گوناگون

ضرورت انجام معاینات فنی با استاندارد یورو 4/ 55 هزار مورد تخریب ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده

بهبود کیفیت صنایع از انتقال آنها مهم تر است

محمد هادی حیدرزاده که به مناسبت هفته محیط زیست از خبرگزاری مهر بازدید کرد،در خصوص طرح جامع شهر تهران که براساس آن صنایع آلاینده بایستی از حریم شهر خارج شوند گفت: در حال حاضر براساس تقسیم بندی ها سه نوع صنعت داریم که دسته ای از آنها باید منتقل شوند دسته ای باید تغییر سیستم دهند و دسته دیگر مشکلی ندارند اما به طور کلی به جز برخی صنایع مانند صنایع سیمان که برای کلانشهر تهران معضلات بسیاری ایجاد کرده اند تغییر سیستم و بهبود تکنولوژی بسیار موثرتر از انتقال صنایع است.

حیدرزاده اذعان داشت: برخی افراد رفتارهای احساسی دارند و بدون در نظر گرفتن اهمیت صنعت و اشتغال اولتیماتوم های کوتاه مدت برای انتقال صنایع می دهند به طوری که چندی پیش یک اولتیماتوم 60 روزه برای انتقال نیروگاه بعثت که تامین کننده برق یک سوم از جمعیت تهران است داده شد که مشخص است چنین انتقالی هرگز اتفاق نمی افتد.

وی افزود: محیط زیست استان تهران بیشتر از انتقال صنایع برای بهبود کیفیت صنایع اصرار دارد به جز صنایعی مانند سیمان از جمله سیمان تهران که مرتب پایش می شود و برنامه زمانی برای توقف فعالیت های مخرب محیط زیست به آن داده شده است.

عقیم سازی سگ و گربه راهکار کنترل جمعیت این حیوانات است

مدیر کل محیط زیست استان تهران در پاسخ به اینکه موضوع سازمان محیط زیست در خصوص کنترل جمعیت حیوانات خیابانی از جمله سگ و گربه چیست گفت: عقیم سازی این جانواران تنها راه کنترل جمعیت آنهاست که در همه دنیا در حال حاضر این روش اعمال می شود.

وی افزود: همچنین می توان از این حیوانات به ویژه سگ ها در مواقع بحران برای کمک به پلیس و مدیریت بحران و یا نگهبانی باغات شهری استفاده کرد.

حیدرزاده از برخی تشکل های زیست محیطی که حتی عقیم سازی این گونه حیوانات را خلاف حقوق حیوانات می دانند گفت: در همه جای دنیا این روش یکی از روش های کنترل جمعیت است حتی در بسیاری از مناطق برای حیواناتی که ارزش اقتصادی بیشتری نسبت به سگ و گربه دارند این روش ها اعمال می شود.

گشتهای نامحسوس محیط زیست برای کنترل مراکز معاینه فنی خودروها

مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص معاینه فنی خودرو ها گفت: تا زمانی که قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودرو ها عوض نشود این سیستم موثر نخواهد بود و سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای برگرداندن این قانون به یک سال یا دوسال می کند.

IMG13422308

وی در پاسخ به اینکه فارغ از زمان لازم برای معاینه فنی خودروها گفته می شود که این مراکز معاینه فنی را به درستی انجام نمی دهند اظهار داشت: به همین دلیل محیط زیست استان تهران کمیته ای با حضور صاحبان مراکز فنی تشکیل داده که جلسات آن هر ماه برگزار می شود همچنین از گشت ها محسوس و نامحسوس برای کنترل این مراکز استفاده می شود و در دولت جاری تاکنون چهار مرکز معاینه فنی پلمپ شده است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه به هیچ عنوان موافق افزایش تعداد مراکز معاینه فنی نیستیم یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از این مراکز با 60 تا 70 درصد ظرفیت خالی کار می کنند بنابراین بیشتر بر روی افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این مراکز کار می کنیم.

خروج تمام خودروهای فرسوده تا پایان سال جاری

حیدرزاده افزود: در حال حاضر استانداردی که در این مراکز رعایت می شود یورو 2 است در حالی که استانداردی که خودروها باید مطابق آن باشند یورو 4 است و باید معاینه فنی نیز این استاندارد را در نظر گیرد همچنین پارامترهایی مانند کیفیت کاتالیست و کنیستر باید در این مراکز ارزیابی شود.

محمد هادی حیدرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر هزار و 100 خودرو فرسوده در تهران وجود دارد که امیدواریم تا پایان سال جاری تمام آنها را از چرخه حمل و نقل خارج کنیم.

افزایش قدرت محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان شهر تهران با حضور در کمیسیون ماده پنج

مدیر کل محیط زیست استان تهران در پاسخ به اینکه در بسیاری از موارد که دستگاه های مختلف اقدام به قطع درختان در سطح شهر می کنند همانند آنچه که چندی پیش در منطقه الهیه رخ داد محیط زیست قدرت لازم برای ممانعت از این اقدام را ندارد و به طور کلی در این مسائل ورود پیدا نمی کند. آیا راهکاری برای این مسئله وجود ندارد گفت: از چندی پیش سازمان محیط زیست نیز در کمیسیون ماده پنج نماینده دارد که البته به دلیل اینکه تنها یک نفر است و یک رای دارد نقش چندانی در تغییر آرا نمی تواند داشته باشد با این حال نسبت به گذشته که در این کمیسیون هیچ نماینده ای از محیط زیست وجود نداشت اوضاع بهتر است.

وی با بیان اینکه پس از قطع درختان در شهر تهران معمولا محیط زیست نسبت به این اقدامات شکایت می کند و شکایات در شورای عالی شهرسازی مطرح می شود تصریح کرد: سعی می کنیم در شورای عالی شهرسازی نظر اعضای این شورا را برای تغییر رای و یا مقابله با دستگاه هایی که تخلف کرده اند جلب کنیم اما در شورای عالی شهرسازی نیز تنها شکایات مطرح می شود و نوشداروب پس از مرگ سهراب است.

به اعتقاد وی طرح های جامع و تفضیلی بایستی به عنوان قانون اساسی شهر محسوب شوند و ساخت و ساز ها و اقدامات خلاف این طرح ها نباید انجام شود که در صورتی که اینگونه باشد یعنی به جای شکایت کردن پس از قطع درختان نگاه مجموعه مسئولان شهری پیشگیرانه باشد قطعا وضعیت فضای سبز و محیط زیست در شهر تهران بهتر خواهد شد.

تنظیم لایحه مالکیت سازمان محیط زیست در مناطق چهارگانه در دولت

مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص وضعیت زمین خواری در شهر تهران گفت: عدم مالکیت محیط زیست در مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست یکی از مهمترین معضلات بحث جلوگیری از زمین خواری است.

به گفته وی در بسیاری از موارد زمانی که شکایت علیه زمین خواری در پرونده های مختلف به نتیجه می رسد و سازمان محیط زیست اقدام به قلع و قمع ساخت و سازها در اراضی ملی می کند متخلفان با بهانه اینکه مالکیت زمین در اختیار سازمان محیط زیست نیست و این قلع و قمع ها غیر قانونی است روند رسیدگی به تخلفات را به تاخیر می اندازد.

حیدرزاده اظهار داشت: در جلسه ای که حدود یک ماه پیش تشکیل شد دولت لایحه ای در خصوص قرار گرفتن مالکیت مناطق چهارگانه حفاظت شده در اختیار سازمان محیط زیست تنظیم و به مجلس تقدیم کرد که امیدواریم هرچه سریعتر این لایحه تصویب شود چراکه در این صورت دست مسئولان زیست محیطی برای مبارزه با زمین خواری بازتر می شود.

وی یادآور شد: این مسئله به ویژه در استان تهران که ارزش زمین بسیار بالاست اهمیت به سزایی دارد.

IMG13422205

55 هزار مورد تخریب ساخت و ساز ها در مناطق حفاظت شده در سال جاری

مدیر کل محیط زیست استان تهران از راه اندازی ستادی تحت عنوان ستاد مبارزه با ساخت و ساز های غیر مجاز به دنبال پیگیری های سازمان محیط زیست در استانداری تهران خبر داد و گفت: حفظ امور بیت المال در این ستاد مهمترین هدف است و طی حدود هفت ماه گذشته که این ستاد راه اندازی شده شیب زمین خواری گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 55 هزار مورد قلع و قمع ساخت و ساز ها در پارک های ملی خجیر، سرخ حصار و لار انجام شده اما همچنان حدود 800 پرونده شکایت در استان تهران وجود دارد بنابراین از دادستانی درخواست شده که این پرونده ها را خارج از نوبت رسیدگی کنند تا سازمان محیط زیست مقتدرانه بتواند در مقابل زمین خواری ها بایستد.

موافقت سازمان جنگل ها با مالکیت سازمان محیط زیست در مناطق حفاظت شده

وی در پاسخ به اینکه پیش از این سازمان جنگل ها که مالکیت قانونی اراضی ملی کشور را برعهده دارد نسبت به درخواست سازمان جنگل ها برای مالکیت مناطق حفاظت شده چهارگانه تحت مدیریت این سازمان موضع می گرفت گفت: چندی پیش با مسئولان این سازمان جلسه داشتیم و خوشبختانه در دولت جدید نگاه سازمان جنگل ها نیز نسبت به این موضوع مثبت شده چراکه آنها هم معتقدند به جای رفت و آمد پینگ پنگی پرونده ها بین سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست چنانچه یک ارگان مسئول رسیدگی به زمین خواری در اراضی حفاظت شده باشد مشکلات کمتر می شود.

محاسن دریاچه چیتگر از معایب آن بسیار بیشتر است

مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص وضعیت دریاچه چیتگر که این روزها مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است گفت: متاسفانه به دلیل کمبود منابع مالی این دریاچه پیش از ارزیابی کامل زیست محیطی سال گذشته پیش از تکمیل تصفیه خانه فاضلاب که قرار بود دریاچه از آن آبگیری شود راه اندازی شد. این در حالی است که براساس ارزیابی های زیست محیطی دریاچه چیتگر می بایست ورودی و خروجی آب داشته باشد.

به گفته وی علت بوی بد و جذب پشه در اطراف این دریاچه نیز همین مسئله است.

حیدرزاده تصریح کرد: اما در حال حاضر می توان با استفاده از موتورهایی در سطح آب با ایجاد امواج در آن و همچنین ساخت فواره های بلند و کوتاه در سطح دریاچه جریان آب ایجاد کرد و موجب ورود و خروج آب در سطح دریاچه شد.

وی افزود: این اقدام مانع از راکد شدن و ماندابی شدن آب دریاچه می شود و از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند.

حیدرزاده در پاسخ به اینکه اما بسیاری از کارشناسان ایجاد جریان آب استفاده از موتورها در سطح دریاچه را بسیار پرهزینه می دانند گفت: لازم نیست که حتما از موتورجت هایی که انرژی زیادی مصرف می کنند استفاده کرد بلکه از موتورهای ساده ای که با حرکت خود آب و امواج کار می کنند می توان استفاده کرد که اصلا گران قیمت نیستند ایجاد فواره ها هم که معلوم است هزینه چندانی ندارد.

استفاده از تله های نوری راه حل کاهش حشرات اطراف دریاچه چیتگر

مدیر کل محیط زیست استان تهران راهکار مبارزه با حشرات در اطراف دریاچه چیتگر را ایجاد تله های نوری برای جذب پشه در اطراف دریاچه عنوان کرد و افزود: این تله ها با فرکانس های مشخص نوری پشه های اطراف دریاچه را به دام می اندازد.

وی با اشاره به وجود پارک جنگلی چیتگر در نزدیک این دریاچه اظهار داشت: همواره کنار هم بودن یک اکوسیستم جنگلی با یک اکوسیستم آبی زیستگاهی برای قورباغه هاست و به همین دلیل جمعیت قورباغه در دریاچه چیتگر افزایش یافته که با نصب توری هایی در اطراف دریاچه می توان جمعیت این گونه را نیز کنترل کرد.

وی همچنین استفاده از برخی مواد شیمیایی بی ضرر را برای ته نشین کردن سیتوپلانکتون ها و جلبک ها در کف دریاچه راهکاری برای جلوگیری از ماندابی شدن آب دریاچه عنوان کرد و افزود: می توان هر چند ماه یک بار با رسوب گیری در دریاچه مواد ته نشین شده را خارج کرد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران رایزنی با وزارت نیرو برای تعریف یک حقآبه مشخص جهت ایجاد جریان آب و ورود و خروج آن در سطح دریاچه را یکی دیگر از راهکار های بهبود وضعیت این دریاچه دانست و افزود: پیش از آنکه از ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بیرون بیایم این بسته پیشنهادی برای حل مشکلات دریاچه چیتگر را ارائه داده بودم اما متاسفانه هیچ یک از آنها تاکنون اجرا نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی مزایای دریاچه چیتگر و محاسن آن بسیار بیشتر از معایب آن است و چنانچه مدیریتی ساده در این دریاچه اعمال شود و نگاه مردم نسبت به آن مشابه یک اکوسیستم طبیعی با انواع و اقسام گونه های مختلف باشد می بینیم که مشکلات دریاچه چیتگر حاد نیست و قابل رفع کردن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا