گوناگون

رییس فرهنگستان علوم اتریش: دستاوردهای علمی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی اثرگذار است

رییس فرهنگستان علوم اتریش با تاکید بر این که علم و دستاوردهای علمی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی اثرگذار است، اظهار داشت: فرهنگستان علوم اتریش تلاش دارد برای رفع معضلات و مشکلات پیش روی کشور به سیاستمداران اتریش راه حل ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، پروفسور زایلینگر که به همراه هیاتی از اعضای فرهنگستان علوم اتریش به دعوت فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی به کشورمان سفر کرده در دیدار با رییس و جمعی از اعضای فرهنگستان علوم ایران اظهار داشت: ما تصمیم داریم روابط بین‌المللی خود را به صورت گسترده افزایش دهیم و بر این اساس اولین سفر علمی خود را به ایران انجام دادیم.

وی با تشریح و معرفی بخش‌های مختلف آکادمی علوم اتریش به فعالیتهای سیاسی که توسط این آکادمی صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: دستاوردهای علمی در زمینه تصمیمات سیاسی اثرگذار است و دانش برای سیاست دستاوردهای خوبی را در پی داشته و در این مسیر آکادمی‌های علوم هلند و ایالات متحده دستاوردهای خوبی را به دست آورده و در اختیار اتریش نیز قرار دادند.

زایلینگر با بیان این که در آوریل سال جاری اعضای آکادمی علوم اتریش با نمایندگان مجلس جلسه‌ای را برگزار کردند، تصریح کرد: تصور ما از این اقدام تنها راهنمایی سیاستمداران نیست بلکه می‌خواهیم نشان دهیم سیاست بیش از آن چیزی است که سیاستمداران در حال انجام آن هستند.

استاد و فیزیکدان برجسته دانشگاه وین اضافه کرد: مباحثی که دانشمندان در این مسیر به سیاستمداران توصیه می‌کنند لزوما جنبه اجرایی به خود نمی‌گیرند اما مطمئنیم که در درازمدت این گونه راهنمایی‌ها در سیاست اثر خود را می‌گذارد و در نهایت به نفع همه خواهد بود.

رییس فرهنگستان علوم اتریش در ادامه گفت: روش‌هایی که توسط این آکادمی به سیاستمداران کشور اتریش ارائه می‌شود توسط کمیسیون‌های مختلف که به صورت کاملا مشخص طبقه‌بندی شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن راه حل‌ها برای معضلات و مشکلات پیش رو کشور به سیاستمداران اتریش ارائه می‌شود.

پروفسور زایلینگر در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که رابطه میان فرهنگستان علوم ایران و آکادمی علوم اتریش پس از این دیدار بیش از گذشته گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی در این نشست با بیان این که رشته وی در کشور اتریش جایگاه ویژه‌ای دارد تصریح کرد: شهر وین اساتید بزرگ فیزیک را در خود جای داده و در فیزیک کوانتوم اساتید بزرگی در کشور اتریش فعال هستند.

وی با اشاره به چهار میلیون دانشجو شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشور ایران که بیشترین تعداد در قلب آسیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: همچنین کشور ایران از حیث تولید مقاله علمی در جهان دارای رتبه‌ بالایی است و در غرب آسیا نیز ما پیشتاز هستیم که این موضوع زمینه ساز همکاری‌های علمی خوبی است.

صالحی در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر هیات آکادمی علوم اتریش به کشور ایران طلیعه‌ای برای همکاری‌های بیشتر در تمامی زمینه‌ها باشد و با ادامه‌دار شدن این همکاری‌ها ریشه بدواند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هیات ‌آکادمی علوم اتریش پس از دیدار با اعضای فرهنگستان علوم به دانشگاه صنعتی شریف رفته و فردا نیز با مسوولان وزارت علوم ، مرکز دائره‌المعارف اسلامی و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی دیدار خواهند داشت و پس از آن به شهرهای اصفهان و شیراز سفر می‌کنند و پنجشنبه شب نیز شیراز را به مقصد ترکیه ترک خواهند کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا