گوناگون

آیت الله نوری همدانی: مشکلات اقتصادی با استقامت و پایداری قابل حل است

81189736 5740920

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید ، پنجشنبه در دیدار رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی افزود: برنامه اسلام طوری تنظیم شده است که اگر به درستی به آن عمل شود، فقر ریشه کن می شود.

وی اضافه کرد: اسلام سعی می کند سه مساله جهل، فقر و ظلم را در جامعه ریشه کن کند، مسوولان باید سه مساله مذکور را در نظر بگیرند تا امنیت، عدالت و فراوانی نعمت در کشور به وجود آید.

آیت الله نوری همدانی با اشاره با اهمیت توجه مسوولان به اقتصاد کشور و تلاش برای از بین بردن فقر گفت:متاسفانه بر قیمت ها نظارت و اشراف مناسبی نداریم و همین امر یکی از دلایل بروز فقر است و در ایران قیمت ها نوسان زیادی در نقاط مختلف دارد.

وی افزود: نوسان قیمت ها به تحریم ارتباطی ندارد و مربوط به مدیریت ماست و باید هر کالایی دارای قیمتی معین و در همه نقاط کشور ثابت باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به این که 50 درصد گرانی ها به دلیل عدم نظارت بر قیمت هاست گفت: فقر عارضه کمرشکن و تلخی است و اهل بیت (ع) در روایات از تلخی فقر مطالب زیادی داشته اند و این مساله باعث بسیاری از عقب ماندگی ها و تخلفات است.

وی با اشاره به این که دولت باید یکی از کارهای خود را قیمت گذاری بر اجناس و نظارت بر قیمت ها قرار دهد گفت: باید با متخلفان به سختی برخورد شده و مجازات شوند.

آیت الله نوری همدانی ، دربخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بانک ها نقش مهمی در زندگی اقتصادی مردم دارند ، بیان کرد: فرهنگ مربوط به بانک ها از اروپا به ایران آمد چرا که در اروپا مدار بانک ها مبتنی بر قرض است و 99 درصد از یک درصد سرمایه دار قرض می کنند.

آیت الله نوری همدانی گفت: احتکار و ربا در اسلام حرام است و باید بانک های بدون ربا داشته باشیم و هدف این مجموعه ها خدمت به مردم باشد.

وی بیان داشت: جریمه دیرکرد حرام و رباست و مردم شکایات زیادی از بانک ها را به نزد ما می آورند و ازاین رو گرفتن سود به عنوان دیرکرد حرام و رباست .

این مرجع تقلید افزود: اسلام می خواهد سود در برابر کار و یا در برابر سرمایه و کار باشد، اما جریمه دیرکرد پول در برابر سرمایه حرام است.

وی ادامه داد: عقود اسلامی باید واقعا عقود اسلامی باشد نه این که صورت عقود را داشته باشند، لذا باید ربا ریشه کن شده و با اخلاق و عواطف اسلامی پول ها در راه نعمت و فراوانی قرار گیرد.

ˈولی الله سیفˈ رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به همراه جمعی از معاونان و اعضای شورای فقهی بانک مرکزی در سفر یک روزه به شهر مقدس قم با برخی علما و مراجع عظام تقلید دیدار و گفت و گو می کند.ک/2

7408 /550 /679

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا