گوناگون

خادمان مساجد از برخورد نامناسب با کودکان اجتناب کنند

رییس حوزه علمیه علوی هیدج گفت: برخورد بد خادمان برخی از مساجد، موجب رانده شدن کودکان از مساجد می‌شود که باید از این امر اجتناب شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه زنجان، حجت‌الاسلام احمد صالحی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی مساجد، اظهار کرد: در زمان پیامبر اکرم(ص) همه امور مهم مسلمانان در مسجد حل و فصل می‌شد. مسجد، مکان مقدسی است که وقتی مؤمنان در آن گرد‌هم می‌آیند، از احوال هم با خبر شده و از مسایل اجتماعی آگاهی می‌یابند.

وی در ادامه افزود: واژه مسجد جمعاً ۲۸ بار در قرآن‌کریم ذکر شده که در ۲۲ مورد به صورت مفرد و در ۶ مورد دیگر، به صورت جمع آمده است که در این آیات، به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره‌ای از احکام مسجد و مسجدالحرام و احکام خاص آن، مسجدالاقصی و مسجد اصحاب کهف، اشاراتی شده است.

رییس حوزه علمیه برادران علوی هیدج با اشاره به این‌که مساجد نقش محوری در تربیت و خودسازی جوانان دارند، تأکید کرد: انجام اقدامات فرهنگی و هم‌چنین ترویج مسایل اخلاقی و اجتماعی توسط مبلغان دینی در مساجد، نقش اساسی در تربیت جوانان ایفا می‌کند. جوان در مسجد مسایل اخلاقی را آموخته و آن‌ها را در زندگی پیاده می‌کند.

صالحی، ارزش نهادن به جوانان در مساجد را یکی از راه‌کارهای اساسی جلب جوانان به مسجد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مساجد در کشور ما از یک مثلث متشکل از هیئت امنا، روحانی و خادم تشکیل شده است که این اضلاع باید همسو باشند تا جوانان نیز به حضور در مساجد رغبت یابند.

وی با بیان این‌که مسوولان مساجد باید از بی‌حوصلگی در برخورد با جوانان اجتناب کنند، یادآور شد: روحانی مسجد نیز باید موقعیت‌شناس باشد و با روحیه جوان آشنا بوده و روش درست تعامل با او را بداند، زیرا موقعیت‌شناسی روحانی مسجد نقش مؤثری در هماهنگی هیئت امنا، روحانی و خادم در مساجد دارد.

این کارشناس مسایل مذهبی با تأکید بر این‌که دوران کودکی بهترین دوران برای مأنوس کردن کودکان با مساجد است، عنوان کرد: متأسفانه در برخی موارد دیده شده است که خادمان مساجد برخورد خوبی با کودکانی که به مسجد می‌آیند، ندارند که این امر به نوبه خود باعث دوری جستن کودکان از مسجد است و این در حالی است که دوران کودکی بهترین دوران برای مأنوس کردن کودکان با مساجد است و خدام مساجد باید از این‌گونه برخوردها به شدت پرهیز کنند.

وی با بیان این‌که ناهماهنگی هیئت امنا با روحانی و خادم در حال حاضر یکی از چالش‌های پیش روی مساجد است، ادامه داد: بهترین راهکار برای حل این مشکل، این است که تبلیغات اسلامی و اوقاف در هماهنگی هیئت امنا با دیگر عوامل مساجد کنکاش کرده و در صورت وجود مشکل جدی بین آن‌ها و رفع نشدن موارد اختلاف، در ترکیب هیئت‌های امنا تجدیدنظر کنند.

صالحی با اشاره به این که مسجد، محل تجمع مردم، مرکزی برای اطلاع‌رسانی و پخش اخبار مهم، نقش ویژه‌ای را از زمان‌های گذشته تا حال ایفا کرده است، تاکید کرد: مصداق بارز این امر در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دیده شد. اصولاً دین مقدس اسلام از این جهت که به مناسبت‌های مختلف مردم را فرامی‌خواند، در میان ادیان دیگر برجستگی خاصی دارد.

این مسوول با اشاره به این‌که دشمنان به خوبی از کارکرد مساجد آگاه هستند، خاطرنشان کرد: دشمنان با ترفندهای گوناگون در تلاش برای خالی ماندن مساجد و دفع حضور جوانان در مسجد هستند، به طوری که در نقاط مختلف جهان به تخریب مساجد با بهانه‌های واهی اقدام می‌کنند و جوانان ما باید به این دسیسه دشمن آگاه بوده و از خالی ماندن مساجد که مایه شادی آن‌ها است، جلوگیری کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا