گوناگون

توریسم مذهبی عاملی برای توسعه گردشگری ایلام/ لزوم ایجاد امکانات در بقاع متبرکه استان

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور با جمعیت 550 هزار نفری خود به عنوان یک استان یک دسته شیعه شناخته می شود و علاقه به ائمه اطهار در نزد مردم بسیار بالا است.

امامزاده ها از گذشته تاکنون جایگاه بالایی نزد مردم استان ایلام و دیگر مردم کشور داشته است و از همین رو مردم در برخورد با مشکلات به این امامزاده ها مراجعه می کنند.

هم اکنون وجود مقدس بیش از 60 امامزاده در استان ایلام در کنار کوه ها، دشتها و..استان باعث شده زمینه لازم برای تورسیم مذهبی در این استان فراهم شود و این خود راهی بسیار مناسب برای توسعه گردشگری در استان است.

هم اینک طبق بررسی های به عمل آمده بیشتر بقاع متبرکه در این استان از نوادگان امام هفتم شیعیان هستند و این اماکن مذهبی و متبرکه به دلیل قرار گرفتن در مناطق خوش آب و هوا بسیار مورد توجه مردم استان و غرب کشور قرار گرفته اند.

وجود بقاع متبرکه، رنگی از اصالت و معنویت به استان ایلام بخشیده و موجب رونق گردشگری در این منطقه شده و این اماکن در استان ایلام نیز با توجه به شیعه بودن 100 درصد مردم این استان از جایگاه خاص و بسیار مهم و مقدسی بین مردم برخوردارند.

امامزاده علی صالح (ع) در شهر صالح آباد واقع در شهرستان مهران مهمترین امامزاده سطح استان ایلام که این بقعه در 25 کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار گرفته و در طول سالهای جنگ تحمیلی توسط دشمن بعثی آسیب بسیار دید که با مشارکت مردم و اوقاف بازسازی شده است.

بقعه علی صالح در شهر صالح آباد از توابع شهرستان مهران واقع شده و در بین مردم استان ایلام به “خاص‌علی” مشهور است و امامزاده علی صالح فرزند عبیدالله الاعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین(ع) است و تقدس این امامزاده تا حدی است که به دلیل کرامتهای بسیار به عنوان مهمترین زیارتگاه بین بقاع متبرکه استان و حتی در بین مردم غرب کشور جای دارد.

طبق سنگ نوشته‌ای که در دیوارهای بنای قدیمی امام‌زاده قرار داشته بنای مذکور در سال 1308 هـ . ق در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به توفیق و اهتمام غلامرضا خان والی زاده، والی لرستان و پشتکوه و به معماری استاد حسین دزفولی تجدید بنا شده است و ضریح امامزاده با برخورداری از 9 شبستان، یک گنبد، دو مناره و بهره گیری از آجرنما، کاشی کاری و مقرنس یکی از آثار برجسته معماری اسلامی در دوران صفوی و ماقبل آن است.

IMG08150550

هم اکنون با توجه به نبود اعتبارات ملی، استانی، محدودیت کمک‌ها بسیاری از اقدامات عمرانی و توسعه بقاع متبرکه استان برای توسعه گردشگری مذهبی در استان متوقف و با مشکل مواجه شده است و رونق و توسعه صنعت توریسم مذهبی در استان به کندی صورت می‌گیرد.

با توجه به نقش مهم توریسم مذهبی در توسعه یک استان به ویژه از بعد فرهنگی دارد، می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها در کنار اماکن مقدسه از این مهم بهره کافی را برد.

برای رونق و توسعه صنعت گردشگری مذهبی باید مسئولان برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشند و با ساماندهی ظرفیت‌های مذهبی و توسعه زیرساخت‌ها می‌توان آمار گردشگران را افزایش و به ترویج فرهنگ گردشگری کمک کرد و اگر به این صنعت در استان توجه لازم صورت گیرد قطعا در همه زمینه‌هاس اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر گذارخواهد بود.

اما با وجود این پتانسیل و ظرفیت مهم مذهبی در استان ایلام این مهم مورد غفلت واقع شده است ولی با توجه به علاقمندی مردم دیگر نقاط کشور به این امامزاده ها می توان شرایطی را فراهم کرد که مردم کشور در تمام ایام سال برای بازدید از این بقاع متبرکه به ایلام سفر کنند.

همچنین می توان به منظور جذب بیشتر زوار و گردشگران به اماکن مذهبی استان، ایجاد زیرساختهای بهداشتی – رفاهی در این اماکن، ایجاد زائرسرا با امکانات لازم جهت پذیرایی از زوار، بهبود کیفی و کمی در خدمات، بهبود راه های دسترسی به این اماکن و تحقیق و پژوهش درباره این اماکن را افزایش داد.

گردشگری مذهبی در استان ایلام نیازمند تحول است

حجت الاسلام محمد کاروند مدیر کل امور اوقافت و خیریه استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام از ظرفیت بسیار بالایی در جهت گردشگری مذهبی برخوردار است و مردم استان نگاه مذهبی به گردشگری دارند و این می تواند فرصت خوبی برای رونق گردشگری مذهبی و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در این استان باشد.

IMG08205813

وی بیان داشت: استان ایلام با وجود اماکن متبرکه و امامزادگان فراوان دارای ظرفیت های بالقوه برای رشد و توسعه گردشگری و حتی دیگر بخشهای استان بوده که استفاده از این مطلوب، نیازمند همت و تلاش مسئولان است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود کار جهادی به عرصه فرهنگی، لزوم استفاده از ظرفیت و پتانسیل بقاع متبرکه و امامزادگان برای این امر جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

وی عنوان کرد: اوقاف استان ایلام به عنوان متولی امورات فرهنگی و عمرانی بقاع متبرکه توسعه گردشگری مذهبی را در دستور کار برنامه های خود قرار داده است و توسعه گردشگری در بقاع شاخص از جمله امامزادگان سیدعبدالله(ع)، علی صالح(ع)، ابراهیم قتال(ع)، سیدناصرالدین(ع)، سیدصلاح الدین(ع)، ابراهیم (ع) بردی و مهدی صالح (ع) که قابلیت خوبی برای جذب توریسم مذهبی دارند، در برنامه های سازمان است.

وی یادآور شد: موقعیت معنوی و جغرافیایی بقاع متبرکه استان ایلام فرصت مناسبی است تا با توسعه زیرساخت ها و توجه ویژه به قابلیت ها، این منطقه را به قطب گردشگری مذهبی و توریستی استان تبدیل کنیم.

حجت الاسلام کاروند اعلام کرد: یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی و فرهنگی استان ایلام استفاده از قابلیت های معنوی و جاذبه های طبیعی آن بوده که با ایجاد امکانات رفاهی زمینه حضور زوار و گردشگران زیادی از سراسر کشور فراهم می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام، از ساماندهی امامزادگان و بقاع متبرکه تاریخی این استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با توجه به قدمت تاریخی امامزادگان و بقاع متبرکه این استان، نیازمند توجه ویژه مسئولان هستیم.

وی افزود: در اعتبارات سال 93 مبلغ قابل توجهی برای ساماندهی سه بقعه تاریخی سیدابراهیم(ع) بردی زرین آباد، پیرمحمد(ع) آبدانان و مهدی صالح(ع) در نظر گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا