گوناگون

چگونه دندان‌های سالم داشته باشیم؟

دندان‌ها وظیفه‌ی مهمی در جویدن غذا و نقش اساسی در تغذیه هم‌چنین در حفظ زیبایی چهره و لبخند، تلفظ صحیح کلمات و کمک به سلامت روحی و روان دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، با توجه به اینکه بیماری‌های دهان و دندان و مشکلات ناشی از آن بر روی کیفیت زندگی افراد تأثیر بسزایی داشته و با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی افراد دارند، بنابراین سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

به نظر می‌رسد شیوه‌های زیادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که هنوز شناخته نشده است. حتی با وجود فلوراید کردن و رعایت بهداشت دهان باز هم پوسیدگی دندان جزو بیماری‌های مرتبط با غذا محسوب می‌شود که همه‌ی خانواده‌ها گرفتار آن می شوند و از نظر اقتصادی تحت‌تأثیرهزینه زیادی قرار می‌گیرند.

کارشناسان و دندانپزشکان اهمیت این امر را با علل خاص خود بیان می‌کنند.

دکتر «سیما مهربانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: دهان آیینه‌ی بدن است که دندان‌ها در آن قرار می‌گیرند و ورودی بدن از دهان و دندان آغاز می‌شود که همه‌ی بدن تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرد که باید به پاکیزگی آنها اهمیت زیادی بدهیم، البته در همه‌ی ادیان بر پاکیزگی دهان و دندان‌ها تأکید فراوانی شده است.

وی افزود: هر فردی در طول زندگی خود دو سری دندان شیری و دائمی دارد.

این دندانپزشک اظهار کرد: دندان‌های شیری ازحدود 6 ماهگی تا 2 سالگی در دهان رویش می‌کنند و از حدود 6 تا 13- 12 سالگی به مرور این دندان‌ها می‌افتند و بجای آنها دندان‌های دائمی رویش می‌یابند که در صورت مراقبت صحیح تا پایان عمر در دهان باقی می‌مانند و دندان‌های عقل پس از بلوغ بتدریج در دهان ظاهر می‌شوند.

مهربانی ادامه داد: نخستین دندان آسیایی دائمی که در دهان می‌روید دندان مهمی است که در پشت دندان‌های شیری و در زمانی که هنوز دندان‌های آسیای شیری موجودند رویش می‌یابد، از این‌رو گاهی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و زود پوسیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: سن رویش این دندان در 6 سالگی است و والدین باید مراقب باشند که کودکان در این سنین بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنند.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: عوامل زیادی در پوسیدگی دندان دخیل هستند که با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، این امر به تشکیل لایه میکروبی روی دندان‌ها منجر می‌شود.

مهربانی یادآور شد: 2 تا 5 دقیقه پس از خوردن غذاهای شیرین، اسیدهای مخرب ناشی از فعالیت میکروب‌ها موجود در لایه‌ی میکروبی تولید شده و پس از 20 دقیقه آغاز به تخریب مینای دندان می‌کند که اثرش تا یک تا 2 ساعت در دهان باقی می‌ماند. از این‌رو مسواک زدن تا 20 دقیقه پس از خوردن غذا خصوصاً غذاهای شیرین و چسبنده به سلامت دندان‌ها کمک زیادی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اسید تولید شده، مینای دندان را تخریب می‌کند و به آغاز پوسیدگی منجر می‌شود.

این دندانپزشک تصریح کرد: پوسیدگی‌ها، اغلب از داخل شیارها و بین دندان‌ها به صورت نقاط سیاه و سفید آغاز می‌شود و در حالت‌های پیشرفته به صورت حفره در می‌آیند و در نهایت با پیشرفت پوسیدگی، درد دندان شروع می‌شود.

مهربانی افزود: در واقع جرم‌ها رسوباتی هستند که بر روی دندان می‌نشیند که این جرم‌ها بخوبی با جرم‌گیری پاک می‌شود.

وی گفت: در صورتی که جرم‌گیری انجام نشود، این جرم‌ها هستند که لثه را تخریب کرده و باعث عقب‌نشینی لثه شده و در نهایت سبب لق شدن دندان‌ها می‌شود بدون اینکه خود دندان مشکلی داشته باشد.

این دندانپزشک با بیان اینکه جرم‌گیری را به صورت هر 6 ماه یکبار می‌توان انجام داد، افزود: جرم‌گیری به عمر بیشتر دندان کمک می‌کند. دندانی که جرم دارد باعث ایجاد پیوره در لثه می‌شود.

مهربانی خاطرنشان کرد: پیوره، بیماری خطرناکی است که به قلب و دیگر ارگان‌های بدن صدمه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه فلوراید به محکم و قوی شدن ساختار دندان کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر از یک حدی بیشتر شود برعکس عمل می‌کند و دندان‌ها را دچار خلل و بدرنگی می‌کند. فلوراید در آب یک میزان استانداردی دارد که باید کنترل شود.

این دندانپزشک افزود: برخی نواحی جنوب کشور که فلوراید در آب آشامیدنی آنها از حد استاندارد بیشتر است مردم آنجا بیشتر به مشکلاتی چون بیماری فلوروزیس دچار می‌شوند. فلوروزیس بیماری است که نقص و آسیب در مینای دندان ایجاد می‌کند، باید توجه داشت که کمبود فلوراید در آب می‌تواند باعث پوسیدگی دندان هم شود.

مهربانی خاطر نشان کرد: افزایش آگاهی جامعه پله آغاز فرهنگسازی در اهمیت دادن به بهبود سلامت دهان و دندان است و در این راستا به کمک گرفتن کارشناسان در آموزش جامعه می‌تواند نقش بسزایی در این امر داشته باشد و مسأله آخر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا