Mihanpostعلمی و فناوریهوا فضا

زباله های فضایی تهدیدی جدی پیش روی برنامه های فضایی بشر + ویدیو

زباله های فضایی که در جدیدترین آمار ، حجمی معادل 8 هزار تن دارند این روزها به صورت سرگردان در مدار زمین در حالی پراکنده اند که این حجم باور نکردنی زباله فضایی در مدار زمین حدود 29 هزار شی بزرگتر از ده سانتی متری و بیش از یک میلیون قطعه در اندازه های کوچکتر دارند که هر یک به نوبه خود امنیت فضا را تهدید می کنند.

زباله‌ های فضایی چطور توسط دانشمندان نابود خواهند شد ؟ موضوعی مهمی در حوزه ی هوا فضا بوده است که قبلا نیز در میهن پست به آن پرداخته ایم.

لوئیرا اینوچنتی ، رئیس بخش فضای پاک در آژانس فضایی اروپا در خصوص زباله های فضایی می گوید :

نکته مهم این است که حتی زباله های بسیار کوچک به دلیل حرکت با سرعت زیاد در صورت برخورد با شیء دیگر یا یک ماهواره آنرا منفجر و متلاشی می کنند و توده ای بزرگ از زباله را پدید می آورند. بنابر این زباله های کوچک هم مهم هستند.

هر سال حدود 20 کارشناس زباله های فضایی در مرکز تکنولوژی فضایی هلند گرد هم می آیند تا شیوه های پاکسازی فضا را از زباله های فضایی مورد بررسی قرار دهند.

این 200 کارشناس به نمایندگی از شرکت های فعال در صنعت ماهواره و موشک و نیز آژانس های فضایی در این نشست شرکت می کنند و همگی در باره آنچه باید صورت گیرد اتفاق نظر دارند.

لوئیزا اینوچنتی درباره شیوه از بین بردن زباله های فضایی توضیح بیشتری داده و گفته :

در خصوص مشکل ناشی از وجود حجم بزرگی از زباله های فضایی دو راه مهم وجود دارد که گام این است که باید نخست جلوی ارسال بی مورد ماهواره به فضا را گرفت و دوم این که بایستی برنامه ای جدی برای پاکسازی فضا از زباله های فضایی اقدام کرد.

بنابراین نیاز به جمع آوری و از بین بردن زباله های فضایی با پرتاب ماهواره های جدید افزایش پیدا کرده است. اکنون حدود دو هزار ماهواره و تجهیزات فعال در مدار پایینی زمین و یا نقاطی دورتر در فضا معلق اند. ماهواره های دورتر در پایان عمرشان بر روی مدار گورستان زباله ها جای می گیرند در حالی که ماهواره های نزدیک به زمین پس از پایان ماموریت به خانه باز می گردند و از قطعات آن ها برای ساخت ماهواره های نسل جدید استفاده می شود.

در ادامه ویدیویی را در این خصوص تماشا خواهیم کرد که دانشمندان چه راهکارهایی را برای پاکسازی فضا از زباله های فضایی پیشنهاد می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا