گوناگون

مزیت نسبی صادرات “گبه” فارس در کف هندی‌ها

‌خزانه‌دار اتاق بازرگانی شیراز و نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستبافت شیراز گفت: به‌واسطه مدیریت نامناسب صادرات پشم گوسفند، هند بازار صادرات گبه را که روزی در اختیار استان فارس بود، قبضه کرده و این مزیت نسبی را از ما گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، محمدعلی دیده‌روشن در این رابطه گفت: دلیل مرغوبیت گبه استان فارس، نوع پشم تولید شده در این استان است، زیرا نمونه پشم گوسفندی فارس در هیچ‌نقطه از جهان وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه هندی‌ها به‌راحتی به بازار پشم گوسفندی استان فارس دسترسی پیدا کرده‌اند، این محصول را خریده و بدون هیچ مشکلی از طریق بندرعباس به کشورشان حمل می‌کنند.

این فعال اقتصادی با تاکید براینکه گبه هنوز هم یکی از مزیت‌های نسبی صادرات فارس است، در خصوص از دست رفتن این مزیت نسبی ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد: اکنون قیمت تمام شده گبه در هند به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد نصف قیمت آن در فارس است، به‌این معنا که قیمت هر متر گبه در بازارهای جهانی 200 دلار و قیمت نمونه هندی آن 95 تا 110 دلار است و همین امر بازارهای صادراتی گبه ایران یا به عبارتی بازار گبه فارس را از بین برده است.

دیده‌روشن یادآور شد: گبه‌های هندی کیفیت بافت مناسبی داشته و به لحاظ کیفی دست کمی از گبه‌های فارس ندارد و با توجه به قیمت تمام شده گبه هندی، روز به‌روز وضعیت بازار گبه فارس بدتر می‌شود.

وی با انتقاد از سیاست‌های صادراتی فارس، تصریح کرد: صادرات مواد خام ارزش افزوده کافی برای ما به‌دنبال ندارد، زمانی صادرات پشم گوسفند چراغ خاموش بود، اما امروز دلالان این تجارت‌ با خیالی آسوده کارشان را انجام می‌دهند و به‌راحتی از مرزهای آبی، محصول خام را صادر می‌کنند تا مزیت‌های نسبی صادراتی ایران از بین برود.

دیده‌روشن با یادآوری اینکه زمانی 180 هزار نفر در عرصه فرش دستبافت در فارس فعال بودند، گفت: اکنون این تعداد به 40 هزار نفر رسیده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستبافت شیراز با بیان اینکه کارت عضویت 40 صادر کننده فرش در استان فارس باطل شده و تنها 30 صادرکننده هنوز در این عرصه فعال هستند، بر لزوم اندیشیدن تدابیری در این خصوص از سوی مسئولان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، بی‌تردید می‌توان با پیش‌بینی تعرفه‌های گمرکی، هزینه صادرات محصولات خام نظیر پشم را افزایش داد تا فارس بتواند بازار گبه و فرش دستبافت را باز به‌دست آورد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا