Mihanpostاجتماعیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

علاقه انسان به حیوانات خانگی و نگهداری آن از کجا می‌آید ؟

علاقه انسان به حیوانات خانگی و نگهداری آن از کجا می‌آید ؟ این شاید سوالی باشد که ذهن کنجکاو هر کسی را به خود مشغول کرده باشد و به عبارتی دیگر ممکن است شما مخاطب مجله اینترنتی نیهن پست نیز یکی از طرفداران حیوانات خانگی باشید و حتی از یک یا چند حیوان در خانه خود نگهداری کنید و یا این که بر عکس ممکن است به نگهداری از حیوانات خانگی بی‌علاقه باشید اما در میان اطرافیانتان کسانی را بشناسید که به نگهداری از آن ها علاقه نشان می‌دهند. در هرصورت چرا انسان‌ها به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه دارند ؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه شوید.

علاقه انسان به حیوانات خانگی و نگه داشتن آن در خانه احتمالا از دید برخی افراد در خاورمیانه و شرق آسیا ، یک سنت غربی و مدرن است و آن را دلیل جدا افتادگی مردم از یگدیگر در دوران صنعتی شدن می‌دانند، اما واقعیت این است که انسان‌های باستان نیز به نگهداری از حیوانات خانگی تمایل داشتند.

علاقه انسان به حیوانات خانگی

علاقه انسان به حیوانات خانگی از آن جهت ریشه ای تاریخی دارد که یافته‌ های باستان شناسی نشان می‌ دهد که انسان‌ ها از حدود ۱۵ هزار سال پیش به نگهداری از حیوانات خانگی روی آوردند و با این حال به نظر می‌رسد که اجداد ما هم حتی حیوانات وحشی از جمله گرگ‌ ها را از سن کم به محیط زندگی خود آورده و آن ها را تا حد امکان اهلی و رام می‌کردند.

در یونان ، مصر و ایران باستان نیز علاقه انسان به حیوانات خانگی و نگه داشتن آن در میان شاهزادگان و ثروتمندان رواج داشته و به حیوانات گوناگونی از جمله سگ و گربه تا شیر و پلنگ برای نگهداری علاقه نشان داده اند.

علاقه انسان به حیوانات خانگی

با این حال بد نیست بدانید که علاقه انسان به حیوانات خانگی و نگه داشتن آن نوع مدرن  به شکل امروزی آن از در قرون هفدهم و هجدهم میلادی در اروپا آغاز شد و در این میان نیز نقاشی‌ هایی که از شاهزادگان به همراه حیوانات خانگیشان به تصویر درآمدند، بر درستی این مساله صحه می‌گذارند.

انسان تنها جانوری است که به نگهداری از موجودات زنده غیر همسان خود علاقه نشان می‌دهد. انسان به مدد عقل خود طبیعت را مهار کرده و نسبت به سایر جانوران کمتر در خطر مرگ و نابودی ناشی از قحطی و گرسنگی قرار دارد. این دلایل سبب شده که انسان بسیاری از جانوران را رقیب خود ندانسته و نگهداری از آن ها را بر عهده بگیرد.

علاقه انسان به حیوانات خانگی

دلیل دقیق این علاقه انسان‌ها به حیوانات خانگی که عموما برایشان منفعت اقتصادی ندارند، به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد دلایل تکاملی در این امر موثرند. از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، به ایجاد رابطه با دیگر موجودات زنده علاقه دارد و این علاقه سبب شده تا حیوانات به خواست انسان‌ها و در طی قرن‌ها به محل زندگی آنان راه یابند.

دلیل دیگر علاقه به نگهداری از حیوانات خانگی به حس مادری و پدری در انسان‌ها برمی‌گردد. نگهداری از حیوانات خانگی سبب می‌شود تا انسان بتواند احساس والد بودن خود را بدون قید و شرط به موجود زنده دیگری نشان دهد، رفتاری که سبب بروز احساس رضایت و قدرت در انسان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا