گوناگون

ترس، دلهره و اضطراب، ارمغان شهربازی های غیر استاندارد در کردستان

81219024 5791833

به گزارش خبرنگار ایرنا، والدینی را در شهر بازی کوچک سنندج می توان یافت که به دلیل عدم اطمینان به وسایل بازی، مانع از بازی کردن فرزندانشان می شدند در مقابل اصرار بچه ها خطرات احتمالی را مطرح می کردند و اینکه این وسایل فاقد اطمینان و استاندارد لازم هستند.

استان کردستان تنها یک مکان در بوستان دیدگاه سنندج به عنوان شهربازی دارد که مسوولان استان این مکان را فاقد معیارهای یک شهربازی می دانند و از این رو می توان گفت کردستان نیز به مانند برخی از استان های کشور فاقد شهربازی استاندارد است.

اگرچه بر شهربازی مستقر در بوستان دیدگاه سنندج نمی توان نام شهربازی نهاد اما در طول روز و بخصوص در شب ها، شاهد حضور خیل عظیمی از والدین به همراه فرزندانشان جهت گذراندن اوقاتی خوش در این مکان هستیم و باید حداقل اطمینان خانواده ها را مبنی بر مشکل نداشتن وسایل بازی جلب کرد.

بهمن محمدی یکی از شهروندان سنندجی در مقابل اصرار فرزندانش برای استفاده از وسایل بازی مقاومت می کند و می گوید: حوادث ناگواری را در گذشته بر اثر عدم کارکرد مناسب این وسایل و استاندارد نبودن آنها شنیدم و نمی خواهم فرزندانم به سرنوشت دیگران دچار شوند.

وی افزود: اغلب وسایل بازی این شهربازی قدیمی و کهنه است و شکل و شمایل آنها خبر از فرسودگی می دهد و از این رو سوار شدن بر این وسایل، ریسک بزرگی است.

وی استفاده از فضای سبز و طبیعت زیبای این بوستان را بر سوار شدن به وسایل بازی مستهلک ترجیح داد و افزود: اگر مسوولان وسایل و دستگاه های جدید و استانداردی اینجا نصب کنند قطعا درآمدزایی خوبی به همراه دارد و از سوی دیگر مردم نیز می توانند ساعات خوشی را در این مکان سپری کنند.

ˈمحبوبه ج ˈدیگر شهروند سنندجی نیز با اشاره به اینکه استان کردستان و بخصوص شهر سنندج فاقد اماکن تفریحی مناسب است، افزود: بسیاری از مردم فرزندانشان را برای تفریح و سرگرمی به شهربازی دیدگاه می آورند که وسایل موجود در این شهربازی نیز قدیمی و کهنه هستند و با ترس و لرز فراوان از این وسایل استفاده می کنیم.

وی اظهار کرد: بچه ها در هنگام سوار شدن بر روی این وسایل تنها به فکر لذت بردن هستند و از این رو باید وسایل شهربازی از امنیت و اطمینان بالایی برخوردار باشد تا خدای نکرده این لذت به بروز مشکل برای آنها تبدیل نشود.

وی حداقل انتظار خود از مسوولان شهربازی ها را استاندارد کردن و به روز کردن تجهیزات آن دانست و گفت: تا فرزندانمان با خیال آسوده بتوانند در این مکان به تفریح و شادی بپردازند و لحظات شادی را برای آنان رقم بزنیم.

شهروند دیگر سنندجی از عدم امنیت اخلاقی و اجتماعی خانواده ها در شهربازی و یا پارک های دارای وسایل بازی در شهر سنندج به عنوان یکی از معضلات پیش رو نام برد و گفت: با وجود محدودیت هایی که از نظر اماکن تفریحی و سرگرمی در شهر وجود دارد در این مکان های محدود نیز خانواده ها از دست برخی افراد هنجار شکن در امان نیستند.

محمد علی م اظهار کرد: اغلب بوستان ها و پارک ها پر از قلیان و قلیان کش شده و جوانان بسیاری در این اماکن، علاوه بر مصرف قلیان حرکات هنجارشکنانه از خود بروز می دهند و امنیت خانواده ها را به مخاطره می اندازند.

وی افزود: پارک ها اکنون فاقد مدیریت واحد است و از این رو افراد هر نوع که دلشان بخواهد رفتار می کنند و کسی آنان را مورد مواخذه قرار نمی دهد.

وی از شهرداری و دیگر دستگاه های مرتبط خواست امنیت را به پارک ها و بوستان های شهر برگردانند تا خانواده ها با اطمینان خاطر بتوانند ساعاتی را در طبیعت بگذرانند.

گویا اخبار ناخوشایند سال های اخیر از سقوط برخی افراد بخصوص بچه ها در شهربازی های شهرهای مختلف کشور این ذهنیت را در اغلب خانواده ها بوجود آورده است که عدم استفاده از این وسایل بهتر از استفاده کردن با ترس و دلهره است.

استاندارد بودن وسایل مستقر در شهربازی ها به گفته مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان امری اجباری است و تمام این وسایل مشمول استاندارد اجباری هستند.

نجم الدین شیخ عطاری از بازرسی های مستمر ماموران این اداره کل به شهربازی های مستقر در استان اشاره کرد و افزود: اگرچه در استان کردستان شهربازی به معنای واقعی وجود ندارد اما هر جا شهربازی بازی وجود داشته باشد ناظرین و بازرسان ما نظارت کامل دارند.

وی گفت: در برخی از پارک های محلات نیز که چند دستگاه بازی، نصب شده است بازرسین و ناظرین استاندارد حضور می یابند و این وسایل را از نظر استاندارد، مورد کنترل و بازبینی قرار می دهند.

مسوولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی می گویند: با توجه به پیچیدگی موضوع و زمانبر بودن تدوین استاندارد ملی، برای اقدام مقطعی و کوتاه مدت به منظور ایمن سازی تجهیزات شهربازی، تفاهم نامه ای بین سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت کشور منعقد شد تا براساس آن دستگاه های تابعه وزارت کشور(استانداری ها و شهرداری ها) بهره برداران تجهیزات شهربازی را ملزم نمایند تا پیش از انجام بازرسی و تایید وسیله شهربازی بر اساس استانداردهای معتبر بین المللی توسط بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران، از وسایل شهربازی استفاده نکنند.

این تفاهم نامه هرچند توسط وزیر کشور و رییس وقت سازمان ملی استاندارد ایران امضاء شد اما هرگز توسط دستگاه های تابعه وزارت کشور اجرا نشد.

براساس اعلام سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور، در سال 1385 تدوین اولین استانداردهای ملی شهربازی به تصویب رسید و از ابتدای سال 1387 اجرای این استانداردها اجباری اعلام شد ولی از اجباری شدن استاندارد تا اجرای مطلوب آن، مسیر طولانی در پیش است.

در این بین آنچه مهم است وجود برخی وسایل بازی فاقد استاندارد و بیمه ولی در عین حال پر طرفدار است که چاره آن نظارت و بازرسی های مستمر و جمع آوری وسایل بازی فاقد استاندارد است.

در سال های اخیر حوادث زیادی در شهربازی های کشور اتفاق افتاده که بررسی های موجود نشان می دهد بجز مورد اخیر که وسیله دارای تاییدیه از شرکت بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران بوده مابقی یا بدون اطلاع سازمان ملی استاندارد ایران در مراکز تفریحی نصب شده (مانند سرسره بادی که در ماه های اخیر دچار حادثه شده و منجر به فوت دو کودک شد) و یا با تاییدیه تاریخ اعتبار گذشته فعالیت می کرده است که مصداق عینی آن حادثه شهربازی شورابیل اردبیل در تابستان سال 91 است.

رییس روابط عمومی شهرداری سنندج در این باره گفت: در این شهر تنها یک شهربازی واقع در پارک ملت در قالب اجاره عرصه جهت اجرای شهربازی فعال است که بیشتر ایستگاه های ان به دلیل عدم رعایت استاندارد، از جانب سازمان پارک های شهرداری سنندج با ارجاع به مراجع قضایی، پلمپ و مابقی ایستگاه ها نیز در جریان رسیدگی قضایی است.

صلاح وکیلی در این ارتباط به ایرنا اعلام کرد: در شهربازی پارک ملت سنندج 11 دستگاه شامل قلعه بادی، سفینه، کشتی صبا، کالسکه، استخر توپ، تاب برقی و سایر دستگاه ها موجود است که طبق قرارداد، بهره بردار ملزم به اخذ تاییدیه ایمنی و بیمه کردن وسایل بازی است.

به گفته وی با توجه به کم بودن شهربازی در شهر سنندج، لزوم راه اندازی شهربازی جدید و جذب سرمایه گذار در برنامه های شهرداری سنندج قرار گرفته است.

وکیلی افزود: شهرداری سنندج در نظر دارد در پارک لاله با توجه به موقعیت مناسب سایت و اینکه در منطقه حاشیه شهر واقع شده و کمبود وسایل بازی در این قسمت شهر محسوس است شهربازی جدید توسط بخش خصوصی راه اندازی کند.

به گفته وی همچنین شهرداری سنندج اعلام کرده است در نظر دارد در پارک اصلی شهرک بهاران مشرف به میدان قانع شهربازی مسقف با همکاری بخش خصوصی راه اندازی کند.

وی گفت: تعدادی بهره بردار طرف قرارداد شهرداری برای راه اندازی وسایل بازی از جمله قلعه بادی، ترامبولین، استخر توپ و سایر بازی ها در حال همکاری هستند و استانداردسازی و بیمه آنها با همکاری اداره استاندارد استان در حال اجرا است.

مسوول روابط عمومی شهرداری سنندج افزود: وسایل فلزی غیراستاندارد در سطح شهر جمع آوری شده و به جای وسایل خطرساز و مشکل آفرین، مجموعه بازی پلی اتیلین که تقریبا بدون مشکل است جایگزین شده است و همچنین کف پوش های استاندارد نیز در حال خرید و نصب در پارک ها است.

وکیلی افزود: شهرداری خرید کفپوش و وسایل بازی جدید استاندارد را در سال جاری در دستور کار قرار داده است و در اکثر پارک های سطح شهر مجموعه های پلی اتیلین و تاب و سایر دستگاه های بازی قرار دارد.

مسوول روابط عمومی شهرداری سنندج گفت: در خصوص شهربازی کنار پارک کودک نیز با توجه به اینکه این شهربازی در نزدیکی محل باند سواره رو واقع شده بود و از لحاظ تامین امنیت کودکان، خطر ساز و مشکل آفرین بود شهربازی به داخل پارک کودک انتقال داده شده و کارهای اولیه و استاندارد سازی آن با همکاری اداره استاندارد در حال انجام است.

آنطور که از گفته های مسوول روابط عمومی شهرداری سنندج بر می آید این شهر نیاز جدی به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای راه اندازی شهربازی دارد و با توجه به اینکه شهر سنندج فاقد شهربازی مناسب و استاندارد است به نظر می رسد سرمایه گذاری در این زمینه، قابل توجیه و بازگشت سرمایه آن نیز سهول الوصول است.

سایر شهرهای استان کردستان از نظر فضای شهربازی و وسایل بازی کودکان وضعیت بدتری از سنندج دارند به طوری که در هیچ کدام از 29 شهر استان، شهربازی در هیچ سطح و رده ای وجود ندارد و به نظر می رسد شهرداری ها باید در زمینه جذب سرمایه گذاری برای ایجاد مراکز تفریحی و سرگرمی به صورت جدی تلاش کنند.

اگرچه در اکثر شهرها در پارک و بوستان ها چند تکه وسایل بازی برای سرگرمی کودکان نصب شده اما این اماکن جوابگوی نیاز این نسل نیست و باید در جهت ایجاد شهربازی های مجهز و استاندارد تلاش جدی صورت گیرد.

در روستاهای استان کردستان تا چند سال قبل هیچ مکان و یا وسایل بازی و تفریحی وجود نداشت اما با همت وزارت کشور و استانداری کردستان و پیگیری دفتر امور روستایی، بسیاری از روستاها صاحب وسایل بازی شده است.

استان کردستان یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 720 روستا ساکن هستند.

بر اساس آمار استانداری کردستان هم اکنون در 536 روستای استان شهربازی دایر است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کردستان در این ارتباط گفت: هزار و 720 روستا داریم که برابر قانون برنامه پنجم توسعه در هزار و 326 روستای بالای 20 خانوار باید دهیاری ایجاد شود و تا کنون در هزار و 181 روستای بالای 30 خانوار دهیاری ایجاد شده و مابقی نیز منتظر مجوز وزارت کشور هستیم.

رضا شاملی با اشاره به اینکه اکنون در 536 روستای استان کردستان شهربازی فعال است، افزود: برای 490 روستای دیگر نیز وسایل بازی خریداری شده و تا پایان شهریور امسال راه اندازی و نصب می شود.

به گفته وی در هر شهربازی حداقل چهار تکه وسایل بازی شامل تاب، الاکلنگ، گردونک و سرسره نصب می شود.

وی اظهار کرد: ایجاد شهربازی و نصب وسایل در روستاهای استان کردستان از دو سال قبل آغاز شده و اکنون ادامه دارد و از این رو قدمت شهربازی های استان چون به دو سال پیش بر می گردد تمامی وسایل بازی روستاها استاندارد و جدید است.

وی با اشاره به اینکه تمام وسایل بازی نصب شده دارای استاندارد لازم هستند، گفت: این وسایل از استان های مرکزی و اصفهان تهیه شده و همگی دارای استاندارد لازم هستند.

شاملی گفت: کردستان از این لحاظ جزو استان های برتر در زمینه ایجاد شهربازی در روستاها است و وسایل بازی موجود در روستاهای استان کامل استاندارد است.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کردستان گفت: در نظر داریم با همکاری بخش خصوصی کارگاه ساخت و نگهداری وسایل بازی را نیز در استان کردستان راه اندازی کنیم.

به هر حال به دلیل ریسک بالای شهربازی های استان، شهربازی ها باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و بیمه کردن شهربازی ها نیز در گرو استاندارد سازی شهربازی ها است.

اکنون اگرچه تنها در سنندج مرکز استان کردستان یک به اصطلاح شهربازی با چند وسیله بازی وجود دارد اما با تلاش شهرداری در محلات مختلف و در پارک ها نیز وسایل بازی نصب شده است.

نکته دیگر در ارتباط با وسایل بازی نصب شده در پارک ها، استفاده افراد بزرگسال از این وسایل است در صورتی که این وسایل برای کودکان طراحی شده، استفاده بزرگسالان از آن منجر به استهلاک و از رده خارج شدن این وسایل شده است که نیاز است در پارک ها ماموران شهرداری بر نحوه استفاده از این وسایل نظارت داشته باشند تا کودکان بیشترین بهره را از این امکانات ببرند.

امروزه بازی و سرگرمی طرفداران بسیاری در میان اقشار مختلف از جمله کودکان دارد و در صورت حمایت مسوولان می توان از بخش خصوصی برای ایجاد شهربازی در سطح شهرها و حتی روستاهای بزرگ استان اقدام کرد و امکان بازگشت سرمایه آن نیز وجود دارد.

اکنون شهرهای استان کردستان به شهربازی مدرن و استاندارد که مجموعه ای تفریحی برای سرگرمی علاقمندان باشد، نیاز دارد.ک/4

7346/533

گزارش فرزاد نویدی

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا