Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

خودکشی فضاپیمای روزتا را امروز آنلاین تماشا کنید

خودکشی فضاپیمای روزتا را در حالی امروز می توان به صورت آنلاین تماشا کرد که ۱۲ سال پیش این فضاپیما به فضا پرتاب شد تا در مورد دنباله‌دار ۶۷P مطالعه کند و حال تیم روزتا تصمیم گرفته‌اند به عمر این فضاپیما پایان دهند و فردا روز مرگ این فضاپیمای افسانه‌ای خواهد بود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

پایان ماموریت فضاپیمای روزتا در حالی رقم خواهد خورد که آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد قرار است روزتا به سمت کاوشگر دوقلوی خود یعنی «فیله» که چند وقتی است روی دنباله‌دار ۶۷P به خواب عمیق رفته، بپیوندد. چون فرود روزتا روی سطح این دنباله‌دار، فرود نرمی نخواهد بود، تیم روزتا تصمیم دارند این فضاپیما را به دنباله دار ۶۷P بکوبند و از این لحظه تصاویری با وضوح بالا بگیرند تا اطلاعات با ارزشی را ثبت کنند.خودکشی فضاپیمای روزتا

رُزتا یک کاوشگر فضایی رباتیک است که توسط سازمان فضایی اروپا برای یک مطالعه دقیق از ستاره دنباله‌دار ۶۷ پی/چوریوموف-گراسیمنکو ساخته و راه‌اندازی‌شد. این کاوشگر روباتیک، که در آلمان کنترل می شود مأموریت خود را در دوم ماه مارس ۲۰۰۴ آغاز کرد و با راکت آریان ۵ از گویان فرانسه به اطراف مدار سیاره مشتری پرتاب شد[۶]؛ در ۶ اوت ۲۰۱۴ پس از ده سال و پنج ماه و چهار روز پس از پرتاب سرانجام به مقصد نهایی خود (در آن‌سوی مدار مشتری) رسید. این نخستین بار در تاریخ بشر است که یک فضاپیما وارد مدار یک دنباله‌دار می‌شود. مأموریت روزتا اطلاعات زیادی را در مورد منشأ منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار داد.

در دورترین نقطه، این فضاپیمای روزتا حدود ۸۵۰ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد. در این فاصله، روزتا برای انتقال داده‌های علمی به پهنای باند دسترسی ندارد و نمی‌تواند نور کافی از ستارگان نیز دریافت کند تا نیروی مورد نیاز برای سیستم‌های خود را تأمین کند. بازگرداندن فضاپیما به حالت خواب زمستانی گزینه‌ انتخابی محققان نیست و این در حالی است که بخاری‌های فضاپیما عمل نمی‌کنند و مانع از همیشه فعال بودن فضاپیما می‌شود.

با بروز این مشکلات، محققان ترجیح دادند این فضاپیما در اوج از گردونه خارج شود و تصمیم گرفتند آن را با فرستادن به سطح ۶۷‌پی، به فضاپیمای فیله ملحق کنند و فردا پرونده روزتا بسته می‌شود.

فضاپیمای روزتا دیروز پنجشنبه ۲۹ سپتامبر، حرکتش را به سمت دنباله‌دار آغاز کرد و امروز جمعه ۳۰ سپتامبر ساعت ۳:۱۰ بعدازظهر به وقت ایران، تیم روزتا کنترل روی حرکت این فضاپیما را آغاز خواهند کرد تا بفهمند چگونه آن را به نقطه فرود نزدیک کنند. در صورت تغییر زمان دقیق برخورد این فضاپیمای روزتا به دنباله‌دار متعاقب این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

البته باید گفت که اگر شما هم علاقه مند به حوزه ی هوافضا هستید ، می توانید در سایت livestream شاهد مرگ افسانه‌ای فضاپیمای روزتا باشید.

 

منبع : sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا