریح کرد: متوسط تبخیر از سطح آزاد در جهان 700میلیمتر است و این در حالی است که این رقم در کشور ما 2100 میلیمتر و در استان سمنان 2200 میلیمتر است یعنی متوسط تبخیر آب در استان سمنان بیش از سه برابر متوسط تبخیر آب جهان است.

این کارشناس ارشد منابع آبی، به مقایسه درصد برداشت آب‌های زیرزمینی در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: در سطح جهان به طور متوسط 70درصد این آب‌ها صرف کشاورزی می شود و این درحالی است که در سطح کشور 92 درصد و در استان سمنان 87 درصد آبها صرف کشاورزی می‌شود.

جعفری همچنین با اشاره به وضعیت مصرف منابع آبی در بخش صنعت گفت: سهم صنعت از آب‌های زیرزمینی در سطح جهان 22 درصد است و این در حالی است که این رقم در سطح کشور تنها 2 و در سطح استان سمنان 4 درصد است.

وی با بیان اینکه 8 درصد منابع آبی در سطح جهان صرف بخش شرب می‌شود، افزود: این رقم در کشور ما به طور متوسط 6 و در استان سمنان 9 درصد است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه آورد رودخانه‌های استان در 9 ماهه سال آبی 93 به میزان 37 درصد نسبت به مدت مشابه در درازمدت و 23 درصد نسبت سال گذشته کاهش داشته است، اظهارکرد: این پدیده کاهش ذخیره برف در ارتفاعات به عنوان منبع اصلی تغذیه رودخانه‌ها، چشمه‌ها و منابع آب زیرزمینی را در پی داشته است.

جعفری با اشاره به پتانسیل 350 میلیون مترمکعبی آب‌های سطحی در این استان افزود: 200 میلیون مترمکعب از این آبها از بخش ورودی آبها به استان از طریق رودخانه‌هایی نظیر حبله رود، 90 میلیون مترمکعب از طریق آب درون حوضه و 60 میلیون مترمکعب از طریق آب‌های خروجی استان از طریق رودخانه‌ها و منابعی نظیر کالپوش، فینسک و چاشم تامین می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان، با اشاره به حجم بهره برداری از آب‌های سطحی در این استان کویری، ادامه داد: مصرف کل آب سطحی استان در سال آبی جاری 238.4 میلیون مترمکعب بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا