گوناگون

رطب آلمهتری هرمزگان زینت بخش سفره افطاری روزه داران

81221214 5795552

این روزها کمتر کسی را می توان یافت که ساکن بندرعباس یا دیگر شهرهای استان هرمزگان باشد و روزه خود را با رطب نوبر و تازه رس آلمهتری افطار نکند.

وقتی چشمت به رطب آلمهتری می افتد با قورت دادن بزاق تازه ترشح شده تسلیم رنگ درخشان طلایی آن شده و بی اختیار مقابل فروشنده متوقف می شوید و بدون هر گونه چک و چونه ای تنها با اشاره سر و یا انگشتان دست مقداری از آنرا خریداری و به راه خود ادامه می دهید.

هوای شرجی بندرعباس موجب شده که مردم رطب آلمهتری را با ماست و یا دوغ نوش جان کنند و مردم رودان و میناب دراین خصوص پیشتاز هستند طوریکه کمتر سفره ای را می توان یافت که دراین فصل از سال خالی از دوغ محلی و آلمهتری باشد.

برخلاف دیگر محصولات درحال عرضه، مشتری های می توانند بارضایت فروشنده هنگام خرید تعدادی رطب دست چین شده آلمهتری را نیز با هدف مزه کردن نوش جان کنند.

آوازه رطب آلمهتری هرمزگان همه جای کشور را فرا گرفته و این را می توان در فرودگاه بین المللی بندرعباس، پایانه مسافربری و حتی حاشیه راههای اصلی مواصلاتی این استان به مقصد استانهای دیگر به خوبی مشاهده کرد.

رطب آلمهتری که بعنوان زودرس ترین محصول نخلستانهای هرمزگان روانه بازار می شود امسال به سفره های افطاری مردم در خانه ها، مساجد، تکیه ها و امامزاده سید مظفربندرعباس جلوه دیگری داده است.

خیرین و آن عده از مردمی که با نیت نذر برای برآورده شدن دعاهایشان در محل های ذکرشده افطاری می دهند سعی می کنند که با رطب آلمهتری از روزه داران پذیرایی کنند.

رطب آلمهتری بسته بندی شده در سبدهای بافته شده از شاخه نخل ها ( پری و چیچکی )و یا فله ای نظر هر رهگذری را در بازار مرکزی بندرعباس، بازار ماهی فروشان، پایانه مسافربری ، ایستگاه راه آهن و حتی سالن انتظار فرودگاه بین المللی بندرعباس به خود جلب می کند.

از آنجایی که رطبˈآلمهتریˈ میناب ازتوابع هرمزگان به عنوان اولین محصول بدست آمده از نخلستانهای مناطق خرماخیزکشور، محصولی نوبر و متناسب با فصل (اواخر) بهار واوایل تابستان متقاضیان زیادی دارد که درنتیجه آن سود خوبی نیز عاید نخل داران این استان می شود.

یکی از میوه فروشان بازار مرکزی تره بار بندرعباس افزود: اوایلی که محصول آلی مهتری وارد بازار می شود هر کیلوگرم آن به مبلغ 80تا90 هزار ریال به مشتری های عرضه می شود.

علیرضا عارفی تختی اضافه کرد: در حال حاضر هر یک کیلوگرم آلمهتری در بندرعباس با توجه به نوع آن ( درجه یک ، دو و سه) 35تا50هزار ریال به فروش می رسد که با آغاز عرضه دیگر محصولات زودرس نخلستانهای هرمزگان همچون خاصویی این رقم به کمتر از 10هزار ریال نیز کاهش می یابد.

شهروندی که مشغول خرید رطب آلمهتری از دست فروشان مقابل امام زاده سید مظفر بندرعباس است می گوید: هر ساله در چنین فصلی نزدیک به 10 کیلوگرم از این محصول را نیز خریداری و در بسته های سنتی ( پری و چیچکی) به عنوان سوغات برای بستگان درجه یک خود در شهرهای یاسوج و شیراز ارسال می کند.

زهرا هفت تنان اضافه کرد: خوش خوراکی و نداشتن شیره موجب شده رطب زودرس آلمهتری نخلستانهای هرمزگان در شهرهای یادشده متقاضیان فراوانی داشته باشد طوریکه کمتر مسافری را می توان در پایانه مسافربری، ایستگاه قطار و حتی فرودگاه بندرعباس مشاهده کرد که چند کیلوگرمی از آنرا با خود همراه نداشته باشد.

برداشت و عرضه یکی دیگر از ارقام زودرس نخلستانهای هرمزگان با نام خاصویی که از نیمه تیرماه آغاز گردیده با توجه به نوبرانه و طعم، رنگ و مزه خاصی که دارد با استقبال خوب خریداران به ویژه مسافرانی که قصد تهیه سوغات دارند مواجه می شود.

یکی از غرفه داران میدان مرکزی تره بارو میوه بندرعباس افزود: این روزها درخواست های زیادی از سوی میدان داران استانهای تهران، اصفهان، کرمان، یزد، مازندران، گیلان، قم برای ارسال رطب آلی مهتری دریافت می کنیم که با توجه به تولید تا حدودی پاسخگوی نیاز آنان بوده ایم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از این استان بعنوان یکی از سه استان برتر تولید کننده محصول خرما نام برد و گفت: رقم پیارم این استان شهرت جهانی دارد طوریکه 80درصد محصول آن که از نخلستانهای حاجی آباد برداشت می شود به خارج از کشور صادر می شود.

سید حمزه بهاری وسعت نخلستانهای این استان که بیشترین آن با 12 هزار هکتار به میناب تعلق دارد را افزون بر32 هزار هکتار با تولید سالانه 138 هزارتن ذکر کرد.

به گفته وی نخلستانهای هرمزگان با عملکرد چهارو نیم تن در هکتارو برداشت سالانه 138هزارتن مقام پنجم تولید و32هزارهکتار نخلستان، رتبه دوم سطح زیر کشت را در بین استانهای خرماخیز کشور دارد.

برداشت محصول خرما از نخیلستانهای این استان از اواسط خردادماه با برداشت رقم آلمهتری در شهرستان میناب آغاز و در نهایت در شهرستان حاجی آباد با برداشت ارقام پیارم و هلیلی درآبان ماه به پایان می رسد.

درگویش محلی بندری هر یک از ارقام نخلها با توجه به محصولی که می دهند به یک نام شهرت دارند طوریکه آل مهتری (َAl mehtari): با رطب زرد رنگ و شکل تقریبا درازی که دارد در ردیف زودرس ها قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از کشور تونس دومین صادرکننده خرما در جهان است طوریکه سالانه یک میلیون تن خرما از سطح 224 هزار هکتار از نخلستانهای آن برداشت می شود که 104 هزار تن آن به ارزش 139 میلیون دلار صادر می شود.ک/4

512/668

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا