Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

رصد کهکشانGN-z۱۱ با فاصله ۱۳.۲میلیارد سال نوری با زمین + عکس

رصد کهکشان GN-z۱۱ با فاصله ۱۳.۲میلیارد سال نوری با زمین نگاه جدیدی را از سوی زمینی ها به صورت فلکی دب اکبر تداعی کرده که این رصد و این کشف مهم توسط تلسکوپ فضایی هابل انجام و مشخص شده که این کهکشان – GN-z۱۱ – تقریبا ۲۵ بار کوچکتر از کهکشان راه شیری و جرم ستارگان آن تقرییا یک درصد ستارگان راه شیری است. با میهن پست همراه شوید.

رصد کهکشان GN-z۱۱ در حالی انجام شده است که پیش از این نیز کهکشان EGSY۸p۷ با فاصله ۱۳.۲ میلیارد سال نوری با زمین بعنوان دورترین کهکشان شناخته می شد اما اکنون کهکشان GN-z۱۱ با فاصله ۱۳.۴ میلیارد سال نوری با زمین رکوردار دورترین کهکشان در تاریخ بشریت شناخته شده است.

نکته قابل توجه در مورد کهکشان GN-z۱۱ این است که در حدود ۴۰۰ میلیون سال بعد از واقعه «بیگ بنگ» شکل گرفته است و در تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال بعد از شکل گرفتن نخستین ستاره ها به هستی قدم نهاده است.

البته بد نیست بدانید که دب اکبر یا خرس بزرگ یکی از معروفترین صورت فلکی‌های آسمان و همچنین مهم‌ترین صورت فلکی فروردین ماه است که پنج ستاره کاسه آبگردان آن با یکدیگر در ارتباط هستند و در یک جهت و با یک سرعت در فضا حرکت می‌کنند.

شکل و وضعیت این صورت فلکی هر ۱۰۰٫۰۰۰ سال یکبار تغییر می‌کند و آن به این دلیل است که وضعیت دو ستاره انتهائی دسته آبگردان که عناق و قائد نام دارند نسبت به پنج ستاره دیگر عوض می‌شود.

برخی هفت ستاره پرنورتر این صورت فلکی دب اکبر می‌نامند، ولی صحیح آن است که این ستاره‌ها فقط بخشی از دب اکبر می‌باشند، و صورت فلکی دب اکبر دارای ستاره‌های بیشتری است. هفت ستاره پرنورتر آن بنات النعش یا هفت‌اورنگ نام دارند.

منبع: space

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا