گوناگون

چرا برخی نمایندگان مجلس برای نمایشگاه کتاب نگرانند؟

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در بازدید خود از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌لمللی کتاب تهران، از محتوای برخی از کتاب‌های منتشر شده ابراز نگرانی کردند و در حوزه‌های مختلف تذکراتی به مسولان نمایشگاه دادند.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ظهر امروز (14 اردیبهشت‌ماه) و در پنجمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به نمایشگاه کتاب آمدند و پس از ارائه تذکراتی به برگزارکنندگان نمایشگاه، به بازدید از نمایشگاه کتاب پرداختند.

به گزارش ایسنا قبل از شروع بازدید، اعضای کمیسیون فرهنگی در کمیته‌ی تشریفات بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حاضر شدند و با برخی از معاونان نمایشگاه گفت‌وگو کردند.

در این نشست حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر -عضو کمیسیون فرهنگی و مجلس شورای اسلامی- با تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه گفت: اگر ما بحث کتاب را مطرح می‌کنیم، به خاطر آن است که کتاب تیغِ دو دَم است و طبیعتا بخشی از کتاب‌هایی که منتشر می‌کنیم، باید کنترل شود.

او ادامه داد: از لحاظ محتوای کتاب‌ها یکی از مسائلی که از دوره آقای حسینی- وزیر سابق ارشاد- برای ما دغدغه بود‌، ممیزی کتاب‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب است. در این دوره هم نگرانی‌هایی درباره محتوای برخی کتاب‌های خاص به ما منتقل شده است.

سپس حجت‌الاسلام سالک -رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس- تذکراتی درباره حوزه نشر، نمایشگاه کتاب و ممیزی به معاونان نمایشگاه که در این جلسه حضور داشتند،‌ داد که از جمله آنها این بود که مسؤولان نمایشگاه آمار حضور کتاب‌خوان‌ها در این نمایشگاه را بگیرند.

این عضو کمیسیون مجلس در ادامه تاکید کرد: چون نمایشگاه ثمره فعالیت‌های یک ساله حوزه نشر است باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

سالک همچنین به لزوم تشویق مردم به کتاب‌خوانی تاکید کرد و از مسئولان نمایشگاه پرسید که با توجه به پایین بودن سرانه کتابخوانی در کشور،شما چه تدابیر و مشوق‌هایی برای بالا بردن کتاب‌خوانی در نظر گرفته‌اید؟ او توجه و جهت‌دهی جامعه از طریق مطبوعات را مهم برشمرد و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص زندگی دینی و سبک زندگی ایرانی – اسلامی را یادآور شد و گفت: نقش نمایشگاه کتاب در جهت دهی به مراجعان می‌تواند نمود پیدا کند.

سالک نمایشگاه کتاب را یکی از مراکز تولید علم خواند و اظهار کرد: ما نمی‌توانیم این موضوع را فراموش کنیم که رشد علم را نمایشگاه کتاب رقم می‌زند.

او سپس از مزاحمت‌های کتاب و کتابخوانی نام برد و در این رابطه اظهار کرد: نباید به ناشری که در جریان فتنه بوده است‌، میدان داد تا در نمایشگاه شرکت کند و منظور ما از مزاحم‌های کتاب و کتابخوانی این نوع ناشران هستند. در این خصوص اطلاعاتی به ما رسیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به لزوم تخفیف برای خرید کتاب از سوی جوانان اشاره کرد و همچنین گفت: باید در نمایشگاه کتاب کرامت مردم در نظر گرفته شود.

او همچنین بر لزوم ارتباط ناشران ایرانی و خارجی تاکید کرد و گفت: این اقدام برای معرفی فرهنگ و انقلاب اسلامی به جهانیان موثر است.

او سپس از معاونین نمایشگاه کتاب که در جلسه حضور داشتند خواست که توضیحات خود را در مورد توسعه اقبال مردم به سمت رمان‌خوانی جویا شد و گفت: شنیده‌ام که مقام معظم رهبری شب‌ها رمان می‌خوانند و سوال من این است که شما چه اقداماتی در این زمینه برای گسترده‌تر کردن رمانی‌خوانی انجام داده‌اید؟

او همچنین گرانی کاغذ را یکی از مسائلی برشمرد که موضوعش برای اعضای کمیسیون فرهنگی مهم تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه حجت‌الاسلام سالک، حجت‌الاسلام طاهری‌، حجت الاسلام پژمان‌فر و لاله افتخاری حضور داشتند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا