گوناگون

دولت تدبیروامید وارث اقتصاد ورشکسته است

81145900 5663712

به گزارش ایرنا، محمدباقر بهشتی روز چهارشنبه در دیدار کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز اردبیل با اشاره به بدهی 200 هزار میلیاردی بجا مانده از دولت پیشین افزود: بیکاری 12 درصدی که به عقیده برخی به 19 درصد می رسد، کاهش 29.9 درصدی سرمایه گذاری و رشد منفی 5.8 درصدی تولید ناخالص ملی جزو مسایلی می باشد که سرعت حرکتشان متوقف شده اما همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: وام های بدون حسابی که تا امروز 840 میلیارد ریال آن به بانک ها برنگشته، نرخ تورم 44 درصدی و در کنار همه اینها نرخ فلاکت حدود 50 درصدی مسایلی است که امروز برای دولت بجا مانده است.

بهشتی بیان کرد: گرچه دولت هم اکنون پول چندانی ندارد و این راه را دشوار می کند اما با توجه وابستگی کشور به بودجه نفتی، فرصتی به وجود آمده که باید غنیمت شمرده و به سمتی حرکت کنیم که دولت با پول مردم اداره شود.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی خروج کشور از شرایط کنونی که این امر با وجود بخش خصوصی واجد شرایط محقق می شود که هم اکنون زیاد نیستند و از این رو تلاش داریم فضا را آماده کنیم.

وی تشریح کرد: جذب سرمایه زمانی محقق می شود که مسوولان با تفکر توسعه حرکت کنند؛ در دولت های گذشته سلیقه ای عمل شده ولی هدف ما این است که سیری در استان آغاز کنیم تا مسوولان، پس از ما نیز این راه را ادامه دهند.

معاون برنامه ریزی استاندار اردبیل با اشاره بر اینکه عملکرد مسوولان باید در جهت افزایش درآمد مردم باشد، گفت: رسیدن ایران از جایگاه 113 به 152 طبق آمارهای جهانی برای جذب سرمایه گذار خارجی جالب نیست.

او افزود: تنها راه حل برای کاهش بیکاری و ایجاد شغل مولد بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران حقیقی است؛ سرمایه نیازمند آرامش و امنیت است که به صورت تخصصی در قالب بهبود مستمر فضای کسب و کار قرار می گیرد که با وجود تبدیل شدن به قانون در دولت گذشته اجرا نشد و ما تلاش داریم به اجرا درآوریم.

وی تاکید کرد: همه باید از سرمایه گذاران حمایت کنیم البته فردی که در کنار پول و ایده، طرح توجیهی فنی و مالی ارایه دهد و در مقابل دستگاه های مسوول نیز باید زیرساخت های مورد نیاز را در اختیار قرار دهد.

بهشتی با بیان اینکه اشکال ما در زمینه توسعه نبود نیروهایی است که خوب فکر و عمل کنند، گفت: تحول مدیران با آموزش و پرورش نیروهای متخصص و با تفکر توسعه ای در دستور کار است چرا که باید تفکر و رفتار در یک جهت باشد که تغییر این روند نیاز به زمان دارد.

او افزود: فرد، حزب و گروه نمی تواند توسعه بدهد، توسعه امری جمعی است که باعزم ملی و بسیج همگانی ممکن می شود؛ بر این اساس هسته های توسعه را در شهرستان ها بنیان گذاشتیم تا با گروه هم اندیشان توسعه به فهم یکسان از مسیری مشترک دست یابیم و هدف کانون ها بسیج نیروها برای توسعه شهرستان است.

وی بیان کرد: هفت هزار و 370 میلیارد ریال یعنی به 100 هزار نفر بیشتر از جمعیت کنونی، در استان یارانه پرداخت می شود و حدود شش هزار میلیارد ریال دولت در استان خرج می کند در حالی که یک هزار و 500 میلیارد ریال مالیات می گیرد، با این وجود استان کسری دارد و این امر ناشی از سوء مدیریت هاست.

بهشتی تاکید کرد: برای برطرف کردن مشکلات موجود دستگاه ها باید با دانشگاه ها تفاهم نامه ای امضا کرده و از ظرفیت های علمی و نیروی انسانی مستعد دانشگاه ها استفاده کنند.

8123/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا