گوناگون

قزوین شالیزار دارد؟

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت برنج از سطح 3650 هکتار از شالیزارهای استان قزوین آغاز شده است.

حسن جلیلوند مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه قزوین، پیش‌بینی کرد: از این سطح زیر کشت بیش از 15هزار و 700 تن شلتوک برداشت که از این میزان شلتوک حدود 9000 تن برنج سفید تولید شود.

وی با اشاره به اینکه عمده برنج استان در بخش‌های رودبار الموت غربی‌وشرقی، رازمیان و طارم سفلی تولید می‌شود، ارقام مورد کاشت برنج استان را هاشمی، علی کاظمی، صدری استخوانی، صدری دمسیاه و موسی طارم برشمرد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: در سال جاری با توجه به مشکلات کم آبی، مدیریت خوبی از طرف کشاورزان جهت استفاده بهینه آب در اراضی شالیزاری صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر، با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید برنج و نبود کارگر و بالا بودن هزینه‌های برداشت دستی و افزایش دستمزدهای کارگران، بخشی از برداشت برنج در استان بصورت مکانیزه و با کمباین‌های مخصوص برنج انجام می‌شود.

جلیلوند افزود: با توجه به افزایش تعداد کمباین‌های مهاجر مخصوص برداشت برنج از استان‌های شمالی به استان قزوین، پیش‌بینی می‌شود سطحی بالغ بر 2000 هکتار بصورت کاملاً مکانیزه برداشت شود.

وی صرفه‌جویی در زمان برداشت و کاهش هزینه‌ها و کاهش ضایعات برنج را از مزایای این نوع برداشت برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد کمباین‌های بومی و مهاجر، پیش‌بینی می‌شود که برداشت برنج تا دهه اول مهرماه ادامه داشته باشد.

به گفته وی درسال جاری بیش از 2500 هکتار از اراضی شالیزاری استان بصورت کاملاً مکانیزه، توسط نشاکارهای چهار ردیفه کشت شده است.

جلیلوند گفت: با هدف اهمیت مکانیزاسیون و لزوم توسعه آن در فعالیت‌های کشاورزی و اثرات کمی و کیفی آن در تولید از جمله زراعت برنج، یک واحد بانک نشاء برنج با تیپ 40 هکتاری در استان در حال فعالیت است که سالیانه بیش از 9000 سینی نشاء آماده به کاشت را با تجهیزات کاملاً فنی، پرورش و در اختیار کشاورزان منطقه قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا