گوناگون

دقت کافی در چیدن محصولات، در کاهش هدررفت محصولات کشاورزی موثر است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تامین بستر خاک و بذرافشانی مناسب در مراحل کاشت، آبیاری و کوددهی صحیح در مراحل داشت، دقت کافی در چیدن محصولات، حمل و نقل صحیح، فرآوری و الگوی مصرف صحیح از جمله عوامل کاهش هدررفت محصولات کشاورزی هستند.

ایوب ایرانی فام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، افزود: آموزش تولید کنندگان بخش کشاورزی باید به عنوان راهکاری برای افزایش بهره وری و کاهش ضایعات در راس امور و اقدامات قرار گیرد تا زمینه تغییرات مطلوب افکار، عقاید و فرهنگ تولیدکنندگان بیشتر فراهم شود.

وی تشریح کرد: ضایعات محصولات کشاورزی آفت بزرگی در راستای امنیت غذایی است و با وجود امنیت قابل قبول غذایی در کشور، سالانه 35 درصد از محصولات کشاورزی در فرآیند تولید و عرضه به شکل‌های مختلف به ضایعات تبدیل می‌شوند که این حجم می‌تواند غذای بیش از 15 میلیون نفر جمعیت را تامین کند.

ایرانی فام از بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی گفت و ادامه داد: بالا بردن سطح آگاهی عمومی در کاهش ضایعات از طریق روش‌های جلوگیری از ضایعات را باید راهکاری بنیادین در کاهش ضایعات قلمداد نماییم و بپذیریم این راه حل در روند درازمدت ثمردهی خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در ایران میزان ضایعات و هَدَررَفت محصولات کشاورزی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت زیاد است.

وی با اشاره به تبدیل مواد غذایی افزود: از مرحله تولید می توان با تبدیل مواد غذایی به موادی با قابلیت نگهداری و عمر مفید بیشتر، ضایعات محصولات را کاهش داد.

ایرانی فام از ضرورت به کارگیری الگوی مصرف صحیح گفت و تاکید کرد: علیرغم فقدان اطلاعات دقیق در مورد میزان ضایعات محصولات کشاورزی لازم است به دنبال راهکارهای مؤثر و اساسی در جهت کاهش آن باشیم که در این مورد توجه به تکنولوژی و به کارگیری الگوی مصرف صحیح، ضروری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا