گوناگون

عیب و هنر سد گتوند خوزستان از زبان یک مسوول

81145893 5663703

به گزارش ایرنا، شبکه خبری آب ایران در مطلبی به نقل از امیرحسین رحیمی نوشته است: سد گتوند برای خوزستان مایه افتخار و پیشرفت است.

وی در همین سفر و در نشست اعضای شورای اداری خوزستان که عصر شنبه در اهواز تشکیل شد گفته بود: سد گتوند یکی از بزرگ ترین پروژه های ملی است که بی دقتی در مطالعات اولیه این سد در نادیده گرفتن گنبدهای نمکی در مسیر، موجب شده با وجود تمام تلاش ها برای ساخت آن، امروز شاهد ایرادهایی اساسی در این پروژه باشیم.

وی اضافه کرده بود: یکی از اقدامات دیوان محاسبات کشور در خصوص سد گتوند بررسی علل نادیده گرفتن گنبد های نمکی در این پروژه است که با محرز شدن تمامی ابعاد و علل آن با افراد خاطی در این زمینه برخورد قانونی می شود؛ بررسی پرونده سد گتوند و علل به وجود آمدن نابسامانی های موجود در این سد مورد بررسی کامل قرار خواهد گرفت.

شبکه خبری آب ایران نوشته است: رحیمی پس از بازدید از سد و نیروگاه گتوند علیا گفته است: مسایلی در خصوص مباحث زیست محیطی این سد مطرح شده؛ اما آنچه ما به اتفاق کارشناسان در این بازدید از بخش های مختلف طرح مشاهده کردیم، این بود که سد بزرگ گتوند علیا، مایه افتخار ملی است و باید از کلیه دست اندرکاران آن تشکر کنیم که کار بزرگی را اجرا کرده اند؛ مردم عزیز در یک نگاه تنها بدنه سد و دریاچه آن را مشاهده می کنند؛ اما این طرح بخش های مختلفی دارد که نشان می دهد متخصصان ایرانی با ساخت سد گتوند علیا زمینه توسعه استان خوزستان را فراهم آورده اند.

رییس دیوان محاسبات کشور که از جدیت در برخورد قانونی با عاملان نابسامانی در خصوص این سد خبر داده بود بنا به آنچه در شبکه خبری آب ایران عنوان شده، با اشاره به کنترل نمک خروجی از سد و اجرای راهکار انتقال آب و نمک دریاچه از طریق خط لوله برای استفاده صنایع تاکید کرده است: در این زمینه، آنچه که مربوط به دیوان محاسبات کشور است، به طور دقیق بررسی می شود؛ اما مردم عزیز باید بدانند که وجود سد گتوند علیا برای استان خوزستان مایه افتخار و پیشرفت است؛ با هماهنگی همه بخش ها، از همه فواید این سد بهره مند می شویم و جای هیچ گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ ترین سدهای کشور است که روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است.

این سد، در فاصله 380 کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله 25 کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد.

سد گتوندعلیا آخرین سد قابل احداث روی رودخانه کارون است.

دریاچه این سد با مخزنی چهار میلیارد و 500 میلیون مترمکعبی دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور پس از کرخه خواهد بود.

ارتفاع این سد سنگ ریزه ای با هسته رسی 182 متر است که بلند ترین سد خاکی کشور محسوب می شود.

عملیات اجرایی این طرح در سال 76 آغاز شده است.

این سد در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت روی کارون، از همه پایین دست تر قرار دارد.

هدف از احداث سد و نیروگاه گتوند، تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور چهار هزار و 500 گیگاوات ساعت در سال ، کنترل سیلاب های فصلی کارون و نیز تنظیم آب کشاورزی پایین دست است.

همچنین دریاچه سد، پس از آبگیری می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری برای منطقه درآید.

از: امیر خانزاده

645/642

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا