Mihanpostپیشنهاد سردبیرعکسعلمی و فناوری

خزانه جهانی بذر سوالبارد، انباری برای نجات نسل بشر + ویدیو

خزانه جهانی بذر سوالبارد انباری برای نجات نسل بشر است که در ۲۶ فوریه ۲۰۰۸ بطور رسمی افتتاح شد و نخستین سفارش خود را با دریافت یک صد میلیون بذر از یک‌صد کشور آغاز کرد. تا زمانی که به هر دلیل زمین تقریبا خالی از سکنه شود و زیرساخت‌های آن نیز نابود و ذخایر غذایی نیز به صفر نزدیک برسد. برای آن عده اندک باقیمانده، تنها یک ماموریت وجود دارد؟ بازسازی جهان. با میهن پست همراه شوید.

خزانه جهانی بذر سوالبارد انباری است در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ و در فاصله هزار و ۳۰۰ کیلومتری از قطب شمال واقع شده و دانه‌هایی از غلات و گیاهانی که در این مرکز جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شوند نسخه‌های تکثیرشده و یا کپی شده از دانه‌هایی هستند که در بانک‌های ژن سرتاسر جهان وجود دارند.

هدف از راه اندازی این مرکز چیزی نیست جز این که این انبار، بیمه جهانی برای تضمین بقاء انواع گوناگونی از محصولات غذایی در برابر تهدیداتی مانند بیماری، آفت‌ها، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی و گرم شدن کره زمین محسوب می‌شود.

به عبارتی دیگر این مرکز تحت قوانینی که طی توافق‌نامه‌ای سه جانبه میان دولت نروژ،‌انجمن جهانی تنوع محصولات کشاورزی یا GCDT و مرکز منابع ژنتیکی نوردیک تعیین شدند،‌ بنا شده‌است.

بنابراین خزانه جهانی بذر سوالبارد مجموعه منحصربه‌فردی از گونه‌های مواد غذایی را از قبیل بادمجان، کاهو، جو، سیب زمینی، ذرت، برنج، گندم، سورگوم و لوبیای چشم بلبلی محافظت می‌کند.

بد نیست بدانید که هزینه ساخت و ساز این مخزن بزرگ جهانی بذر که مبلغی در حدود ۹ میلیون دلار در بر داشته،‌تماما توسط دولت نروژ تامین شده‌است. هزینه‌های عملیاتی این پروژه نیز توسط نروژ و GCDT تامین خواهد شد. بودجه اولیه  GCDTنیز توسط سازمان‌ها و بنیادهای خیریه‌ای از قبیل بنیادبیل و ملیندا گیتس از دولت‌های مختلف در سرتاسر جهان تامین شده‌است.

در کنار نگهداری گونه‌های دانه‌های کشاورزی در مقابل بلاهای طبیعی می‌توان این حفاظت را در مقابل خطاها و آسیب‌های انسانی در یک ناحیه در امر کشاورزی نیز گسترش داد تا از نابودی نسل یک گونه غذایی توسط این گونه خطاها در مقیاس جهانی جلوگیری به عمل آورد.

همان طوری که گفته شد این انبار در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در حالی در در ۱۰۰ کیلومتری از قطب شمال قرار گرفته‌است که انبار جهانی دانه‌های کشاورزی سوالبارد، در انتهای یک تونل یخی در عمق ۴۱۰ فوتی حفر شده‌است. حتی اگر برق منابع محلی از کار بیفتد، شرایط دمای زیر صفر درجه (فارنهایت) طبیعی این انبار یخی، سرمای کافی برای بقاء بعضی از دانه‌های کشاورزی نظیر گندم تا۱۷۰۰ سال و سورگوم تا ۲۰۰۰۰ سال موثر است.

علت ساخت این انبار در این بخش از کشور نروژ بیشتر به خاطر این است که حتی در بدترین شرایط گرم شدن کره زمین برای دویست سال، یخ بطور طبیعی در اطراف این خزانه وجود خواهد داشت. تسهیلات ایمنی نظیر درب‌های فلزی سنگین با قفل‌های جداگانه، سطوح گوناگونی از امنیت برای ترخیص کالا از گمرک از این انبار نیز فراهم کرده‌است.

در مورد فرایند ساخت آن نیز باید گفت که ساخت و ساز خزانه جهانی بذر سوالبارد در ماه ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز و در سپتامبر ۲۰۰۷ تکمیل و نخستین محموله دانه‌های کشاورزی در فوریه ۲۰۰۸ تحویل شد. مکان دور افتاده، شرایط سخت و نیاز به مهندسی منحصربه‌فرد همه چالش‌هایی برای سازندگان بود. نزدیک به چهار ماه در سال، این منطقه کاملاً تاریک است.

این مجتمع شگفت‌انگیز در اصل پشتوانه جهانی غذا به شمار می‌رود و می‌تواند از ۲٫۲۵ میلیارد دانه دربرابر داستان‌های هراس‌انگیزی که درباره پایان جهان سینه به سینه در جهان گفته می‌شوند،‌ از قبیل برخورد شهاب‌سنگ و یا جنگ اتمی،‌ محافظت کند.

نکته قابل توجه در خصوص نمای بیرونی این سازه این است که در ورودی این انبار به شکلی زیبا و با هدفی خاص از آینه هایی متفاوت استفاده شده است؟ که اگر برق این انبار قطع شود دمای طبیعی زیر زمینی بذرها را در دمای زیر صفر حفاظت می‌کند. سقف‌های ورودی این مجموعه از جنس فولاد همراه با منشور و آینه‌های متعدد است تا برای بازتابش نور قطبی در تابستان به درون ساختمان استفاده نماید. در طول ماه‌های زمستان تاریک نیز یک شبکه کابل فیبر نوری ۲۰۰ تایی نورسفید مایل به سبز فیروزه‌ای که یادآور شفق شمالی است را به درون خزانه هدایت می‌کند. این انبارها قادر به ذخیره بیش از چهار و نیم میلیون گونه (۲ میلیارد دانه کشاورزی) می‌باشد.

به گفته مری فولر رئیس اجرایی GCDT که بخشی از مدیریت انبار جهانی بذر را نیز به عهده دارد،‌ این انبار بسیار قابل توجه‌ است،‌ هیچ برنامه دیگری که بتواند به این شکل از نسخه دیگری از تنوع گونه‌های زیستی محافظت کند،‌ روی زمین وجود ندارد. بسیاری از این بذرها در زمین کشت داده نمی‌شوند، از این رو می‌توانند برای سازگاری بشر در آینده با تغییرات آب و هوایی بسیار کاربردی باشد.

با هم در میهن پست تصاویر و ویدیویی زیبا را از این مرکز مهم تماشا می کنیم.

منبع: croptrust

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا