گوناگون

تبدیل پایتخت معنوی ایران به قطب گردشگری حلال در منطقه

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مشهد مقدس با بیان این‌که «مشهد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است» گفت: علاوه بر گردشگران داخلی که از سراسر ایران به مشهد مقدس سفر می‌کنند، مقصد 50 درصد گردشگران خارجی نیز مشهد مقدس است که به عنوان مثال سال گذشته یک میلیون و 600 هزار نفر از کشور عراق به پایتخت معنوی ایران سفر کرده‌اند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، منطقه خراسان، مسعود سلطانی‌فر با بیان این مطلب در نشست هم‌اندیشی فعالان و تشکل‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی که عصر روز گذشته، 14 شهریورماه، برگزار شد، گفت: ظرفیت بالای مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در ایران و منطقه این فرصت را می‌تواند به وجود آورد که مشهد به عنوان قطب گردشگری حلال در منطقه مطرح شود.

وی در ادامه یادآور شد: به گفته مدیر یکی از ایرلاین‌ها این خط پروازی روزانه 2 تا 4 پرواز از کشورهای عربی مانند بحرین، عراق، عربستان، کویت به مشهد مقدس انجام داده است که این پروازها شامل شیعیان این کشورهاست که به شوق زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) به این شهر سفر می‌کنند.

سلطانی‌فر با اشاره به ظرفیت‌های مهم پایتخت معنوی ایران و استان خراسان رضوی در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: خوشبختانه در استان خراسان رضوی در شهر مشهد اقدامات خوبی انجام گرفته و گردشگری در این شهر فعال است و تنها انتظار دست اندرکاران و فعالان حوزه گردشگری از دولت حمایت کردن است که در همین راستا دولت تدبیر و امید نیز کاهش تصدی گری‌ها و واگذاری کارها به مردم و بخش خصوصی را به صورت جدی در دستور کار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصمیم دولت و سازمان مبنی بر کاهش تصدی‌گری‌ها ادامه داد: در حال حاضر یک مدل مدیریتی را در سازمان میراث فرهنگی دنبال می‌کنیم که این مدل در سه حوزه سازمان بدنبال گسترش تشکل‌های مردمی و کاهش تصدی گری‌ها و کوچک سازی دولت است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به این‌که کارها با همکاری و همفکری افراد نخبه و صاحب نظر به سرانجام رسید اضافه کرد: برهمین اساس از تمامی افراد توانمند، صاحب نظر، مدیر، صاحب دانش و تخصص دعوت می‌کنیم که با تشکیل یک تیم مدیریتی کامل به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها کمک کنند.

این عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان این‌که مردم به دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات امید بسته‌اند، گفت: همان‌گونه که نرخ تورم در این دولت ماه به ماه کاهش یافته است در تلاش هستیم تا تمامی بخش‌های مختلف از رکود خارج شود.

سلطانی‌فر در ادامه صحبت‌های خود به گردش مالی گردشگری در دنیا اشاره کرد و در مقایسه آن با ایران گفت: گردش مالی گردشگری، ‌تفریحات، اوقات فراغت سالانه 6500 میلیارد دلار است که از این رقم 1250 میلیارد دلار حاصل گردش مالی از ورود گردشگران خارجی به کشورهای مختلف است.

وی گفت: در این میان در سال 2013 میلادی ورود گردشگران خارجی در دنیا 1187 میلیون دلار گردش مالی داشته است که این رقم، رقم بسیار بالایی است، با این حال با تمام ظرفیت‌های مالی در ایران سهم ما از گردش مالی گردشگران خارجی در دنیا 0.5 درصد است.

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این‌که سال گذشته 5. 4 میلیون گردشگر وارد کشور شده است گردش مالی از حضور این تعداد گردشگر خارجی حدود 6 میلیارد دلار است.

سلطانی‌فر به ظرفیت‌های گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: تنها در حوزه میراث فرهنگی بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور داریم که البته تا کنون 32 هزار اثر ثبت ملی شده است که اگر بتوانیم 10 تا 15 درصد دیگر از این آثار را ثبت ملی کرده و در اختیار گردشگران قرار دهیم میزان بازدید گردشگران از بناها و میراث فرهنگی افزایش خواهد یافت.

معاون رئیس جمهور در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و ظرفیت‌های مذهبی موجود در مشهد مقدس اشاره کرد و یادآور شد: سفر 50 درصد گردشگران خارجی به مشهد مقدس نشان دهنده این است که در مشهد مقدس ظرفیت بسیار بزرگی به نام بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) وجود دارد که باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که تمایل افراد برای سفر به ایران در کشورهای مختلف افزایش یافته است، گفت: در یکسال اخیر شاهد رشد ورود گردشگران خارجی به ایران به ویژه گردشگران اروپایی بوده است؛ که استنباط من این است که ادبیات محترمانه دولت در صحنه بین‌المللی و استفاده از ابزار مناسبی به نام تعامل باعث شده که تمایل افراد برای سفر به ایران در کشورهای دیگر افزایش پیدا کند.

سلطانی‌فر ادامه داد: سیاست گذاری مناسب و ارزشمند دولت در این حوزه باعث شده با وجود این‌که در بسیاری از بخش‌ها با رکود روبرو هستیم گردشگری از رکود خارج شده و درآمدزاست.

وی افزود: به عنوان مثال هتل‌های شهرهایی مانند اصفهان و شیراز تا پایان سال 2015 میلادی از سوی گردشگران خارجی رزرو شده است.

سلطانی‌فر ادامه داد: خوشبختانه درخواست ویزا برای سفر به ایران از سوی گردشگران کشورهای مختلف دو برابر شده است.

وی هم‌چنین ظرفیت گردشگری سلامت در کشور و خصوصاً در مشهد مقدس اشاره کرد و ادامه داد: گردشگری سلامت نیز در پایتخت معنوی ایران از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که این ظرفیت در سایر شهرها نیز تا حدودی دیده می‌شود و بر همین اساس یک تفاهم نامه با وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و سازمان نظام پزشکی امضاء کردیم که امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه گردشگری سلامت توسعه یافته و دلال‌ها نیز در این حوزه حذف شوند.

سلطانی‌فر هم‌چنین به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 17 اثر مهم را ثبت جهانی کرده‌ایم و 48 پرونده دیگر نیز آماده ثبت جهانی است.

وی به موضوع صنایع دستی اشاره کرد و با بیان این‌که صنایع دستی در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است، افزود: سال گذشته در حوزه صنایع دستی سیاست تثبیت را در پیش گرفته‌ایم و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای این حوزه داریم.

معاون رئیس جمهور با تاکید براین‌که کلیه دست اندرکاران سازمان همت خود را جهت اجرای سیاست‌های دولت به کار گیرند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه صنایع دستی مشکل عرضه و فروش این محصولات است که بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده به دنبال رفع این مشکل هستیم.

دراین نشست و پیش از سخنان معاون رئیس جمهور، تعدادی از فعالان و اعضای تشکل‌های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا